Selasa, 31 Mei 2011

AGAR-AGAR RINTIK SANTAN

Ish...menu penyejuk tekak ni buatnya hari Jumaat lepas, hajat nak makan2 je hari Sabtu tu, tapi dah balik kampung, tinggal je dalam peti ais, hari Ahad dah senja2 tu baru keluarkan & makan..hehe..punyala lama dok terketar-ketar dalam peti sejuk kan..sian dia...harini baru sempat hantar laporan kat Makcik IjahDaut..hehe..macih Jah share resepi ni, anak Ana suka makan yang kosong tu je, tapi kita suka tang santan tu..cuma rintik2nya agak nipis, jadi bila letak dalam adunan agar-agar ke 2 tu, ia terapung...tapi kira okeyla kan, dapat makan-makan jamu keluarga sendiri, kebetulan ayah pun sempat merasa air tangan anaknya ni..


Nape kejadiannya tak secantik Izah & Mas buat? Ini bukan rintik hujan dah ni, ni dah jadi hujan batu..hehe...layan jela yer..

AGAR-AGAR RINTIK SANTAN
sumber: izahdaut

bahan A
  • 1/2 sudu besar agar2 serbuk *saya guna agar2 serbuk warne ijau
  • 250 ml santan
  • 1 sudu besar gula pasir
  • 1/2 sudu kecil garam

Campurkan semua bahan-bahan dan masak sehingga mendidih.
Masukkan ke dalam loyang dan sejukkan sehingga keras.
Bila agar2 sudah keras, potong kiub kecil2 dan ketepikan.

bahan B
  • 1/2 sudu besar serbuk agar2
  • 500 ml air
  • 100 gm gula merah *boleh tambah gula biasa untuk lebih manis
  • 1 sudu besar tepung kastard *bancuh dengan 2 sudu besar air
  • 2 helai daun pandan *optional

Masak air , daun pandan dan gula merah sehingga hancur. 
Masukkan pula agar-agar dan masak hingga mendidih.
Kemudian masukkan bancuhan tepung kastard.
Masak hingga mendidih. Tuang ke dalam loyang.
Kemudian masukkan agar2 yang telah dipotong kiub tadi ke dalam agar2 B.
Sejukkan dan hidangkan.

**Lain kali nak kena kurangkan gula, sebab suami Ana cakap manis sangat..memang manis pun..huhu..**

KARI IKAN ALA INDIA CMG

Dah masak untuk makan tengahari? Belum? Laaa..samala kita..hehe...awal sangat kan nak masuk dapur, yang dikeluarkan ni menu petang semalam..stok bahan-bahan masak kat dapur dah hampir pupus, *paham-paham jela kan..*jadi cari punya cari jumpa menu yang kebetulan ada je bahan-bahannya..simple & cepat dimasak..Lagipun tak pernah lagi buat kari ala India ni..sedap jugak, kuahnya boleh cicah roti lagi..cuma terung & cili hijau/merah takde stok, jadi Ana cuma letak tomato & lobak merah je..

 

 

Asalnya jumpa resepi ni kat blog Kak Ayu, tapi nak cari semula dah tak jumpa, kena loading lama sangat, terus terjah MYR jela, CMG dah letak kat situ resepinya..halalkan yer Cik Mat Ana tempek kat sini lak..terima kasih juga buat Kak Ayu yang mencetuskan idea..hehe

 

KARI IKAN ALA INDIA CMG

Sumber : Dapur Tanpa Sempadan/Mat Gebu@myresepi

Bahan-bahan ( 6 - 8 orang )


  • 1 ekor ikan merah, dibersihkan dan potong ikut suka
  • 2 biji bawang besar*
  • 3 ulas bawang putih*
  • 1/2 inci halia*
  • 3 biji cili merah*(*dikisar halus)
  • 3 camca besar rempah kari ikan (mat guna rempah "babas")
BAHAN2 TUMIS:-
  • 2 ulas bawang putih, dihiris halus (kalau besar guna 1 ulas saja)
  • 4 biji bawang merah kecil, dihiris halus
  • 1 camca teh halba campur (terdiri dari halba, jintan putih/kasar dan biji sawi)
  • 2 tangkai daun kari
BAHAN2 LAIN:-
  • 2 keping asam gelugor
  • 2 biji terung. dipotong dan goreng separuh masak
  • 3 biji tomato, dibelah dua
  • 1/2 cawan pati santan (guna santan kotak)
  • Garam, gula dan serbuk perasa (jika suka)
  • 2 biji cili merah/hijau, dibelah dua, jgn putus

Cara-cara


  1. Bersihkan ikan, perap dgn asam limau dan garam, cuci bersih dan toskan. Satukan rempah kari ikan dan juga bahan2 yg telah dikisar tadi. Gaul rata.
  2. Panaskan 1/2 cawan minyak dalam periuk, tumis bahan2 tumis hingga wangi. Masukkan rempah yg telah dibancuh tadi dan masak hingga terbit minyak. Gunakan api perlahan.
  3. Masukkan air (kurang lebih 700ml, atau ikut suka), dan kacau. Biar hingga mendidih. Masukkan ikan, asam gelugor dan perasakan dgn garam, gula dan serbuk perasa jika suka.
  4. Bila mendidih, masukkan pati santan, terung, tomato dan belahan cili hijau dan merah. Biar mendidih seminit dua. Matikan api dan boleh dihidangkan panas2.

