Isnin, 10 Januari 2011

BINGKA ROTI PANDAN...roti burger ajer...

Edisi nak menghabiskan roti burger yang akan tamat tempoh, nak buat makan dengan daging burger tak tertelan dah, jadi buatle bingka ni..hihi..kebetulan ada tetamu sempat juga hidangkan utk makan-makan..
  
  
Resepi dah pernah buat, tapi tak tahule yang asalnya tuan punya rsp ni sape., banyak sgt dapat info & link rsp...t.kasih bebanyak yea...memang suka buat ni, kdg2 time ada tetamu nak cepat je kerjanya, bolehla buat...

Bingka roti pandan (kukus/bakar)
  • 12-14 keping roti putih/gardenia *Ana guna 6-7 buku roti burger
  • 1 1/2 cawan santan kotak
  • 1 1/2 cawan air
  • 3 biji telur 
  • 1 cawan gula pasir (kemanisan ikut suka) 
  • 1/2 sudu teh esen vanila 
  • 20 gm kismis (untuk tabur-optional)*
  • sedikit pewarna hijau* 
  • sedikit garam

Cara-cara :
  • Blender semua bahan kecuali roti & kismis
  • Roti tadi dikoyak-koyakkan, potong 4 pun ok je. Masukkan kedalam mangkuk. 
  • Tuang bahan yang di blender tadi kedalam mangkuk roti. Kaup balikkan supaya roti benar2 menyerap bahan cecair tu. 
  • Perap sekejap, 5 minit dah ok, tuang ke dlm loyang
  • Nak lapis2 mcm Ana buat pun ok, tuang roti, pastu tabur kismis, ulang2 sampai habis.
  • Kalau nak bakar kena griskan loyang dengan mentega. Bakar 160'C (bergantung oven la) lbh kurang 30 mnt-45 mnt/ sampai masak (cucuk ngan lidi/garfu..tak lekat tu dah masakla..)
  • Nak kukus pun blh, kukus lbh kurang 20 minit /sampai masak.
  • Sejukkan sebelum dipotong...

3 ulasan:

Mas berkata...

sedapnya bingka roti..nak sikitttt...

Anna Qawina berkata...

mas...hambek ler..loyang tu je ado..yg lain dah takde..hikhik
**bakar lg sedap tau..**

MamaJay berkata...

dah berapa kali beli roti..tapi tak juga dapat nak membuat puding roti ke..bingka roti ke...tunggu suatu hari..bila le agaknya..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...