Khamis, 13 Januari 2011

Ehem..ehem...rezeki..

Assalamualaikum..

Dah makin lemau (pinjam ayat Izah..) nak update sehari 2 nih...bukan takde apa-apa nak dikongsikan (tupun kalau ada yg nak ambik tahu kan..)..terima kasihla kat sape2 yg sudi singgah walaupun tuan tanah asyik nak gagau bantal je..asal free je tarik bantal...tp kenala pstikan anak-anak dah selesai ke sekolah siap bekal & sebagainya..dah setel suma tuh, apalagik...zzzzzzzzzzzzzzzzzzz...tambah-tambah cuaca lak seakan-akan mengizinkan...ngeee..jgn marah yea..


Oh Ya..lemau Ana kali ni bukan sebarang lemau tau...kalau biskut lemau boleh garingkan balik dlm oven..kalau orang yg lemau ni ada sebabnya jugakle..kot jela kan..haha...tgk jela gambar atas tuh, dah tentu dah tahu kan sebabnya? Alhamdulillah rezeki di awal tahun Hijrah baru-baru ni..InsyaAllah zuriat kami yang ke-5 (ramainya...) akan menyusul lebih krg hujung Julai/Ogos nanti..Amin....

Malam tadi baru g klinik, ingtkan nak buat kad macam biasa, sekali scan, doktor cakap kecik lagi..mayb dalam 9 minggu, ikutkan tarikh yang doktor lain bg bln lepas dah 14 minggu..pelik bin heran gak ni...apa2pun dia soh datang lagi bln dpn,sahkan duedate..huh!! saje je nak ambik duit lebih tuh kan kan?? hihi..

Oppsss..ada 1 masalah problem..buat urine test..ada kuman & sedikit darah dalam kandungan air tu..maknanya kena minum air masak lebih2 & telan obat-obatan yang dibagi...tapi Ana ni tak makan vitamin2 yg doktor bagi, ambik balik simpan kat laci..bg laci tuh sihat walafiat kot..hehe..Ana cuma minum madu..Alhamdulillah anak yang lahir sblm ni sihat walafiat, mudah bersalin & tak mudah pula kita ni kena serangan asma..(Ana ada asma sejak sekolah lagi..) 

ADA SESIAPA YANG ADA PETUA & PANDUAN TAK NAK HILANGKAN KENCING KOTOR? BOLEH BGTAU YER..sakit sangat perut ni dah 2 hari jugakla, ingatkan biasa2 je, rupa2nya sebab infeksi air kencing tu..
SAPE2 NAK CUBA MINUM MADU TU BOLEH TENGOK SINI..(promo sikit eh..) hihi..

Sekian, terima kasih buat yang sudi membaca post yang takde kena mengena dengan kek, nasi, lauk & puding nih..eheeeee...

16 ulasan:

MaDiHaA a.k.a Ratna berkata...

salam ana..
tahniah!!! bertambahlah lg umat Muhammad S.A.W....

tak pandai sangat pasal petua.. tp boleh gak kalau nak cuba.. rajin2 makan sayur lobak putih tu ye.. buat sup atau acar mentah.. org kata elok utk kencing kotor. disamping tu mcm ana kata.. kena banyakkan minum air putih/masak.. jangan tahan kencing.. itu jelah kot yg akak tau..

jaga diri & kandungan elok2 ye..

Noorma Ismail berkata...

Tahniah Ana...lagi pat lima bulan dh bleh panggil Mak Labu/Buyung..hehehe..jangan marah...

Yer..betul kata Madihah tu, lobak putih baik untuk masalah kencng kotor...selalunya blender lobak putih tu dan campur sedikit gula batu..tp Ana ni masih 9 minggu, so makanan kena jaga ler sikit..elok buat sup jer lah lobak tu...

Suara Kalbu berkata...

Kak Anna,
Tahniah. Bestnyaaa..

Ida dulu pernah kena kencing kotor dan batu karang. Memang takde kompromi..akak kena minum banyak air masak.