Hadiah GA DONUT dari Kak Zalin

Haritu ada join contest Donut Tercantik, walaupun penyertaan kita tak secantik mana pun, tapi dah rezeki nak menang kan..hehe..dapat tempat ke 2, hadiahnya jam dinding yang sungguh cantik..siap munger2 lagi..tak pernah beli jam dinding bunga-bunga tau....hehe..terima kasih kak Zalin, cepat sungguh hantar hadiah..Kak Zalin ni tokey kuih muih, tapi tak lokek berkongsi resepi & petua/tips untuk buat kuih..dah cuba buat donut, karipap & roti jala ikut resepi kak Zalin bagi..menjadi & sedap..agaknya sebab tokey kuih tak lekek ilmu tu yg bisnes dia maju je kan..



entry pemenang :  SINI
Blog Kak Zalin : SINI

Apa-apa pun terima kasih sekali lagi kak Zalin..akan ku kenang setiap saat..*sebab selalu tengok jam kan..* hehe..



Isnin, 30 Mei 2011

JEMPUT Ler...

Assalamualaikum

Bersua kembali setelah beberapa hati tak mengupdate blog ni, balik kampung suami kejap, makan kenduri saudara..ala-ala sibuk jugakla, maklum dah mula cuti sekolah kan..petang tadi bikin jemput-jemput pisang je, maklum..pisang emas setandan bawa dari kampung..*terbakor tak org dgr setandan tuh?* ...apa nak buat, rezeki dari kampung kan..permulaan menu pisang dimulai dengan jemput-jemput jer..hehe..kali ni buat 2 adunan terus, ayah Ana pun sempat makan petang tadi, sekarang dah bertolak ke kampung dah..semoga selamat perjalanan ayah ke destinasinya yang dirindui....


Meh..layan jemput-jemput nih, resepi simple & sedap lagi dari Choppy@myresipi tu le..suka dengan kelembutan jemput2 ni..dengan rajinnya resepi disalin sekali lagi..hehe..yang buat sebelum ni ada SINI..

 

JEMPUT-JEMPUT PISANG

Sumber : Choppy@myresepi

Bahan-bahan ( 4 orang )

  • 1 cawan pisang yang dilenyek
  • 11/2 cawan tepung
  • 1/2 cawan gula
  • sedikit esen vanila
  • 1 sudu kecil baking powder
  • minyak untuk menggoreng

Cara-cara

  1. Campur semua bahan-bahan kecuali minyak. Kacau biar rata/ sebati
  2. Panaskan minyak. Bila dah panas, ambik sudu dan basahkan dengan air. Ceduklah sikit-sikit masuk ke dalam minyak panas.
  3. Goreng sampai perang. Lapik jemput-jemput dengan kitchen paper apabila keluar dari kuali.
  4. Siap untuk dimakan

Jumaat, 27 Mei 2011

KEK VELVET OMBAK BERALUN KASIH..dilanda tsunami...

Assalamualaikum..

Apa musim sekarang ni yer? Rasanya panas je kan, tapi kenapa kek yang sepatutnya berombak beralun kasih ni bagaikan dilanda tsunami? huhu...bukan salah tuan punya resepi..tapi salah loyang!! Loyang?? hehe..taknak mengaku salah sendiri, loyang disalahkan..sebenarnya loyang yang Ana guna terkecil dari saiz yang sepatutnya, jadi kek naik membumbung tapi disebabkan loyang kek tu berbumbung (ditutup alum.foil), maka rosaklah alunannya itu..kek tetap menjadi & gebu, sedap dimakan..yang dikukus bagaikan apam ke apa ek..lembut bukan padat..ada yang tak muat loyang, Ana msukkan dalam loyang petak kecil, kemudian bakar..sedap jugak, cuma kering sikit tepinya, dalam kek tetap lembut, rasa ala-ala kek butter yang moist..

versi bakar..

Tentang resepinya, haritu nampak DayangJack tayang, kemain cantik dia punya velvet..tu yang teringin nak buat tu, tapi hasilnya tak se'cun' kakak tu..huhu..tapi apa-apa halpun kira dah tahu apa sebabnya & dah boleh rasa apa keadaan kek, kira puas hatila kan..*sedapkan hati jek..*. Dalam kek ni Ana tambah serikaya, macam yang kak Dayang buat, sedap la..*yang tak letak kaya taktaule cemana rasanya kan...*

versi kukus..
Jom kita semak resepinya yang mudah nak buat ni..terima kasih kak fida..& kak DayangJack..^_^

KEK VELVET OMBAK BERALUN KASIH
Sumber Ilham : DJ@Dapurku Sayang

 

Bahan-bahan ( loyang 9x6x3 / 10x7x3 )

  • 5 biji telur - A yg sejuk dr peti ais
  • 1 cawan gula halus
  • 2 cawan tepung gandum - ayak
  • 1 sk baking powder
  • 1 sb ovallete
  • 1/2 sk garam
  • 1 sk esen vanilla
  • 1/2 cawan + 1/8 cawan susu sejat = (150g)
  • 10 sb mentega cair (100g)*guna minyak masak je
  • pewarna oren,hijau,kuning dan merah atau warna2 pilihan ikut suka
  • Secukup serbuk koko atau serbuk milo (boleh campur kedua2 skali)*guna serbuk minuman coklat
  • 4 sudu besar serikaya *tambah
rupa dalam sebiji kek yang dikukus..macam kena hempas dek ombak ke pantai..hehe

