Khamis, 16 Jun 2011

PANCAKE GEBU

Menu bekal Adam & Akmal sekolah kebangsaan harini, cadang nak buat pagi tadi, tapi 'R' kurang pagi-pagi kan..hehe..jadinya untuk petang la..sedap huuiii...memang gebuuss..taaapiiii dapat tak banyak, walaupun dah buat saiz kecil2, tetap dapat 8 keping je..mungkin akan buat lagi untuk sarapan pagi esok ni..tapi kena gandakan adunanla kan..maklum..anak-anak ramai..*umminya makan sikit jek..korang tak cayer kan?*

Jomla layan gambo jek..pancakenya dah licin ye..rasanya resepi ni dah ramai yang cuba kot..tengok kat MYR banyak jugak laporan masakan tu..sesiapa yang suka pancake harus cuba yang ni..


PANCAKE GEBU by AlongRoz@MyResipi

Pancake Gebu by AnnaQawina

 

Bahan-bahan ( lebih kurang 8 biji )


  • 115g Tepung Gandum
  • 1 sudu kecil (5ml) Soda bikarbonat
  • 1 sudu kecil (5ml) Krim tartar
  • 25g Butter*marjerin je
  • 1 biji Telur
  • 150ml Susu Segar*guna 100ml susu cair + 50ml air
  • 1 sudu besar Gula
  • Secubit Garam

 Cara-cara


  1. Campurkan tepung dan soda & krim tartar - kalau rajin ayaklah 
  2. Rub in butter sampai berderai macam serbuk roti - jgn di gaul terlalu lama nanti berketul macam doh.
  3. Lubangkan tepung di tengah2 nya. Gaulkan telur (di pukul dulu sedikit) & susu. Tambah bahan2 lain juga. Gaul sebati. 
  4. Tuangkan sesenduk adunan ke atas kuali pancake yg panas & di lenser dgn sedikit minyak.
  5. Masak sehingga ada buih2 udara & tunggu sehingga buih2 tu pecah baru di terbalikkan.
  6. Hidangkan dgn sirap favourite anda - maple syrup, honey, butter atau icecream. Makan panas2 lagi best.

8 ulasan:

Mas berkata...

amboii..rajinnya mak labu sorang ni...
gebu jerk pancake tu....

Wanieyra berkata...

anna...kita pun nak bawa bekal juga, ada lagi ke?

Sharifah Nadzarah berkata...

sedap jer tgok pancake tu..sy pun dah try resepi alongroz tu..mmg gebu..& sedap..anak2 pun suke.

Anna Qawina berkata...

Mas : ni menu org kurang rajin le..hehemmg gebu Mas..

Wanieyra : ni anak sape dtg mintak bekal ni ek? hehe

Sharifah : ank2 suka kita pun sukala kan..hehe

MaDiHaA a.k.a Ratna berkata...

baguslah anak2 anna suka pancake.. anak2 akak kalau buat pancake ni dorang tak layan sgt.. hehehe.. omak ngan ayahnya lah yg mkn.. itupun ayahnya pon kurang jugak breakfast mat salleh gini.. :-D

Tanpa Nama berkata...

kak..klu gne cup mcm mne lak...xde la benda alah nk timbang menimbang ni...

quinnie berkata...

gebunya pancake ni anna....boleh cuba nih....:)

AinArissa berkata...

Krim tartar tuh perlu ke?klu tak de macam mane ea????

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...