Rabu, 2 Mac 2011

NO FAIL BANANA MUFFIN

Dah lama simpan resepi ni, nak buat pisang asyik takde je, sekarang dah ada pisang dapatle buat..memang senang & sedap, gebu betul, buat pagi2 tadi untuk bekal anak-anak sekolah petang, walaupun pisang yang ada tu belum masak ranum, ku hentam sajala..lenguh gakle tangan nak lenyek bagi pisang tu hancur..hehe..meh layan gambo dulu yer..




Ana letak resepi kat sini lak, ghajin je aku translate..hehe..yang hitam2 tuh coklat chips, saje letak coklat bagi anak-anak suka..weh..bukan anak2 je suka kot, umminya nih dah berapa biji tah makan sementara tunggu anak-anak balik sekolah agama tadi, sedap betulla..hehe..alas perut orang kata..*sape yang kata tuh?..orang yang kata..kan..kan*

NO FAIL BANANA MUFFIN
by anymz mykitchen
source:Izahdaut
Source : Rima
 Bahan-bahan :
  • 1 1/4 cawan tepung gandum
  • 1 sdk baking soda *saya letak 3/4 sdk soda 
  • 1/2 sdk baking powder  
  • Secubit garam  
  • 1 cawan gula halus (saya letak 1/2 cawan je, sedang elok manisnya)
  • 1/2 cawan minyak canola/minyak jagung (guna minyak masak je) 
  • 2 biji telur..saya guna saiz A 
  • 1 cawan pisang yang dilenyek
  • 1 sdk esen vanila

Cara-cara : 
  • Campurkan (saya ayak) tepung, soda, baking powder & garam
  • Putar gula, minyak & telur sehingga kembang (saya guna mixer)
  • Tambahkan pisang & esen vanila, putar lagi.
  • Masukkan bahan-bahan diayak tadi & putar hingga sebati, kejap jela..selepas tu baru saya tambahkan coklat chips.
  • Sudukan ke dalam muffin cup 3/4 penuh & bakar dengan suhu 165'C @ 180'C selama 25 minit (bergantung kepada oven masing2)

9 ulasan:

Mas berkata...

baru balik dari rumah sue tengok mapin dia...
sini pun ada mapin gak....
tak leh jadi ni....esok2 la memapin..wakakaka..

Anna Qawina berkata...

Mas : tahle..hari mapin sedonia kot..kena tanya juri mapin sedunia..Izah tuh..kihkih

HaSue berkata...

Entah2 dah abis ummi nya makan sementara menunggu anak2 balik dr sekolah kot?muekeke..
wuhh,byk gak kejadian mapin tuh kan..aku nak abiskan pisang nih..nanti nak buat!doakan aku rajin..doa ibu mengandung selalu makbul kan?haha

MaDiHaA a.k.a Ratna berkata...

anna... kalau tajuk muffin tu NO FAIL... mesti gerenti jadi punya kan? hehe... ada lg tak? mintak seketul!

K.Nor berkata...

dr smlm sampai ke petang ni ada mapin ya... hehe

Anna Qawina berkata...

Sue : ko jgn malas2, kang Izah g ambik ko puny pisang kang..ko bkn tak tahu dia tuh...suka sgt ngan pisang..aku doakan ko cepat sembuh...eh...cepat ghjin..hehe

kak madiha : ada lg 6 ketul (setakat jam 5.45 ptg ni le)..hihi...

kak nor : virus yg cepat merebak ni kan..hehe...

zarin berkata...

cantik dan gebu je kan! dah namanya no fail muffin .mestilah cantik kejadiannya

anymz berkata...

salam anna.
wah!kat sini pun ada mapin..minggu memapin ya..sedap kan..masa buat mapin ni kat rumah akak hari tu sekejap je licin nya..meh sini 5 ketul.ada lagi tak tu?

izahdaut berkata...

wehh ada org ngumpat..sapa ngumpat aku patuk karang! ngahahhaaa..
weh ko buat mapin ngan pisang kurang masak pun gebu moist gak ke? ngahahhaa.. bertuah nyer ummi..
tapi resepi yang ni mmg aku cukup suke dan suke..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...