Rabu, 27 April 2011

SUP AYAM SPECIAL

Apa menu harini kawan-kawanku? Harini Ana tak payah masak, dah bagitau Cik Abe tadi, petang nanti belila lauk ke, apa-apa ke macam mee sup ke kan..alasan tak mau masak harini ialah..*Dan alasan ini telah diterima*

* Asyik makan nasik je, boringle...kalau dapat mee sup ke tomyam ke ok gak..

* Nak lipat kain baju..hahaha..*meh gelak*..agak-agak banyak mana kain baju tak berlipat tu sampaikan kena tangguh adegan masak-memasak ek?..adeeiii..

* Alasan biasa = tak larat le harini..nak rehat sikit..

Jadi..bila si dia angguk & tanya nak makan apa..hati riang gumbira..kihkih..*korang jeles eh?* tapi untuk tengahari ni kenala masak untuk budak-budak ni, bekal diaorang pun dah siap tu..Alhamdulillah..

Semalam tercari2 menu untuk makan malam, yang ada dalam peti ais cuma ayam..sehari sebelum tu dah buat ayam goreng pedas, kesian lak anak kecik ni nak makan, asyik pedas je..Umminya malas nak masak lauk asing-asing..hehe..*apola ek..Nampak Kak Ayu tayang, dari ungkapannya tu, terbayang-bayang lak kita ni hirup sup..huhu..kiranya anak-anak pun boleh makan kan..cuma Ana ada tambah sikit bahan rempah tu..sedapnya hirup kuah sup..tambah lak masa nak makan tu Ana letak cili api..sluurrppp...nasi kurang nak makan..hehe..



Ana mintak izin copy sini eh kak..terima kasih.. 
Recipe :Tulips@myresipi
Copy : Kak Ayu

Ingredients:-
  • 1 ekor ayam potong 16
  • 1 labu bwg merah
  • 2 ulas bwg putih
  • 1 inci halia
  • sebatang kulit kayu manis
  • 4 kuntum bunga cengkih
  • 2 kuntum bunga lawang
  • 3 iji buah pelaga 
  • 1 sdk lada hitam - ditumbuk *Ana tambah
  • 1 sdk lada putih - ditumbuk *Ana tambah
  • 2 bj kentang
  • 1 btg lobak
  • 1 mangkuk air panas br masak
  • lada sulah, garam, ajinomoto dan stok ayam-(Ayu gunakan 1 cube ayam) *Ana guna serbuk pati ayam..
  • daun sup, daun bawang & bawang goreng

Method:-

  1. Rempah2 direndam dalam air panas menggelegak,biarkan hingga air tersebut suam & toskan rempah2 tersebut. Air rendaman turut disimpan.
  2. Bwg merah & bwg putih dikisar halus. Halia ditumbuk sedikit jgn sampai lumat. Lobak dipotong bulat2 anggaran 1.5cm & kentang dipotong 6
  3. Panaskan minyak dan tumis bawang hingga naik bau. Kemudian masukkan halia & rempah2 yang telah direndam. Tumis sebentar.*Masukkan juga lada hitam & putih yang ditumbuk tadi.
  4. Masukkan ayam dan gaulkan supaya bercampur dengan rempah yg ditumis. Biarkan selama 10minit
  5. Masukkan air rendaman rempah tadi beserta 1 mangkuk air lag. Jika mahukan kuah sup lebih boleh tambah lagi semangkuk air.
  6. Biar sup menggelegak,masukkan kentang dan lobak. Bila ayam dah empuk masukkan stok ayam, garam, aji & lada sulah. Adjust mengikut selera anda
  7. Dah siap tutup api. Masukkan daun bawang,daun sup & bawang goreng, tutup rapat periuk selama 20minit supaya baunya meresap ke dalam sup. Sedia untuk dihidang

2 ulasan:

HaSue berkata...

hahaha..tak boleh blah tul makyung sorang nih.. malas masak laa tuh..
takpe2,masa berbadan dua ni laa kesempatan nak manja lebih2 ye dak?ekeke..

sup ayam ko nih buat aku terliur lak..buat aku yg diet nih sesuai sgt laa kan..tu pun pas melantak dessert sedap2 baru ngadap menu diet..hahaha

Anna Qawina berkata...

Sue : ko dengki ke? haha...takde nak ambik kesempatan tau..aku kan baik..hehe..

meh2 hirup sup..huh...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...