Khamis, 6 Januari 2011

Dadar Daging Mayonis Berkentang

Assalamualaikum teman2...uiks..dah nak senja baru boleh bersiaran, inipun anak2 dah ke sekolah & yang kecik dah tidur..dapatle kejap merewang kat sini..nak tayang2 sarapan & bekal untuk anak-anak harini..:)

Ini versi bukan anak-anak punya yea..hihi...

Bangun pagi tadi rasa macam nak buat sesuatu yang lain buat anak-anak bekal ke sekolah agama, jadi terhasillah menu yang agak panjang namanya ni tapi pendek je cara buatnya..tak tahula kalau pernah ada yang letak resepi macamni kot sblm ni, harap maaf yea..ini cuma percubaan & pe"neraian" terhadap bahan2 yang ada dlm esbox bersama pan kecik baru Ana...hihi..

nak letak camni pun boleh aje..

Inti Daging :
  • 1 mangkuk kecil daging kisar -jenam Ramly
  • 1 biji kentang - dipotong/cincang halus
  • 3 biji bawang putih - di cincang halus
  • 1 sdb cili kering dikisar..jika suka
  • Sos tiram
  • Sos tomato
  • Sos cili

Cara-cara :
  • Panaskan minyak & tumis bawang putih sehingga garing
  • Masukkan cili kering, sos tiram, sos tomato & sos cili. Kacau2 sehingga mendidih.
  • Masukkan daging kisar bersama kentang & sedikit air. Kacau sebati.
  • Tambahkan air jika suka, masukkan garam & gula secukup rasa. 
  • Kacau2 rata sampai airnya kering & daging serta kentang  empuk 
  • Bolehlah diangkat & ketepikan
Inile rupanya lebih kurang...

Dadar mayonis :
  • 1 biji telur
  • 2 sudu besar mayonis
  • sedikit serbuk lada sulah..jika suka.
**Kacau bersama semua bahan  tersebut.

Cara-cara :
  • Panaskan pan ( tak melekat) & masukkan adunan telur tadi, ratakan.
  • Letakkan seberapa bnyk yg kita nak inti daging tadi di atasnya.
  • Boleh ditutup permukaan pan agar masak sekata.(Blh juga terbalikkan)
  • Angkat & boleh digunakan bersama roti burger atau apa2 aje..
 SELAMAT MENJAMU SELERA

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...