Cara-cara :
  1. Panaskan kukusan.Loyang dialas kertas dan digris sekeliling.
  2. Campurkan kesemua bahan kecuali mentega dan pewarna dan pukul hingga kembang.
  3. Masukkan mentega cair dan kaup-balikkan adunan hingga rata.
  4. Bahagikan adunan kepada empat bahagian dan warnakan.
  5. Ratakan adunan berwarna pertama di dalam loyang.Ayak serbuk koko di atas lapisan pertama rata2 hingga menutupi lapisan pertama tadi.
  6. Tindihkan adunan berwarna kedua di atas lapisan koko dengan kemas.Bagi memudahkan gunakan sudu makan dan tompok2kan adunan hingga rata menutupi lapisan serbuk koko.Tabur lagi serbuk koko rata2.Ulang melapis dan menabur serbuk koko untuklapisan ketiga hingga lapisan terakhir adunan berwarna tanpa ditabur serbuk koko.
  7. Tutup loyang kemas2 dengan aluminium foil yang telah disapu mentega.Kukus selama 45 min.
  8. Apabila masak,buka segera aluminium foil.Ketika ini kek yang dilapis dah kelihatan berombak.Biarkan kek 5 min di dalam loyang.
  9. Tangkupkan loyang dan sejukkan kek di atas redai.
  10. Biar kek benar2 sejuk dan boleh dipotong dan hidangkan.

Khamis, 26 Mei 2011

AGAR-AGAR SUSU LAPIS COKLAT

Assalamualaikum..

Harini lewat masuk dapur sebab pagi tadi ada urusan..anak-anak ada acara sukan tahunan, walaupun tak pergi tengok, cuma ayahnya je yang pergi untuk tengok anak bujangnya beraksi..Alhamdulillah..kedua-duanya menang, Adam dapat tempat ke 4 (dapatla hadiah alat tulis), Akmal pulak dapat tempat pertama, dapat pingat je..hehe..ok le tuh, semangat kesukanan yang penting ada kan..Lepas diaorang balik dari sekolah tadi, suami ajak ke klinik pulak, memang harini kena checkup..ada sesuatu yang agak mengecewakan & membimbangkan, nanti la citer kemudian..takdela serius sangat..hehe..
Petang ni kita makan agar-agar je..buatnya pagi tadi, petangnya boleh makan sama-sama dengan ayah yang sampai petang ni. Senang je nak buat, sedap lak tu, budak-budak takpayah cakap le..belum potong dah nak cuit2..tak sabo..hehe..


Resepi ni Ana ambil kat dapur Kak Nor, asalnya Agar-agar Coklat, tapi kita tukar sikit namanya sebab ada bahan yang bertukar..hehe..jangan marah yer Kak Nor & Kak Ummi..sape2 nak try buatle..senang & sedap..rasa manis tu sedang2 aje..



Sumber : kak Ummi & Kak Nor
Sesiapa yang nak tengok resepi asal tengok dapur Kak Nor & Kak Ummi ye..
Agar-Agar Susu lapis Coklat by AnnaQawina

Bahan (Lapisan Coklat)
  • 10gm agar2 serbuk 
  • 4 1/2 cawan air
  • 7 sudu besar
  • 3/4 cawan Coklat Malt ~ k.nor letak 1/3 cawan serbuk koko
 Cara-Cara:-
  • Masak agar-agar bersama air hingga agar2 larut. 
  • Masukkan gula dan milo, kacau perlahan hingga gula larut. Tapiskan.*Ana tak tapis pun
  • Tuangkan adunan ke dalam loyang empat segi 20 x 20 cm ataupun dalam acuan yang dikehendaki. Biarkan beku sebentar.
  • Kemudian cakar sedikit permukaan lapisan coklat dengan garfu dan bolehlah dituangkan lapisan susu nnt.


 Bahan Lapisan Susu:-
  • 10 gm agar2 serbuk
  • 3 cawan air
  • 1/2 cawan gula
  • 1 1/2 cawan susu sejat/cair
  • beberapa titis esen vanila

Cara-Cara:-

  • Masak agar-agar dengan air hingga agar-agar larut.
  • Masukkan gual dan kacau sebati hingga gula larut. Tapiskan.*tak tapis juga
  • Masukkan susu sejat dan esen vanila.
  • Dengan perlahan-lahan, tuangkan adunan ke atas lapisan coklat tadi. Letak dalam fridge dan hidangan sejuk2.

Rabu, 25 Mei 2011

ROTI GORENG RANGUP...memang rangup lerr!!

Menu minum petang ni...sebenarnya  semalam dah buat untuk anak-anak bawak bekal ke sekolah, bila budak2 suka, semangat je malam tadi beli roti, buat lagi pagi tadi, adunan tepung masih berbaki, jadi petang ni buat lagi le..sedap betul makan panas2..semalam letak inti coklat, pagi ni anak-anak minta macam-macam..ada yang nak inti coklat, ada yang nak inti jem strawberry, ada jugak Ana letak serikaya..yang kaya tu kami suami isteri yang makan..hehe..memang sedap le..dah ramai yang buat ni, kita je asyik tangguh..rasa nyesal lak lewat cuba kan..

Ok, Mek Sue, nak kongsi kat sini lak yer...terima kasih kongsi2 menu yang mudah & sedap..<______>. 


ROTI GORENG RANGUP

sumber : HaSue@myresipi

Bahan-bahan ( Satu family leh makan )


  • 8 keping roti
  • Serikaya - Secukupnya
  • 2 cawan Tepung gandum
  • 2 1/2 cawan air
  • 2 sm Marjerin
  • 1 sudu kecil garam dan gula(gula bkn nak bagi perasa tp nak bg kuih sdikit berkilat je)
  • Sedikit pewarna kuning

Cara-cara

  1. Di dlm bekas,satukan tepung bersama marjerin,garam dan gula. Bancuh dgn air(guna whisk lg sng)warnakan kuning dan ketepikan.
  2. Ambil 2 keping roti dan intikan dengan serikaya dan potong ikut citarasa..nak cantik buang kerak tepi pun boleh.
  3. Panaskan minyak di dalam kuali utk menggoreng.
  4. Celupkan roti td ke dalam adunan tepung dan goreng segera sehingga keperangan. (Sy suka sedikit hangus,lg rangup!)

