Rabu, 5 Januari 2011

BEKAL ANAK-ANAK...berbaloi ke??

Assalamualaikum..

Kesibukan yang amat sejak bukak sekolah ni, pagi2 lagi dah siapkan sarapan & bekal sekolah agama anak teruna berdua tu..tak ketinggalan juga si puteri yang nak ke tadika..lepas je selesai & semua dah berangkat ke sekolah & tempat kerja, masak lagi untuk makan tengahari merangkap makan malam..hehe..buat bekal lagi untuk sekolah kebangsaan..ada yang mengomel..BERBALOI ke buat bekal? Baik beli je..macam2 anak boleh makan..Hmmmm....
bekal Adam & Akmal

Bagi Ana & suami..memang berbaloi, kalau bab kos bahan, mungkin naik sikit sebab bila buat sendiri makanan untuk keluarga, macam2la yang nak letak..itu kena ikut citarasa anak-anak yang nk makan kat sekolah, bagi diaorang selera..berbaloi2 sebab anak2 dapat makan hasil air tangan ibu dia..halal segala bahan & cara penghasilannya..InsyaAllah..kalau kena gaya, lebih jimat sebab beli barang dlm kuantiti yg agak banyak dgn harga lebih murah..ramai dapat merasa.
contoh makanan yang anak2 Ana bawa ke sekolah

Kalau yang beli, kita sendiri tak tahu apa yang orang letak, siapa yang buat..maunya bibik-bibik yang merantau nak cari duit lebih? Kdg2 ramai yg keliru mana orang Islam mana yang tidak, dari segi rupa, sama sahaja, baik pakaian pun begitu jugak..Tak ke naya anak-anak kita yang suci bersih hatinya kena makan hasil dari yang tak tahu "hallalan toyyiban"nya kat mana..jadi buat ibu 2 & juga bakal ibu2 yang suka masak2 tu buatla bekal ringkas utk anak-anak nak ke sekolah..niat dalam hati kita beserta selawat kepada Yang Esa..agar diberkati makanan yang dimasak dengan penuh kasih sayang itu..

Bila anak-anak dah terbiasa bawa bekal, duit belanja RM1.00 yang kami bekalkan akan pulang ke rumah & masuk dalam tabung..apa kata anda? BERBALOI kan? (",)

5 ulasan:

Encik MamaT berkata...

wah...menu makanan pun sempoi.. heehe.. betol tu.. makan kat luar lom tentu lagi bersih...

mokwonik berkata...

mokwo memang setuju...tiada makanan yg lebih sedap dr tangan ibu sendiri..anak dara mokwo pun sekrng sudah demand utk dibawak bekal..katanye sudah lah time membeli tu kena berebut lagi kena marah..makanan pun taste like sampah! kata nye lah! kesian jugak dengar

Mas berkata...

rajin anna,
memang lebih elok anak2 makan mknn hasil air tangan ibu...kan anna..

MaDiHaA a.k.a Ratna berkata...

pada akak sangat berbaloi buat bekal utk anak2.. selain anak2.. suami pun boleh bersarapan di rumah sebelum berlepas ke tempat kerja.. boleh jimat byk sebab tak perlu mkn kat kantin. bab kebersihan dlm penyediaan itu yg lebih penting.. akak pun selagi mampu memang siapkan sarapan & bekalan utk anak2.. kalau dah buntu sangat atau letih sgt barulah takde bekalan utk mereka..

Anna Qawina berkata...

Mamat : ye, betoi tu..nanti ada ank jgn lupa ya...

Mokwo..hehe..budak2 pun tahu rasa kan..hehe..

Mas : time rajin & sempat tu buat, time terdesk beli jugak tp selidik sikitla..hehe

Madiha : ye betoi...somi leh mkn sama2...kalau dah tak larat & takde bhn mmg beli juga tapi tgk spe yg jual..hihi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...