Sabtu, 5 Mac 2011

SRI PANDAN KAYA

Alhamdulillah, kemudahan-kemudahan yang kita nikmati harini menjadikan hidup kita lebih selesa & sempurna kan..banyak ilmu & maklumat yang kita boleh dapat & manfaatkan sebaik mungkin, begitu jugalah dengan ilmu masak-memasak & yang berkaitan dengan ilmu kekeluargaan, klik-klik aje dah boleh capai maklumat yang kita nak, jadi hargailah segala yang ada dihadapan kita dengan cara yang sebaiknya..InsyaAllah..


Seronok rasanya saban ketika dapat mencuba resepi2 baru, walaupun sekadar untuk hidangan sendiri & keluarga, tapi puas hati & bertuah sebab dapat menyediakan sendiri setakat yang termampu..Harini pula Ana nak kongsikan hasil kerja yang dahbuat 2 hari dah ni, kaya pandan, biasa kita beli yang dah siap kan, bila makan bau telur pun ya..hehe..hajat nak buat tu dah lama, asyik tertangguh aje, Alhamdulillah baru berkesempatan buat baru2 ni.

Sedap kaya ni tau, puas hati, boleh nak makan dengan roti/masukkan sebagai inti kuih muih..Terima kasih Ros kerana suka bereksperimen dengan hasil-hasil yang boleh dikongsi bersama..Halalkan resepi untuk tayangan amal kat sini lak ye...


~SRI PANDAN KAYA~

Bahan-bahan :
  • 350ml santan pekat (Ana guna santan kotak 200ml + air bagi cukupkan 350ml)
  • 3/4 cawan gula (boleh dikurangkan sebab rasanya agak manis)
  • 1 1/2 sudu besar tepung kastard ( boleh ganti dengan tepung gandum)
  • 3 biji kuning telur saiz M..Ana guna 2 biji kuning telur saiz A+
  • 1 helai daun pandan di simpul
  • beberapa titik esen pandan ( nak guna pandan emulco pun boleh).*Tak letak
  • beberapa titik pewarna hijau
  • *Ana blend 2 helai daun pandan bersama sedikit campuran santan, kemudian tapis
Cara-caranya :
  • Campurkan santan, kuning telur, gula, esen pandan dan pewarna hijau di dalam bekas, kacau sebati menggunakan whisker.
  • Kemudian ambil tepung kastard dan bancuh dengan 2 sudu besar air, selepas itu curahkan bancuhan tepung kastard di dalam bekas berisi adunan santan tadi, kacau lagi, kemudian tapis adunan ke dalam periuk dan masukkan daun pandan yang disimpul.
  • Masak dengan api perlahan, dan perlu di ingat, perlu kacau selalu jangan ditinggalkan, kacau sehingga kaya pandan menjadi pekat dan berkilat, masa mengacau lebih kurang 20-25 minit.
  • Setelah pekat, angkat dan sejukkan, barulah boleh di simpan di dalam bekas kaca dan di letakkan di dalam peti ais.  Selamat Mencuba.

Nota Ros- Walaupun tepung kastard boleh diganti dengan tepung gandum namun disarankan supaya menggunakan tepung kastard kerana tekstur kaya akan lebih licin dan elok pekatnya, ini berdasarkan pengalaman ros lah : )..guna tepung kastard gak, cantik teksturnya tau

6 ulasan:

Mas berkata...

amboii..rajinnya buat kaya...
mas tak pernah cuba lagi..
susah tak buatnya..he..he..

HaSue berkata...

Ko makan serikaya pandan nih macam makan puding jer ke naa?x senonoh tol ko nih..ekekeke...
nampak best jer serikaya ko tuh..jeles aku yg malas nak buat nih..tau beli jek..ngeee

Anna Qawina berkata...

Mas : kalau rajin tu takle sgt kot..heheh...nipun dah berkurun save rsp dlm draf..hehehe...tak susahle buatnya..sonang jo..
telur tu pun belen2 aku mask sup kat ank2 je, simpan dlm peti, dah 2 hari tau telur tu..Alha,mdulillah ok je...tryle...

HaSue : pandai je ko nih..takmole aku kena kencing manis nanti ratah kaya tuh..hikhik..ko duit banyak takpela beli jeerrr kerjanya..aku pokai..hukhuk...*muka sian kan?*

Nazrah Bakery & Dunia Kuih berkata...

mak aii..banyak nya seri kaya tu..bila la nak habis..kalau kat ruma saya alamatlah sampai tahun depan ...heheheh

estee_8980 berkata...

salam
nmpk lazat je kaya tu
tp kalau guna kuning telo je...
nnti putih telo tu nk buat apa...
rugi pulak...

Anna Qawina berkata...

kak Naz : bnyk ke? mulut bnyk takpe..hheh''

estee : telur putih tu leh wat sup sayur ke, masuk dlm gorengan ke..tak membazir..cubalah..:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...