Jumaat, 29 April 2011

GULAI IKAN KELANTAN

Assalamualaikum.

Sudah lewat tengah malam, baru sempat nak update blog kesayangan hamba ni..ada urusan yang hendak diselesaikan di siang hari..huhu..esok kami becadang nak balik kampung suami..nak jugakla buat sesuatu sebagai buah tangan untuk ayah kesayangan suami ni..tak lain tak bukan cuma kek pisang, yang menjadi kegemarannya..hehe..perihal kek pisang tu kendian kita citer ek..dah tengah malam ni, takde sape nak baca celoteh panjang ala-ala karangan tingkatan 6 pun kan..

 

Ini menu petang tadi, sambil2 buat kek, masak siap2 untuk makan malam..gulai asas untuk rakyat Kelantan..hehe..tapi Ana ni bukan pandai sangat nak buat, kena rujuk resepi gak..kadang tu tanya kakak..harini nak kongsikan kat sini..sedap tau..anak-anak Ana yang kurang gemar makan lauk2 gulai pun menambah-nambah makan nasi, sedap kuah & lauk katanya..cuma takde timun sebagai penambah seri..

Hidangan bersama ialah terung goreng bersambal..terung panjang yg digoreng sebentar, kemudian masak sambal macam biasala, cuma tak payah tambah air,  letak atas terung..sedap..

 

RESEPI GULAI IKAN

Sumber: Makyong@Myresipi

Bahan-bahan ( 2-3 orang )


  • 2 ekor ikan kembung- (apa2 jenis ikan pun tak pe)
  • 1cm lengkuas
  • 1cm kunyit
  • 1 sudu besar cili giling
  • 1 keping asam gelugur/keping
  • 3-4 biiji bawang merah
  • 1 ulas bawang putih
  • 1 biji timun
  • 3 biji lada hijau
  • 1/2 biji kelapa-ambik santan

Cara-cara 

  1. Bersihkan ikan dan ketepikan.
  2. Tumbuk lengkuas, kunyit, bawang merah dan bawang putih sehingga lumat. Kemudian masukkan ke dalam periuk yang ada santan. Masukkan juga asam gelugor. Masak sehingga santan mendidih.
  3. Kemudian masukkan ikan. Biar sehingga ikan masak dan kuah sedikit pekat.
  4. Masukkan pula timun yang di potong sepanjang 1- 1.5 cm dan juga lada hijau
  5. Masakkan lagi dalam 3-4 minit. Kemudian padamkan api. 
  6. Hidangkan...selamat mencuba..

    2 ulasan:

    Ummi berkata...

    terung masak camni yang umi suka..sedap

    Anna Qawina berkata...

    Ummi : suami saya suka camni..kita layan jela..tp sedap kan..

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...