Isnin, 10 Januari 2011

PANCAKE ~Hajar~

Assalamualaikum..
Salam pagi Isnin, pagi ni sarapan bihun goreng dengan pancake..bancuhan pancake yang buat petang semalam, kebetulan ada tetamu berkunjung, takde menda nak buat..hiihii..Sebelum ni pernah buat jugak untuk makan-makan tapi disebabkan hasilnya yang sedikit..cuma 9 keping, anak-anak berebut2 makan, takde nak snap gambar pun..gebu & lembut, tambahan pula budak-budak ni suka makan dengan susu pekat..ayahnya pun segan nak makan, takut berebut ngan anak pulak kan..haha..sabo ajelah...kali ni Ana buat 2 adunan sekaligus..


 Lihatlah lubang-lubang ala-ala sarang lebah gituw...hehe


Halus mulus kulitnya..agak-agak macam kulit sapela gamaknya....
Bersiram madu...bukan bermadu yea...
PANCAKE by Hajar

Bahan-bahan :
  • 3 sudu besar butter/majerin ~ dicairkan..Ana guna minyak masak
  • 1 bj telur (k.nor guna saiz A)
  • 1 1/2 cawan tepung naik sendiri..Ana guna tpg gandum
  • 1 sudu teh baking powder
  • 1 sudu besar gula castor
  • 1 cawan susu segar (boleh guna susu tepung yg dibancuh dgn air)
  • secubit garam
  • 1 sudu besar jus lemon (k.nor tak letak pun)..Tak letak
  • **secubit soda bikarbonat..jika menggunakan tepung gandum


Cara-cara :
  • Campurkan kesemua bahan dan gaul sebati.
  • Boleh guna blender atau guna balloon whisk jer.
  • Biarkan selama 10 minit.
  • Goreng dlm frying pan hingga masak.
  • * adunan ni mmg nampak pekat skit, tp lembut dan gebus jer hasil dia nanti
  • kalau nak tambah air skit pun tak per, tp jangan banyak, nanti cair. kalau cair pancake kita jd nipis jer, tak cantik.

**utk jdkan pancake mayonis tambah 1 1/2 sudu besar mayonis dlm adunan

Terima kasih Kak Nor utk tip2 adunan ni... 

1 ulasan:

Mas berkata...

anna...cantik la pancake tu....dah teror ni...he....he..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...