Selasa, 26 April 2011

KUIH DADAR COKLAT

Assalamualaikum..
Layan menu sarapan & bekal anak-anak pagi semalam..tak sempat nak letak semalam..hehe..weh..sedap le..lembut je, tapi Ana buat 1 adunan, masih tak mencukupi..huhu..sedang2 sekali makan je yelah, dah anakanda berdua tu bawak ke sekolah agama pagi tu..kira sedap & puas hati bila anak-anak suka & bapaknya pun kata sedap..Intinya Ana tak buat ikut cara Kak Wan tu, cuma sapu choc.filling yang masih berbaki, tapi suami suka makan dengan jem..sedap jugak..
 
 
Resepi di salin dari dapo IZAH, MAS pun dah buat..Terima kasih buat Kak Wan..tokey segala biskut, kuih & kek..

 
KUIH DADAR COKLAT
Sumber : Citarasawan
 
Bahan Inti Coklat
  • 100 ml susu cair
  • 25 gram gula pasir
  • 1 sudu besar serbuk koko
  • 2 sudu besar tepung jagung
  • 100 gram coklat masakan (potong kasar)
  • 1 biji kuning telur
  • 1/8 sdt garam

Bahan Dadar
  • 200 gram tepung gandum
  • 2 biji telur dipukul sedikit
  • 1/2 sdt garam
  • 2 sdm majerin dicairkan
  • 400 ml susu segar/santan cair
  • sedikit coklat emulco
  • majerin untuk meleser *saya tak guna.


Cara-cara :

Inti: Didihkan susu cair secara double boil hingga berbuih ditepinya. Larutkan serbuk koko dan gula dengan sedikit air panas, tuangkan ke dalam susu cair tadi kacau rata. Masukkan coklat masakan, kacau perlahan sambil dimasukkan kuning telur dan tepung jagung untuk memekatkan inti, Angkat biarkan sejuk, masukkan ke dalam peti sejuk untuk memekatkanya.
 
Dadar
  • Satukan bahan dadar, gaul rata hingga tidak berketul. Tapis. 
  • Asingkan 100 ml adunan, masukkan coklat emulco, gaul rata dan ketepikan. 
  • Adunan yang selebihnya dibiarkan dengan warna asal. 
  • Panaskan non stick pan, leserkan sedikit majerin dan ambil piping bag gunting sedikit saja muncungnya, masukkan adunan coklat dan picit bentuk zig-zaz ke dalam non-stick pan yang telah dipanaskan terlebih dahulu. 
  • Biarkan sekejap dan segera tuangkan adunan warna asal diatas jalur coklat tadi (jgn diantaranya kerana jalur coklat akan tertanggal) dan lenggokkan adunan menutupi dasar kuali. Buat hingga habis. 
  • Ambil sekeping dadar, isikan 1 sudu kecil inti ditengahnya. Gulung secara melintang jaluran tadi. 
  • Pastikan dadar suam sedikit sewaktu memasukkan inti coklat gulung dengan cepat supaya inti tidak cair. 
  • Jika tidak mahir dengan piping bag gunakan sudu kecil untuk membuat jalur. *Boleh je masukkan dalam botol sos tu, paipkan je..

3 ulasan:

izahdaut berkata...

lawa dadar coklat ko anna.. memang besor kuarga ko ek. satu adunan tak cukup. terasa kemeriahannya weh..

Mas berkata...

dadar ni bukan saja anak2 aku suka...
aku pun...
sedappp wehhhhh...

Anna Qawina berkata...

Izah : aku ke kuih tu yg lawo? hekgek..mmg bsr mulut..eh family ku mmg besar..hihi

Mas : aku pon suka gak..snng nak bg diaorang bwk g sklh..hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...