Jumaat, 15 April 2011

AYAM MASAK KICAP BERKENTANG

Menu kelmarin nih..diulangi..kelmarin..hehe..sedap tau ayam masak kicap ni, makan dengan nasi panas, memang tak payah lauk lain dah..kuahnya yang pekat tu gaul dengan nasi..makaiiii...haha..Resepi asalnya menggunakan daging, tapi Ana ada ayam jer..bila maask tu ada 3 langkah yang menyebabkan hidung & tekak tak tahan bau...

1) masa letak kicap & lada hitam dalam rebusan

2) masa tumis rempah

3) masa air rebusan bersatu dengan rempah..

Hehee...sape nak try Ana letak resepi kat sini ek..


Sumber : Daging Masak Kicap Berkentang by Sofinar@myresipi

Ayam Masak Kicap Berkentang by AnnaQawina

Bahan-bahan ( 1 family )

  • 1/2 ekor ayam- potong kecil
  • 1 sudu besar lada hitam - ditumbuk halus
  • 2-3 biji kentang - potong dadu/ berbaji
  • 2 labu bawang besar -potong dadu
  • 5 tangkai cili kering
  • 1 sudu besar jintan manis
  • 2 cm belacan- bakar jap
  • kicap manis- agak2 untuk menghitamkan masakan
  • minyak untuk menumis
  • garam dan gula

Cara-cara

  1. Rebus ayam hingga lembut, masukkan kicap dan lada hitam. teruskan merebus..jika menggunakan daging, masa memasak agak lama, tetapi ayam masanya lebih pendek
  2. Masukkan kentang, bila kentang dah agak lembut masukkan bawang besar. Tapiskan. Asingkan air rebusan dan isi rebusan
  3. Tumbuk bersama cili kering, belacan dan jintan manis.
  4. Tumis cili kering, belacan dan jintan manis yang ditumbuk tadi hingga berbau wangi, masukkkan isi rebusan, gaul biar sebati
  5. Masukkan air rebusan dan masak hingga pekat, masukkan garam dan gula secukup rasa 
  6. Sedia dihidangkan bersama nasi panas..

1 ulasan:

inaku79 berkata...

klu dh selalu msk canggih2, skali skala pekena msk kicap...mmg sedap. nak2 klu nk cepat, mmg sesuaiii... hehehe...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...