SEMOGA DIBERKATI DI BUMI SAKURA....

Assalamualaikum..

Malam tadi (24 Mei 2011) Jam 11 malam, terbanglah dia ke negara matahari terbit itu..meneruskan niat murni & matlamat hidupnya di dunia ini..menyambung pengajian & kemudian bekerja di Hamamatsu Shizuoka, Jepun. Terikat dengan kontrak, maka 3 tahun disana, semoga dirinya tabah & cekal hadapi segala rintangan & cabaran di perantauan..Seramai 10 orang kalau tak silap Ana yang terpilih, pandai-pandaila bawa diri yer anak-anak..
Bersama ibunya..

Inilah wajah kabur (sbb snap dari jauh je..) anak saudara Ana, iaitu anak kakak sulung Ana yang bertuah tu..ditaja MARA untuk melebarkan sayapnya & menabur bakti buat keluarganya. Walaupun bukan anak sendiri, tapi dalam hati sayu juga, bergenang juga air mata tatkala doa dibaca sebelum melepaskan mereka, maklumle, hampir setengah tahun dia tinggal dengan kami, sepanjang belajar Pengajian Bahasa Jepun & Kursusnya di KL tempohari..sepanjang disini, dia disukai para jemaah surau, rapat dengan anak-anak kami..terasa macam nak melepaskan anak sendiri pulak kan..harapan kami agar dirinya berjaya dalam bidangnya & sentiasa dilindungi Allah s.w.t hendaknya.. 

Buat M.Hafezal...JUMPA LAGI 3 TAHUN AKAN DATANG...^_^

Selasa, 24 Mei 2011

Super Moist Carameled Banana Cake

Sedap sangat kek ni..cara-cara buatnya agak berlainan & hasilnya tetap cantik dipandang & sedap dimakan..hehehe..Mas semalam buat kukus..harini kalau pisang msih berbaki, nak cuba kukus gak..tapi kan..masa bakar kek ni, semerbak harum baunya..lain dari kebiasaan kek pisang..manis pun sedang2 je sebab Ana dah kurangkan gulanya..hajat nak buat lagi untuk jamu kat ayah yang akan sampai..tapi tengok keadaan pisang macam tak cukup je..kek ni takde la besar sangat hasilnya, kalau nak makan ramai2 kena gandakan adunan, resepi yang diberi ni sedang2 elok untuk 1 family sederhana..


Bagi yang nak cuba..cubalah..tak menyesal kalau anda memang penggemar kek pisang..warnanya nanti bergantung kepada warna karamel yang kita buat, jangan sampai hangit sudahla yea..hehe..terima kasih buat kak fida yang banyak menyumbang resepi mudah & menghasilkan kepelbagaian versi ni..

 

SUPER MOIST CARAMELED BANANA CAKE

Sumber : kak fida@myresipi

Sumber : AnnaQawina

 

Bahan-bahan ( loyang 8 inc. / 9 inc. *Ana guna loyang 7 inc)


  • 1 cawan pisang lecek (240 g)
  • 1 cawan gula halus (200 g)-Ana letak 150 grm
  • 125 g mentega (1/2 buku)
  • 1 sk bicarbonate soda
  • 2 sb susu segar *Ana guna susu cair
  • 2 biji telur - A
  • 1 1/2 cawan tepung naik sendiri (200 g) - ayak (*Ana guna tepung gandum + 1 1/2 sdk baking powder + secubit garam)

Cara-cara


  1. Pisang lecek,gula,mentega, b. soda dan susu disatukan dalam periuk bersih.*Seeloknya guna kuali untuk memudahkan kacau adunan, sebab adunan akan berbuih2 naik..
  2. Masak atas api perlahan sambil dikacau hingga berkaramel.Sejukkan dan alihkan ke dalam mangkuk pengadun.
  3. Masukkan telur dan tepung sambil dikacau hingga adunan sebati.Tuang adunan ke dalam loyang yg beralas dan gris.
  4. Bakar dalam oven yang telah dipanaskan dulu pada suhu 160C selama 45 min atau hingga masak.
  5. Sejukkan kek sebelum dipotong dan dihidangkan.
  6. Adunan boleh juga dikukus...nak tengok yg kukus ada kat blog MAS
 SELAMAT MENCUBA

    APAM COKLAT SPECIAL

    Assalamualaikum..

    Pagi ni sarapan dengan apam coklat yang simple ni bersama kek pisang..apam coklat ni jugakle bekal Adam & Akmal harini..Harini kesibukan menjelma lagi, ayahanda datang dari kampung mungkin petang ni @ esok sampai rumah kami..sebenarnya kedatangan ayah kesini sambil2 melawat anak menantu & cucu2nya, kedatangannya adalah untuk menghantar cucunya(anak buah Ana) yang akan berangkat ke Jepun malam ni, tempat yang dituju ialah Hamamatsu Shizuoka(betul ke tak ni..), bertapak disana selama 3 tahun untuk bekerja (sambil belajar) dibawah tajaan MARA yang bekerjasama dengan syarikat Jepun..semoga segala urusannya dipermudahkan Allah s.w.t hendaknya..jauh diperantauan..berat hati keluarganya nak lepaskan tapi apakan daya..itu yang tersurat kan..Alhamdulillah..itulah rezekinya..

