Jumaat, 7 Januari 2011

Lemak "KaMun" Cendawan & Tenggiri Pedas

Assalamualaikum...
 
Hari dah meghampiri senja jugak harini masuk dapo...heheh..pelik ke nama "KaMun" tuh? Sebenarnya ini menu makan malam semalam. "KAMUN"..sebenarnya sayur timun campur kacang panjang..saje nak pendekkan citer..huhu...jgn marah ye...nak gandingkan dengan sayur tu Ana masak Ikan tenggiri goreng pedas..


Menu sayur sebenarnya jumpa kat Mamajay, petang semalam ternampak MamaJay tu yang buat, tengah cari idea nak masak, laju je tengok semua bahan ada, maka jadilah masakan yang simple tapi sedap la, lagipun dah agak lama juga tak buat masak lemak sayur ni..

Tenggiri Pedas :

Bahan-bahan :
  • 1 ekor ikan tenggiri sederhana besar
  • Garam & kunyit (utk perap ikan)
  • 1 senduk cili kisar
  • 4 ulas bawang putih *
  • 2 inci halia *
  • 1 labu bawang besar * potong bulat
  • 1 biji tomato * potong 4 / 6
  • sos tiram
  • garam & gula secukup rasa
Cara-cara :
  • Perap ikan yang dipotong dengan garam & kunyit
  • Goreng dalam minyak panas sehingga separuh garing, angkat & ketepikan.
  • Keluarkan minyak gorengan ikan tadi & tinggalkan sedikit utk menumis.
  • Tumis bahan tumbuk sehingga naik bau.
  • Masukkan cili kisar, kacau sehingga naik minyak.
  • Masukkan sos tiram & sedikit air jika suka.
  • Kemudian masukkan pula ikan yang dah digoreng tadi bersama bawang besar & tomato.
  • Rasa garam & gula..secukup rasa..kacau biar airnya agak kering & bolehlah diangkat.
 
 Masak Lemak "KaMun" ..hehe


 Bahan-bahan :
  • 5 urat kacang panjang *dipotong serong
  • 1 batang timun *dipotong memanjang
  • 2 1/2 cawan santan sederhana pekat
  • segenggam ikan bilis
  • 3 ulas bawang merah
  • 1 biji lada merah *dibelah 2
  • garam secukup rasa
  • 1 keping asam keping
  • Cendawan Tiram

Cara-cara :

  • Tumbuk sehingga lumat bawang merah dengan ikan bilis.
  • Satukan kesemua bahan2 (kecuali cendawan) kedalam periuk dan masak sehingga sayur empuk.
  • Kacau selalu di atas apai sederhana kecil..Bila dah mendidih masukkan cendawan, kacau2 seketika & bolehla di angkat
SELAMAT MENJAMU SELERA (",)

2 ulasan:

Mas berkata...

ingt pebenda kamun tu..he..he..hentam sajer la anna..janji sodappp...ikan tu pun nmpk sedappp...

Anna Qawina berkata...

Mas ; hehe....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...