Ahad, 6 Mac 2011

BANANA BANANA BREAD

 Assalamualaikum w.b.t.

 

Apa khabar teman2 di hari minggu ni yer? Ada yang plan ronda-ronda taman tasik ke..zoo ke..ke pantai ke..takpun Pantai Dalam je kot, maklumle, kat kotaraya ni pantai tu jela kan..hehe..Petang semalam ketika suami & anak-anak bujang Ana ke Masjid Sri Petaling, ada projek yang dibuat kat dapur..sekadar mencuba resepi baru ni & buat donut mayo lagi untuk stok bekal anak-anak sekolah minggu ni..maklumle ada lebih masa sikit, petang Sabtu & Ahad memang Ana jarang masak, makan tengahari je, malam akan makan yang ringan2 jela..pagi minggu pun sekarang ni jarang dah masak sarapan, suami akan beli kat kedai je, konon-kononnya cuti jugakla masak sarapan..hehe..tengahari kenala masak, kecuali kalau keluar mana-mana, semua lebur & labur kat kedai jela kan..

Ni kek ke roti? Tahle..bila gigit rasa pisang, gigit lagi rasa pisang..takde tempat yang gigit tu tak rasa pisang, maklumle kemain banyak guna pisang..naik lenguh gak nak lenyek poisang..ops..pisang apa tah yang Ana guna nih, dah masak ranum tau tapi kulit luarnya kekal hijau, isinya nampak agak pejal tapi dah tak boleh nak goreng atau buat pengat..lembik dah..cuba teka pisang apa? hihi...

Resepi ni Ana ambil kat dapo Izah yang banyak tanam pokok pisang & labu tuh..ingat nak order jela pisang ngan dia, takyah susah2 g pasar beli kan..Izah kan? hikhik...

Meh izinkan Ana kopipes kat sini lak, mana tau ada yang terpegun nak coba..cobaaannn...

BANANA BANANA BREAD

Sumber : allrecipes

Copy : Izah

Bahannya: Loyang petak 7x7 inc.

  • 2 cwn tepung serbaguna * saya guna gandum..pun sama..
  • 1 teaspoon baking soda
  • 1/4 teaspoon garam
  • 1/2 cwn butter
  • 3/4 cwn gula perang
  • 2 telur
  • 2 1/3 cawan pisang lecek masak ranum *saya guna pisang verangan..Ana guna pisang apa tah..hehe
  • buah-buahan kering ..saje tambah utk tabur atas adunan
  •  
  • Caranya:
  • Panaskan oven ke 175 C. * saya guna suhu 170 C. 
  • Dalam mangkuk yang besar, satukan tepung, soda dan garam. *Ana ayak bersama
  • Dalam mangkuk yang lain pukul butter dengan gula hingga berkrim dan ringan.
  • Kemudian masukkan telur dan pisang lecek dan aduk hingga sebati. Masukkan adunan pisang tadi ke dalam mangkuk tepung. 
  • Aduk hingga sebati dan sekadar rata.*Adunan macam nak buat jemput2 gitu
  • Tuang ke dalam loyang yang disapu butter atau alas dengan kertas minyak. 
  • Bakar dalam  oven hingga 60 ke 65 minit. *saya bakar 55 minit je.

9 ulasan:

HaSue berkata...

wehh..banyaknya cuti masak2 ko nih..jeles tau!jgn rest lebih2 sgt tau nanti anak susah kuar <-ayat org jeles..ahahaha

aku teka ek aku teka..tu pisang embun kan??atau nama lainnya,pisang masak hijau!yeyyy..dapat hadiahhh

izahdaut berkata...

aku saspek tu pisang ..hmmm apa ek....waku tak ingat la, tapi kat rumah kampung banyak la..mak aku suke goreng je pisang tu.tak brapa best dibuat kuih katanya..hehehee

ana, banyak tak dapat kaya pandan bawah neh?aku ingat nak buat jugak.hari tu aku buat resepi lain, hampeh tak jadi..hehehhehee..roti marble ko tu kanmain lagi lawo bergulung2 ek..nyamfass je aku tengok sana sini bermarble..stressss..hehehe

Nazrah Bakery & Dunia Kuih berkata...

assalamualaikum..

Tabur mix fruit tu pun nampak sedap jer..kita baru je beli pisang..boleh la cuba petang nanti...

LinRosly berkata...

Assalamualaikum Anna...

Apa kabar? Rindunya pd Anna..Lama x muncul kat blog Kak Lin...tertanya2 juga kemana perginya adik akak yg tesyg ni....

*Banana Bread tu nampak sedap!tinggal sepotong utk Kak Lin tau...

Mas berkata...

banyak lagi ke pisang kau tu anna....wakakaka..
sedapp yer banana bread ni...
nanti la mas buat..he..he..

anymz berkata...

salam ana
akak pernah buat ni dlm 2 mggu lepas kalo tak silap..sedap kan?..rasa dia moist betul..

Anna Qawina berkata...

Ha Sue : hehe..ko mmg hari2 jeles kat aku kan..
ye ke pisanbg embun? klau betul nanti aku upload gambo pisang tuh & bg ko..hahah..hadiah tu..

Izah : haritu masa goreng dia pejal2 lg, sedap le..dah lembik tajleh nak grg..terpaksa kuihkan ia..
kaya tu mmg senangnak bt, sedap lak, ko buat guna cawan 250 ml kan, guna gula 1/2 cwn jela..tak manis sgt..Ros buat tu guna gelas 180 ml, aku tibai cwn 250 ml..mau tak manis..hehe

Anna Qawina berkata...

Kak Naz : cubalah..lemak sungguh ras pisang tuh..hehe

Kak Lin : Alham,dulillah sihat..bizi le kak sayang oii...
nanti nak pos kat akak 4 5 potong yer..

Anna Qawina berkata...

Mas : pisang umah aku baru je kena tebang tu yg bnyk tuh..kihkih...

Kak Anim : ooo akak pernah wat eh? saya takpasan lak, nanti nak skodeng umah akak lak, sbb saya biasa kalau pisang ni asyik nampak kat umah Mek Jah je..dia kan ada kebun pisang..muahahahaaaa...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...