     

    Jom tengok resepi mudah ni..rasanya dah ramai yang cuba kan..tapi kali ni apamku tak senyum..mungkin sebab masa kukus tu tuan apam tak senyum kembang semangkuk kot..hehehe..

     

    APAM COKLAT SPECIAL

    Sumber : ayeena@myresipi

    Bahan-bahan ( 4 atau 6 orang )

    • 1/2 cawan gula
    • 1 cawan tepung gandum
    • 1/2 cawan susu pekat
    • 1/2 cawan minyak masak
    • 1/2 cawan air
    • 1 biji telur
    • 1/2 sudu soda
    • 2 sudu serbuk koko

    Cara-cara

    1. campur smua bahan dn kacau shingga sebati.
    2. panaskan pengukus
    3. loyang dilapik dgn kertas minyak dan disapu dgn marjerin di seluruh permukaan kertas minyak.*Ana guna paper cup & letak dalam acuan lompang, isi adunan hampir penuh cup..
    4. tuangkan adunan dan kukus slama 45 min. Pastikan penutup pengukus tadi dibungkus dgn kain puth yg bersih spy wap air rebusan tidak menitis pd adunan.

    Isnin, 23 Mei 2011

    KEK COKLAT KUKUS SIMPLE

    Assalamualaikum w.b.t.
    Salam buat semua, semoga ceria melayari hari ini & hari-hari mendatang..pagini banyak kerja pulak..sebab semalam dah seharian tinggalkan rumah..dah macam kapal pecah pun ada..hehe..jadi harini update blog sambil nak BW sikit mana yang sempat *pc i ni semput je..nak open bnyk2 tab dia tak bagi..* hehe..sambil2 tu kena masak untuk anak-anak makan tengahari & setelkan mana yang patut le..ada sape2 free tu  leh datang tolong..terima kasih..

    Kelmarin (Sabtu) Ana buatkan kek coklat..Adam yang mintak, katanya nak makan kek coklat, sambil2 tu memang dah berhajat nak pergi rumah kakak ipar hantar barang,boleh bawak ke sana makan-makan kan.. jadi cari punya cari resepi yang belum dicuba, maka terhasillah kek yang simple tapi cukup berbaloi nak buat & makan..rasanya disukai oleh kaum keluarga Ana & juga kakak, siap mintak mesejkan resepi lagi..


    Memang betul berbaloi, adunannya cukup banyak, sesuai jugak kalau ada yang cuba berniaga ni, nak buat untuk kenduri pun elok..banyak dapat, Ana kukus dalam loyang 8' tak muat, masa tuang tu dah hampir penuh, jadi suku adunan Ana masukkan dalam bekas plastik kecil2 & kukus kemudian..MasyaAllah..letak separuh bekas, hasilnya membumbung tak muat nak tutup..hehe..lain kali kalau nak buat dalam bekas kecil2 tu cuma letak 1/3 bekas je.

    Cuma maaf le, gambar isi dalamnya takde, dah buat untuk bawa ke rumah orang, taknak le potong2, bawak sebijik camtu je, yang dalam bekas kecil anak-anak dah makan lepas dah siap masak..lembut sangat tekstur kek, kandungan gulanya Ana dah kurangkan sebab nak letak topping kan, jadi kalau taknak letak topping, takpayah kurangkan gula tu, sedang-sedang elok je nanti..


    Kat sini Ana kongsikan resepinya dari Sofinar..InsyaAllah boleh cuba lagi nanti..bagi yang terasa nak makan kek coklat yg senang boleh cuba..Toppingnya Ana guna resepi dari fendi75, memang cantik & senang topping tu, pastu tabur dengan parutan coklat masakan je..

    KEK COKLAT KUKUS SIMPLE
    Sumber : AnnaQawina

    Bahan-bahan ( 10 orang boleh makan )

    • 2 cawan gula castor
    • 2 cawan tepung gandum
    • 1 cawan sebuk koko
    • 1 cawan minyak masak/ minyak jagung
    • 1 cawan susu cair
    • 3 biji telur gred B
    • 2 sudu teh soda bikabonat
    • 1 sudu teh baking powder
    • 1 sudu teh esen vanila
    • 1 cawan air panas 

    Cara-cara


    1. panaskan pengukus
    2. campur semua bahan kecuali air panas, putar dengan mixer hingga sebati
    3. bila dah sebati masukkan air panas. dan putar lagi sekejap je..
    4. bila bahan di putar sebati masuk dalam acuan yang digris dgn minyak dan bolehla di kukus kira-kira 45 - 60 minit@sehingga masak
    5. kawan2 jgn putar lama2 sangat dgn mixer tu asalkan dah sebati kira ok la, * putar dengan whisk pun boleh je..
    TOPPING GANACHE
    Sumber : AnnaQawina

    • 1/2 cawan koko
    • 1/2 cawan susu pekat
    • 1 sudu besar minyak masak 
    **masukkan semua bahan-bahan ke dalam periuk, dengan api kecil panaskan sampai nampak dah ok (berkilat & sebati)...tuang atas kek yg dah sejuk 

    Sabtu, 21 Mei 2011

    LEMON YOGURT CAKE

    Kek yang tengah glamer sejak akhir-akhir ni..macam-macam versi yang kawan2 dah buat, ada yang tukar kepada mangga (CMG), oren (Izah & Mas)..yang lain tak tahu le pasni tukar buah apa lak..kot2 boleh tukar kepada buah-buahan tempatan ok jugak kan..buah naga ke..eh..boleh ke perah jus naga tu? Sape berani cuba la..kot2 lepas ni macam-macam rasa boleh cuba kan..hehe..kita ikut jela..
    Sedap kek ni, cantik  je tekstur kek, masam2 manis gitu..lembut & sebagainyala..nak buat pun kemain senang..cuma Ana bakar guna loyang agak kecil, jadi atasnya sedikit merekah..tak kisahle..janji boleh makan & sedap gitu kan..*kaver..kaver diri sendiri..*haha..Ana buat sebiji cam Kak Ummi buat..sebab ada lemon *memang suruh hubby beli lemon untuk buat kek ni pun..*..jadi kepada sesiapa yang belum sampai seru nak try tu..silakanlah buat & rasa sendiri..

