Khamis, 5 Mei 2011

DONUT KAK BESAH

Dah banyak hari tak de stok donat kat dapur ni, ni kena mula balik untuk memudahkan anak-anak berbekal ke sekolah kan..kali ni Ana cuba resepi kak besah @ myresipi lak..dapat banyak biji gak ni, lupa nak kira, rangup diluar & lembut di dalam..nak lebihkan kentang pun ok gak rasanya, sebab adunan ni masa mula-mula keluar dari BM agak liat sikit, ingatkan keras ke apa..rupanya tak..elok-elok je nak bentukkan..bila dah banyak hari tak buat, dah siap goreng tu Hannah makan banyak tau..agaknya rindu ngan kuih Ummi dia buat kot..hehe..

Kepada yang nak mencuba..silakan..Ana kongsikan kat sini yer..

 

DONUT KAK BESAH

Sumber : Kak besah@myresipi

By : AnnaQawina

 

Bahan-bahan:


  • 600 gm tepung gandum
  • 1 bungkus yis mauripan (1 sdb)
  • 2 biji kentang rebus(+/- 300 grm)*Ana lenyek halus
  • 1 biji telur besar (jika kecil- 2 biji)
  • 1/2 cawan gula pasir (2 sudu besar)
  • 1/2 cawan marjerin (2 sudu besar)
  • 1/2 sudu garam
  • 1/2 cawan air (cawan metrik)
  • 1 sudu susu tepung *tak letak

 Cara-cara

  1. campurkan tepung,susu dan yis kering rata2.
  2. blend dgn blender cili sume bahan2 yg lain. hingga sebati.
  3. uli tepung dgn bahan2 yg diblend tadi hingga kenyal. kalau kurang air - tambah saja, kalau trlembik tambah lg tepung. biar kembang lebih kurang satu jam.
  4. bulat2 kan doh sebesar bola ping pong lalu dileperkn sedikit.biar mengembang sekali lagi lebih kurang sejam.
  5. apabila hendak digoreng buat lubang ditghnya dengn jari.goreng dgn api perlahan supaya dalamnya masak.
  6. tabur dengan gula kaster/halus atau salut dengan coklat.. 

Cara Ana :  
Masukkan semua dalam BM
-air-telur-marjerin-kentang-tepung-yis & gula-garam-On Bm sampai siap
-Teruskan dengan step 4 hingga siap


SELAMAT MENCUBA

6 ulasan:

Mas berkata...

tu diaaa...mendonut lagi....
montok2 donut kau anna....

Ummi berkata...

cantik dan gebu geram tengok ..nak sikit sedapnya donut

HaSue berkata...

oo..ko mendonut sokmo nih utk bento anak2 laa selalunya yea..rajin ko nih..ngan ko skali laa terbekal kat umah ek..hihi..biasanya donut buh kentang nih mmg lembut.. aku malas giler skrg nih ..baru nak rajin cikittt..cikit jek

Anna Qawina berkata...

Mas : hihi..acara wajib kat dapo aku nih..

Ummi : nak ke? kena buat sdri yer....

HaSue : huhu..mmg le..snng takyah pk panjang..grg je...aku kurang mkn..*cover* heheh

Zaliedana berkata...

Assalam kak,
oWH selalu ank2 kak wak bekal donutlah ya.
Eh betoi ke ummi kurang mkn nih,klmarin ummi ckp tgh duk ngap2 donut,haha..Btw montoks jerla donut2 tuh..Meh cikit kak..

tun_telani berkata...

gebu nyer donat kak ana.... geram! geram! lama x mendonat, tp blm samp seru lagi.. biasa la, duk 2 org je kt umah ni kn, nk masak byk2 pun x best sgt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...