- Minum jus lobak putih yg dikisar tanpa gula.
- Minum air masak banyak-banyak
- Makan buah tembikai
- Minum air kelapa yang dicampur dgn garam kasar sikit. Selawat dulu sebelum minum
- Minum air barli suam kurang manis ( high recemmendation ni kak )
- Jauhkan makanan dalam tin

Semua diatas ida amalkan. Alhamdulillah

Anna Qawina berkata...

huhu...t.kasih buat Kak madiha. Noorma & Ida...nampaknya menu utama lobak putih le ye? ken cari ni...Insyallah mudah2han sihat tak lama lagi..nak makan manis2 pun dah takut ni..hihi..agaknya bnyk sgt mkn kek, puding & macam2 kot..huhu..
t.kasih tips2 & doa..Amin...

zarin berkata...

tahniah anna..bagus tu dapat 5 anak...
saya tk tahu lah pulak apa petua utk kencing kotor, slalunya minum air masak byk2 je...
kena kurangkan benda manis2 tu
anyway, congrats again ye!

izahdaut berkata...

tahniah kakak...yg kelima tu..tetiba kakak kan..ye la..kena tukar la kan.tahun baru nak panggil akak la..hahaa.jadi baik lak..jaga kesihatan.....jaga baby.....hmmm..akak saya pun preggy jugak.pun kena kencing kotor,bahaya tu.doc cakap kalau boleh beranak dia nak suruh beranak awal dah tu.

tak pe la, tu dah ada petua dah tu.boleh try.kalau tak telan jugak la ubat tu ye...hehe..take care..patut la senyap, rupe2nya diam diam berisi.........

Sari Yusa Ibrahim berkata...

Tahniah, Anna.. wahhhh! dah lima tu... ikut2lah nasihat2 kat atas tu ya, sy ni takde pengalaman, pregnant dulu Alhamdulillah, sumenya baik belaka, jaga diri ya

Mas berkata...

alhamdudillah..tahniah ana...nak masuk anak ke 5 yer....
tak lma lgi boleh dipanggil mak labu ni...he..he..,

♥♥azatiesayang ♥♥ berkata...

Tahniah Ana..Alhamdllh suker bc kwn2 pregnant & anak ramai nie...k.atie jer xder rezeki...sepsg jer.tu pon,k.atie dh sukur sgt..ada gak zuriat.
Ttg kencing kotor tue,cuba Ana minum air rebusan barli...amalkn.Insallh.

MaDiHaA a.k.a Ratna berkata...

re: oh ya.. akak lupa pulak sebab ana masih baru lagi kandungan.. mungkin acar mentah yg campur cuka tu kurang sesuai utk ana.. kalau arwah ayah akak dulu dia suka mkn yg buat acar mentah sebab pure gitu.. lobak tak dimasak & dpt seratnya sekali.. Rasanya.. elok jugak kalau minum jus spt yg kawan2 sarankan.. cuma.. lobak ni rasa dia lain sikit.. agak maung.. tak sama mcm lobak merah tu.. tu sebab akak sarankan buat sup tp jangan byk sgt kuahnya.. so makan lobaknya & hirup sekali dengan supnya.. tp kalau sanggup minum jusnya lagi bagus..

Nieza berkata...

Salam Kak Ana,alhamdulillah murah rezeki...saya pun tumpang gembira juga harap2 saya pun ada juga rezeki nanti..:) btw take care sis...minum air byk dan jgn tahan kencing tu..insyaAllah semoga dipermudahkan nanti.

K.Nor berkata...

ish...ishh.. patut la senyap jer akhir2 ni.. senyap2 berisi ya.. tahniah.. fuhhh ke 5 tu!! hehe semoga selamat ibu dan anak dlm kandungan ya..

biasanya kalau utk bersihkan air kencing kotor boleh amalkan minum air barli yg homemade lg baik ya.. kalau boleh makan sekali dgn barli tu lg bagus.. dan paling penting, banyakkan minum air masak..junkfood hendaklah dijauhkan..

LinRosLy berkata...

Tahniah!!!!! Ana..... Tak Sabar Nak Tunggu Julai Silap2 Sama Dg Tarikh Lahir Kak Lin.....Happynya..Kalau Dapat Sama Tarikh Lahir Dg Kak Lin.....

Qaseh Maiza berkata...

Yayyyy!!baru no 5..jaga kesihatan elok2 yer....jgn berdiri byk2..kalo nk mngekek..duduk ja ats tau....hihi

yan's shop berkata...

Tahniah...wow dah masuk 5 ekkk...saya yg anak br sorang ni pun dah x larat rasanya...hihi tahniah

HaSue berkata...

Tahniah naa... baru nak masuk 5 orang tu,mana ada ramai. kalau nak buat team bola pun lum cukup tau!
Sekarang dah ada berapa orang boy n girl naa? Yg penting jaga kesihatan tau..Ubat2 dari klinik tu ada juga membantu terutama kalau bermasalah naa.at least amik sikit2 ler ye.sayang awak!tak sabar tengok baby baru ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...