    LEMON YOGURT CAKE
    Copy : Izahdaut

    Bahannya
    • 1 1/2 cwn tepung serbaguna * guna tpg gandum
    • 2 teaspoons baking powder
    • 1/2 teaspoon garam
    • 1 cwn plain yogurt
    • 1 cwn gula *Ana letak 3/4 cwn gula
    • 3 biji telur A
    • 2 teaspoons parutan lemon
    • 1/2 teaspoon pure vanilla extract
    • 1/2 cwn minyak sayur *saya ganti mentega cair *sama


    ******************************************************
    • 1/3 cwn jus lemon diperah
    • 1/3 cwn gula

    cara:

    1. Panaskan ketuhar ke 180 C dan griskan loyang dan alas dengan baking sheet. *Ana gris dgn mentega & tabur tepung..ketuk2 sikit loyang..
    2. Ayakkan bersama tepung, baking powder dan garam ke dalam mangkuk.
    3. Dalam mangkuk yg lain satukan yogurt, 1 (3/4) cwn gula, telur, parutan lemon dan vanilla. Kacau sebati kesemua bahan.
    4. Perlahan2 masukkan bahan kering ke dalam adunan basah tadi. Kacau sehingga bahan2 sebati.
    5. Dengan menggunakan spatula getah, kacau perlahan2 minyak ke dalam adunan tadi. Pastikan semuanya sebati. 
    6. Bakar adunan selama 50 minit.
    7. Sementara itu, masak 1/3 jus lemon bersama 1/3 cwn gula sehingga gula hancur. Ketepikan.
    8. Apabila kek sudah masak, biarkan kek selama 10 minit dulu. Kemudian perlahan2 letakkan kek di atas baking rak. 
    9. Sementara kek suam, tuang adunan lemon dan gula tadi ke atas kek dan biar ianya meresap ke dalam kek. Sejukkan dan kek sedia dihidang.


    *maaf..kek ni dah banyak hari buat tapi baru nak tayang..hehehe

    Apam Karamel Tanpa Telur

    Assalamualaikum.

    Menu malam tadi sambil2 layan tv..hehe..buatnya sekejap je, nak habiskan pun kejap jugak, cuma apam ni terlalu manis bagi tekak ni..rasanya kalau nak buat kena kurangkan gula tu..lain kali boleh cuba lagi sebab senang je..lepas dah masak tu keadaan apam ni tak berapa nak licin..nape yer..mungkinkah acuan tu dah lama? ada sape cakap gitu? heeee..ke tak cukup masa panaskan acuan dalam kukusan..tapi yang pasti resepi ni jimat telur & senang..jom cuba..

     

    Teksturnya sangatle lembut..Hannah suka sangat..makan sambil2 picit..pagini  masih berbaki 4 biji..sedang elok sebijik sorang budak2 ni, bersama menu sarapan yg ringkas..nasi goreng & telur dadar mayonis je..hehe

     

    APAM KAREMEL TANPA TELUR 

    Sumber : Kak Fida MyResepi

    Bahan-bahan ( 24 biji )

    • 150 g gula pasir*perlu kurangkan lain kali
    • 250 ml air
    • 150 g tepung gandum*
    • 1 sk baking powder*
    • 1/2 sk bicarbonate of soda*
    • 75 g gula halus(kurangkan jika tak makan dgn kelapa putih)
    • 2 sb susu sejat
    • 2 sb mentega cair*Ana guna minyak masak je
    • 1 sk esen vanilla
    • sedikit minyak masak untuk mengoles acuan lompang
    • kelapa parut putih dikukus dengan sedikit garam dan daun pandan.*tak buat

    Cara-cara

    1. Sediakan gula hangus dgn menggoreng gula pasir hingga kecoklatan dan tuang air sedikit2 hingga cair.Sejukkan.
    2. Ayak bahan2 bertanda* ke dalam sebuah mangkuk dan masukkan gula halus.Tuangkan air gula hangus sedikit2 dan kacau rata.Masukkan susu,esen dan mentega cair dan kacau lagi hingga sebati dan tak berbintil2.
    3. Sapu acuan lompang dgn sedikit minyak dan panaskan di dalam kukusan sebentar.Tuang adunan 1/3 penuh acuan lompang.Kukus selama 10-12 min.Angkat dan sejukkan.
    4. Sajikan bersama kelapa parut yang telah dikukus. 

