Khamis, 14 April 2011

CENCARU SUMBAT

Assalamualaikum.

Mood : kurang sihat tapi nak jugak update apa-apa yang patut..sambil2 tunggu roti kentang dalam oven masak, sempat jugakla menjelajah kat dapo2 geng yang dok menayang masakan yang mengiurkan itu...huhu..sabo..sabo..buat satu satu yek..hehe..

Lauk ikan ni dah beberapa hari buat, Ana guna resepi yang diambil dari MyResipi, pertama kali cuba versi begini, sedap jugak..yang pasti kuah tu anak-anak boleh makan, maklumle kicap..menu utama budak-budak ni..

 

CENCARU SUMBAT

Sumber : hby(v)@myresipi

 

Bahan-bahan ( 3-4 org mkn)

  • 2 ekor ikan cencaru
UNTUK ISI :
  • 1/4 labu bawang besar
  •  4 biji cili (ubah ikot tahap kepedasan masing2)
  •  1/4 biji tomato
UNTUK KUAH :
  • sedikit kicap manis
  • sedikit air
  • perahan air limau nipis (boleh diganti dgn tomato yg dihiris nipis2/air asam jawa)
  • sedikit minyak utk menggoreng 

Cara-cara

  1. siang ikan - belah belakang badan ikan utk disumbat
  2. tumbuk hingga hancur semua bahan2 utk isi
  3. sumbatkan bhn2 yg telah ditumbuk ke dalam bhgn perut dan belakang badan ikan
  4. panaskan kuali dan goreng ikan dgn minyak sedikit (1-2 sudu). paling2kan ikan sehingga masak
  5. masukkan kicap dan air(ikot selera masing2 samada nak kuah byk atau sikit).kalau guna tomato boleh masukkan sekali.didihkan sebentar
  6. siap utk dihidang!! (kalo gune limau nipis, perah atas hidangan yg sudah sedia dimakan)
SELAMAT MENCUBA

5 ulasan:

izahdaut berkata...

napa nama nya sumbat tapi masak kicap..eh jap kompius aku neh

Anna Qawina berkata...

Izah..ko tak nampak eh..no 3.. tuh kang ada yg kata sumbat? hihi....kicap tuh kalo nak kuah leh le boh..tak nak takyah le...

Mas berkata...

aku pun compius ijah...
tak pe la..janji sedapp..he..he..

tun_telani berkata...

hahaha.. kak anna kene kasi nama cencaru sumbat masak kicap... hihi.. tun suka makan ikan cencaru ^^

Anna Qawina berkata...

Mas : kompius? hehe..tahle...janji ada lauk aku tak kesah sgt..kihkih

Tun : haha..nanti mrh lak tuan punya rsp tuh...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...