Rabu, 15 Jun 2011

APAM GULA MERAH..yang tak merah (*_*)

Assalamualaikum.

Tayangan amal pagi ni, kejadian yang agak kurang menyerlah sebab tak cukup gula merah, masa bancuh air gula tu baru perasan gula merah tinggal sikit, terus Ana campurkan dengan gula perang..hehe..tapi dah habisla..Adam & Akmal bawa bekal ke sekolah agama pagi tadi, selebihnya buat sarapan kami kat rumah, buat setengah adunan, dapat pun tak banyakla kan...


Ok, tuan rumah ada sesuatu untuk diuruskan, kejap lagi budak-budak balik sekolah agama & nak pergi sekolah rendah pulak, banyak benda belum selesai, kepada yang berkunjung, terima kasih, & akan dibalas kunjungan anda InsyaAllah..

APAM GULA MERAH

Bahan A
  • 1 cwn gula merah*
  • 1/2 cwn gula pasir*
  • 1 cwn air*
  • 2 helai daun pandan*(* di masak dan sejukkan)

Bahan B
  • 1 sudu besar yis mauripan
  • 1/4 cwn air suam
  • 1 sudu kecil gula pasir
Bahan C
  • 3 cwn tepung gandum
  • 1/2 cwn tepung beras
  • 1 cwn air

 Cara-Cara
  1. Masak bahan2 (A) bertanda* hingga gula larut dan sejukkan.
  2. Bancuh bahan B dan biarkan 5 minit atau sehingga berbuih.
  3. Campurkan ke semua bahan C ke dlm mangkuk besar dan masukkan sekali air gula yg telah sejuk tadi.(Masukkan dlm blender lagi senang *Ana gaul guna senduk je)
  4. Gaul sebati dan masukkan bahan B tadi. Gaul sebati, setelah sebati, tutup dan biarkan perap selama 1 jam atau naik 3 x ganda.
  5. Lenserkan loyang dngn sedikit minyak dan tuangkan adunan ke dlm loyang dan biarkan selama 10 minit.
  6. Kukus adunan selama 40 minit dngn api sederhana kuat.
  7. Biarkan betul2 sejuk barulah di potong dngn pisau tajam dngn cara spt gergaji kedepan ke belakang supaya kuih tak kelihatan mampat.
  8. =Sedap di makan bersama kelapa parut putih yg di gaul dngn sedikit garam. *Ana kukus sekejap kelapa parut & garam tu
SELAMAT MENCUBA

9 ulasan:

Ezadlieza berkata...

good morning..hehehhehe..nak minta apam dah abih...minta bekas jer ler..dah siap apam anna yer..pepagi dah kukur klapa..rajin sungguh mek nih....

♥LOVE2COOK♥ berkata...

I like these kinda apams! Boleh habis in a minute! Yours looking so soft...mmmm! :D

psst, thanks for accepting the request~ :Dma

izahdaut berkata...

tak pe..len kali ko buat lagi. gi beli gule merah dulu

♥♥azatiesayang ♥♥ berkata...

salam Anna..x merah pon xper janji sodap kan?

Sari Yusa Ibrahim berkata...

okeylah tu, Anna, akak punyer kelapa nak lebih ya, hik hik

tun_telani berkata...

sedap! sedap! sbb wat separuh aduanan xleh nk kecek...

Zuwairi Aiman berkata...

Salam kunjungan... teruskan berbloging.. senang2 singgah la ke blog saya ;)

http://www.zuwairiaiman.com

Zaliedana berkata...

Assalam kak anna,moga cpat chat,jaga kshatan n bby leklok..apam pon nmpk sdap,mapin kat bwh lagi lah mngoda..

Yatie berkata...

Assalam Anna,
waduh terliur je tngk apam ni...kuih kegemaran akak ni..rasa nak wat gaklah..muffin coklat tu lagilah mengodanya...mana satu nak buat ni...wallaweiii..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...