      Jumaat, 20 Mei 2011

      CHOCOLATE FILLING II


      Resepi Inti Coklat untuk dimakan bersama roti, pau & kuih muih...anak-anak Ana suka juga sapu inti ni kat biskut..Resepi asal dari tokey apam..hehe...Pn Azlina Alias, yang asalnya sesuai untuk inti apam polkadotnya..bila nak letak dalam roti & pau, kena ejas le sikit adunan, yang ni dah ok, sedang2 je untuk letak dalam roti pun senang..Ini kali ke 3 buat inti ni & sekarang dikongsikan kat sini untuk rujukan bersama..harap memberi manfaat buat yang suka menghasilkan makanan sendiri..sedaya upaya kita kan..kali ni buat separuh adunan je, sebab nak menghabiskan baki susu cair yang dah buka..ngam-ngam je separuh adunan resepi..hihi..hasilnya pun banyak juga....resepi asal ada kat SINI yer..ada jugak versi kak Nor Secubit Garam & Mas Duniaku..boleh tengok mana-mana yang berkenan..hasilnya tetap sedap InsyaAllah.

      Bahan-bahan :
      • 250 ml susu sejat@susu cair
      • 180 ml air suam
      • 180 gm gula halus atau gula kastor
      • 60 gram mentega
      • 60 gram serbuk koko
      • 70 gram tepung jagung
      • 1 sudu teh esen vanilla
      Cara-cara :
      • Campurkan susu,koko, air suam dan tepung jagung.Kacau
      • Tapis kedalam bekas berisi gula *Kali ni tak tapis & blend pun, just kacau bg sebati & tak berketul je..
      • Kacau dan pekatkan diatas api..guna api perlahan
      • Kacau sampai pekat
      • Campurkan mentega dan esen vanila
      • Kacau sebati dan tutup api..sejukkan
      • Simpan dalam peti ais
       
      SELAMAT MENCUBA

      BASIC DOUGH BUN..sarapan pagi Jumaat

      Assalamualaikum...

      Dah tentu ramai yang masuk dapur sediakan menu tengahari kan..kita baru nak tayang menu sarapan..hehe..badan rasa letih & keupayaan jadi terbatas untuk seketika..jalan paling baik..baring..pejam-pejam mata & lapangkan minda yang takdela berserabut pun, cuma penat je..
      Pagi tadi kami sarapan dengan roti berinti coklat & sardin, ini jugakle bekal anak-anak ke sekolah agama pagi tadi..Oh ya..harini dah bermula peperiksaan pertengahan tahun bagi pelajar KAFA kat sini..harini subjek Akhlak & Tauhid..mudah-mudahan Adam & Akmal dapat melaluinya dengan jayanya...
      Takmo bikin mata penat baca..moh layan menu sarapan kami yer..Resepinya dah biasa letak, boleh belek SINI...


      Letak dalam cup pesen baru kata tokey kedai tu, takyah letak dalam muffin tray..dia kekal elok, dalamnya macam plastik je, bila roti dah masak, cup tu boleh pulak tanggalkan & rasanya nak guna balik la..sayang nak buang..hihi..tak jejas pun..*ke kita je yang tak tahu ada cup jenis nih?* jakun...


       Semuanya yg letak choc.urai ni berinti coklat..makan sebiji pun dah kenyang..hehe


      Yang ni letak inti sardin, lebihan lauk sardin tumis yang anak-anak makan..hehe..ala berkedut pulak kulitnya..

      SELAMAT MENCUBA

      Khamis, 19 Mei 2011

      TEPUNG PELITA GANDUM

      Assalamualaikum...

      Berkesempatan lagi bersua disini..harap maaf jika kunjungan teman2 tak dibalas..InsyaAllah akan menziarah alam maya ke rumah teman-teman jika diizinkan nanti..InsyaAllah..Malam ni sempat jugak kongsikan menu desert untuk beberapa hari lalu, teringin nak makan & bahan-bahan yang digunakan pun simple je, kebetulan bahan-bahan tu je yang ada..hehe..bolehla nak lepas keinginan tu kan..

      Resepi ni Ana ambil dari MamaJay@Mama kastam Tioman kat MYR..diharap perkongsian idea & resepi ringkas ni dapat dimanfaatkan buat semua yang berkenan..Terima kasih MamaJay..banyak resepi tepung pelita ni, Mas (Duniaku) & Noorma (Cendana Kasih) pun ada resepi sendiri..InsyaAllah akan dicuba bila ada cukup bahan nanti..

       

      TEPUNG PELITA GANDUM

      Sumber : mama kastam tioman@myresipi

      Tepung Pelita Gandum by AnnaQawina

      Bahan-bahan ( 30 biji )


      • 4 cawan santan ( 1 biji kelapa )
      • 1 1/4 cawan tepung gandum
      • 1 1/2 sudu kecil garam
      • 1 helai daun pandan
      • Daun pisang secukupnya *Ana guna bekas plastik je
      • Stapler ( utk membentuk takung )*tak guna pun
      • Sedikit pewarna hijau
      • Gula pasir secukupnya

      Cara-cara


      1. Blend daun pandan dengan santan kemudian tapis.
      2. Blend tepung, garam dan santan sehingga sebati.
      3. Bahagikan kepada dua bahagian. Satu biar warna putih dan satu lagi warnakan hijau.
      4. Daun pisang di lap kemudian layur di atas api, supaya senang nak membentuk takungnya.*jika menggunakan daun pisang.
      5. Potong daun pisang berukuran 8cm x 12cm. Ambil 2 keping, maka bentukan empat segi, klip dengan stepler. Kalau sekeping, takung tu jadi lembik, susah nak letak dia dlm kukusan.
      6. Dah siap semua takung, susun di dalam kukusan. Panaskan kukusan sehingga air mendidih.
      7. Masukan 1/4 sudu kecil gula kedalam takung, tuang separuh takung adunan warna hijau. kukus selama 5 minit.
      8. Buka penutup kukusan, tuang adunan putih pula, kukus lagi selama 5 minit. Kukus tak bolih lama nanti bahagian kepala dia tak cantik..masuk dek wap..
      9. Dah pun masak.. 
      10. Ana letak gula untuk dasar lebih sikit lbh kurang 1 sdb, sedang2 elok manisnya sebab adunan kuih ni tak manis..

