Ahad, 12 Jun 2011

PUDING TRIFFLE

Menu simple nak habiskan kek marble yang buat sebelum ni, google resepi yang mudah jumpa kat MYR juga..rupanya camni buat triffle yer..hehe..sebelum ni nampak orang buat, kita nak buat asyik tak cukup bahan je, pernah juga orang buat tak letak kek kat lapisan bawah tu..

 

Ana cuma guna laici dalam tin & sedikit nenas kiub, itu je ada dalam stok kan..Jely tu pulak Ana masak dulu ikut arahan pada pek..senang jer..sedap makan sejuk-sejuk..rasa puding triffle ni sedang-sedang je manisnya, takde sampai melekit2 manis..


Ok..meh teropong resepi..kot2 ada yang tak tahu..hehe..dah ramai yang tahu buat kan..

 

PUDING TRIFFLE

Sumber : ezralovescook@myresipi

Puding Triffle by AnnaQawina

Bahan-bahan ( 4-5 orang makan )


  • Kek secukupnya (butter/marbel ikut citarasa masing2) -utk disusun sbgai lapisan bawah puding.
  • 3 sudu besar Tepung kastard
  • 1 sudu besar Gula
  • 1 cawan air
  • 1 tin Susu Cair Ideal (blh guna brand lain,tp brand Ideal lebih sedap)
  • 1 tin Buah2an dlm tin/fruit in syrup (peach@buah2an cmpuran) toskan & ketepikan airnya
  • 1 bungkus Jelly/Agar2 perisa strawberry (cap Nona)**
  • 1 cawan air untuk larutkan Jelly **@ikut arahan pd pek jely

Cara-cara


  1. Bancuhkan tepung kastard bersama satu cawan air,kacau sampai larut. (jgn biar berketul)
  2. Masukkan bancuhan tadi ke dlm periuk,masukkan gula,1 tin susu cair dan air sirap dari buah2an dlm tin. Kemudian panaskan di atas api sederhana.
  3. Kacau selalu sehingga pekat & likat. Setelah siap terus tuangkan adunan ke dalam bekas yang telah disusun kek. (**kek dihiris nipis & disusun dalam bekas puding @ mangkuk kecil)
  4. Ratakan adunan kastard sehingga menutupi lapisan kek yang disusun tadi.
  5. Setelah itu,bolehlah susun buah-buahan dalam tin di atas adunan kastard.
  6. Akhir sekali bancuhkan Jelly bersama 1 cawan air dan larutkan (**atau ikut cara2 melarutkan jelly di belakang bungkusan). Setelah larut,tuangkan ke atas buah-buahan yang disusun sehingga menutupi buah yg disusun. Masukkan dalam petisejuk selama 2jam dan hidangkan sejuk..
Ini Jeli Nona yang digunakan..masak ikut arahan pada pek..
 SELAMAT MENCUBA..

    13 ulasan:

    izahdaut berkata...

    dah lma tak buat. last buat dulu.. masyaAllah.. aku rasa manisss sesangt. tpi mmg sedap mkn sejuk2 kan

    YANA SHAIFUL berkata...

    salam..tergoda plak dgn triffle nii..bestnya klu dapt 1 pun jadi lah..hehee

    Mas berkata...

    rajinnya mek labu ni masak....
    compom anak pompuan tu...

    ♥LOVE2COOK♥ berkata...

    One of my favourite dessert! Irresistible :)

    tun_telani berkata...

    sedap!! biasa tun beli swiss roll wat lapisan bawah dia.. pastu kastad main campak2 je.. hihi... tp kalau wat ni mmg paling laku.. kejap je licin.

    Masya Amira Aimie berkata...

    sgt2 sedapkan.. hari 2 baru mkn de kursus tp.. jeli dia kat bwh dgn laici... kastad kat ats....

    Ummi berkata...

    Assalam Anna, waaaahh ada triffle, meh tukar dgn kek laa...hehehe... Oh psl kek stoberi akak tu...guna loyang biasa jek Anna eh..bkn loyang chiffon...sbb tu kira kek sponge jek..tp besssttt yg ni..!

    Anna Qawina berkata...

    IzahDut : yg ni tak manis sgtla, mgkn sbb guna kek mabel yg takde krim mcm stgh org guna tu..biasa kan org guna kek swissroll kan..lgpun ni gula sikit je letak..mmg sodap sejuk2..hehe

    Yana : meh ambik dlm esbox..hehe..

    Mas : sejak bila ko jd nujum? hehe...InsyaAllah yg keluar nnti tak laki pompuan kan..hehe

    Anna Qawina berkata...

    Love : ni mesti selalu buat kan? hihi..

    Tun : a'ah tun...biasa org pakai kek gulung tu kan, tp rsp ni kek biasa jek..

    Masya Amira : ni dah boleh buat sdri..nak letak mana2 pun ikut kita la kan jely tu..hehe

    Anna Qawina berkata...

    Kak Ummi : salam kak..oh..t.kasih bgtau..nampak menyelerakan kek akak tu..nak tukar yg triffle ni pun rasa segan..heheh

    nOOrsha berkata...

    sedap yer puding triffle nih.. saye lum buat lg ni kak ana... meh la bagi sket...ehehe

    ijayuji berkata...

    Salam kak anna! buat apa tu??? hihihi ada lagi tak kak puding triffle tuuu nak jugak lah yg kat atas tuuu tak pernah buat pun hihihi tp teringin nk makan tgk mcm ssh jerr tu yg terus padam hasrat murni nak menggemukkan bdn hihihi...

    Wanieyra berkata...

    Salam Anna...

    Ira kalau buat memang laku ni. Lebih2 lagi budak2 ni suka sgt makan jelinya tu...

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...