Sabtu, 8 Januari 2011

Bihun Siam Harum...takyah g Siam yer..

Assalamualaikum w.b.t
Salam pagi yang aman damai..heee..dah sarapan eh? Meh kita g Siam jap, makan-makan bihun siam yang lemak-lemak harum ni..Resepi asal Ana jumpa kat Majalah SDK 2006..Bihun Siam Goreng, tak tahule kenapa dia letak Siam tu, agknya ala-ala siam punya style atau guna bihun siam ke..Wallahua'lam..


Bila masuk mulut, bau yang harum sungguh menusuk hidung..(ayat ni ok ker?..) hehe..sebab ada letak santan & daun limau purut, tu yang menjanjikan kelainan dalam menu kali ni..tekstur bihun ni pun lembab, kata tuan empunya resepi, takkan keras kejung sampai ke petang..heheh..bahan-bahan tu Ana guna mana yang ada jela, udang besau2 pun takde..hihi..

Resepi Bihun Siam Harum

Bahan-bahan :
  • 350-400 gm bihun, Ana guna jenama Jati..sepeket..rendam dahulu biar lembut
  • 250 gm taugeh
  • 200 gm udang
  • 200 gm daging -dipotong nipis
  • 5 ulas bawang merah -ditumbuk halus
  • 3 ulas bawang putih -ditumbuk halus
  • 2 keping tauhu - dipotong dadu & digoreng
  • 1 cawan santan sederhana cair, bergantung tahap kelembutan yang anda inginkan yea..(kalau rendam bihun kejap kena lebihkan sikit)
  • 4 sudu makan cili giling
  • 2 helai daun limau purut - dipotong halus
  • 4 sudu makan minyak masak - utk menumis
  • 8 sudu makan kicap pekat
  • Garam & gula secukup rasa
Hiasan :
  • 20 gm daun kucai (agak-agak jela..) dihiris halus
  • sedikit cili besar - dihiris nipis
  • 1 butir telur - digoreng & potong halus
  • ulam-ulaman
Cara-cara : 
  • Panaskan minyak masak & tumis bawang yang ditumbuk, biar sedikit garing.
  • Masukkan cili giling. Kacau seketika & masukkan santan serta daging.
  • Biarkan mendidih hingga pecah minyak & daging empuk..boleh tambahkan air jika bihun direndam tidak lama..takut keras.
  • Masukkan udang & tauhu yang digoreng tadi
  • Masukkan kicap, garam & gula secukup rasa.
  • Kemudian masukkan bihun & kacau rata sehingga bersatu & bihun tadi lembut.
  • Masukkan pula daun kucai, taugeh & gaul rata.
  • Akhir sekali masukkan daun limau purut & bolehla diangkat & hidangkan bersama bahan-bahan hiasan.
**Menggunakan santan bagi mengekalkan kelazatannya dan bihun juga tidak akan cepat kering biarpun hingga ke petang**

Okeh..selamat mencuba...(",)

6 ulasan:

Mas berkata...

aiitt..bihun ni letak santan, macam mana rasanya anna...tngh bayang ni...tapi mesti sedapp kan anna...

Noorma Ismail berkata...

sawadikap... aku datang ikut tingkap !!! hehehe.... meh ler nk rasa sikit, kalo nk pegi siam jenuh ler, bihun pun dah basi bila aku sampai sana...

Anna Qawina berkata...

Mas : terasa lemak2 & lembut bihun tu..tambah ada daun limau purut kan..cubalah bayangkan ko tgh mkn..hehe..

Norma : sawadikap..kap..kap...terjun tingkhap!! huahuahua....aku asal dok sempadan siam pung tak pernah g siam nun..heheh..ado2 ajo...

LinRosLy berkata...

Salam Anna...
Mee Hoon Goreng Satu! Teh Tarik Satu!

Ayu Safieza berkata...

Anna....errr dah balik dari siam ni.....very nice recipe...:) Thankss!!

HaSue berkata...

perhhh..nama menu memang sesedap rupanya..bila lagik nak bagi kite merasa nih..jgn main tyg jak..hahaha