      NASI TOMATO & AYAM MASAK MERAH

      Sesekali makan nasi selain nasi putih yang dimasak sendiri sedap jugak..biasa nasi macam ni makan di tempat kenduri atau restoran je..menu ni dah berlalu rasanya lebih seminggu dah kot, lupa nak tayang..hehe..percubaan pertama rasanya ok la..ada lebihan beras basmathi lagi, mungkin ada kerajinan boleh buat lagi..apa-apapun resepi ni dari Myr..

      Terima kasih tuan punya resepi..izinkan dikongsikan kt sini pula..*choppy ada blog ke?*

       

      NASI TOMATO

      Sumber : choppy@myresipi

      Bahan-bahan ( 4 orang )

      • 2 cawan beras basmati
      • 2 biji tomato-potong dadu
      • 2 cawan air
      • 1/2 cawan susu
      • 3 sudu besar sos tomato
      • 1 helai daun pandan
      • sedikit garam
      ## Bahan tumis ##
      • 2 sudu mentega/ minyak sapi
      • 2cm kulit kayu manis
      • 1 kuntum bunga lawang
      • 1 biji buah pelaga
      • 2 ulas bawang putih-hiris
      • 1/4 bawang besar dihiris  
      ## Hiasan ##
      • Bawang goreng

      Cara-cara

      1. Cuci beras. Rendam selama 5-10 minit. Toskan
      2. Panaskan mentega/ minyak sapi. Tumiskan bahan-bahan tumis sehingga naik bau
      3. Masukkan beras. Kacau sekejap dalam 1-2 minit. Kemudian masukkan sos tomato, tomato, susu, air, daun pandan dan sedikit garam
      4. Masaklah nasi macam biasa.
      5. Bila dah siap bolehlah ditabur bawang goreng

       

      Lauk macam ni anak-anak Ana suka..sedap..bertambah nasi & ada lebihan lauk, diratah je..

       

      AYAM MASAK MERAH

      Sumber : choppy@myresipi

      Bahan-bahan ( 4 orang )

      • 1/2 ekor ayam
      • sedikit garam kunyit
      ## Bahan-bahan kisar ##
      • 4-5 biji cili kering
      • 1 cm halia
      • 2 ulas bawang putih
      • 1 labu bawang besar
      • 1 biji tomato-potong dadu
      • 1/2 cawan sos tomato
      ## Bahan Hias ##
      • 1/2 biji bawang besar- potong bulat
      • kacang hijau secukupnya *tak letak

      Cara-cara 

      1. Bersih ayam. Potong kecil-kecil dan gaul dengan garam kunyit. Goreng sehingga 2/3 masak
      2. Tumis bahan kisar kecuali sos tomato dan tomato sehingga naik bau. Kemudian barulah dimasukkan sos dan buah tomato. Tumis sehingga naik minyak.
      3. Masukkan ayam. Biar kuah jadi pekat. Sekali sekala hendaklah digaul balikkan.
      4. Bila kuah dah pekat bolehlah masuk bahan-bahan hias. Biar 1-2 minit. Kemudian padamkan api.

      YOGURT STEAM CUPCAKES II

      Assalamualaikum w.b.t

      Dah berapa hari blog tak terupdate...sibuk campur buat-buat sibuk jek..hihi..banyak kerja lak akhir-akhir ni, tambahan lagi anak-anak baru siap ujian pertengahan tahun, sekarang kena prepare untuk ujian sekolah KAFA pula..harap agar semuanya berjalan lancar InsyaAllah..


      Dah sarapan? Harap anda semua bersarapan dengan gembira..sebagaimana 'gembira'nya kuih yang ditayangkan ni..hehe..kali ke 2 buat, kali ni juga buat separuh adunan, yogurt pun cukup2 je untuk separuh adunan tu..sarapan untuk pagi ni beserta bekal Adam & Akmal ke sekolah Kafa..jom tengok resepi yang Ana edit untuk separuh adunan, nak tengok resepi asal blh jenguk SINI & SINI...Kak Nor pun dah cuba & lagi cantik hasilnya..



      YOGURT STEAMED  CUPCAKES
      Sumber : AnnaQawina

      bahan-bahan : 
      • 3/4 cawan gula castor 
      • 1/2 sdt ovallete
      • 1 cawan tepung gandum
      • 1/2 cawan yogurt asli
      • 1 biji telur
      • 1/4 sdt double action baking powder
      • pewarna hijau, merah, ungu & coklat
      • cawan kertas secukupnya
       
      Cara-cara :
      • Campur semua bahan di atas dalam mixer.
      • Pukul sampai adunan menjadi pekat, pucat warnanya..*guna high speed.
      • Adunan menjadi pekat seakan-akan yogurt..
      • Asingkan sedikit daripada adunan tersebut & campurkan pewarna kesukaan, gaul sebati.
      • Sendukkan adunan putih ke dalam cup muffin 3/4 cup, sudukan sedikit adunan bewarna atasnya.
      • Kukus dengan api kuat, pastikan kukusan sudah betul-betul panas baru letakkan kuih tadi.Kukus lebih kurang 15 minit, adunan yang masak akan mekar tersenyum...
      • Sejukkan & simpan dalam bekas tertutup..