Isnin, 7 Mac 2011

PUMPKIN BREAD

Assalamualaikum..

Dah sarapan untuk pagi Isnin ke? Takkan teguk air je kot..hehe..pagi2 kena ambil sarapan untuk badan & minda yang sihat...ok..pagi ni kami sarapan biskut & donut aje..roti pun ada tapi tak sempat nak jamah lagi, hai..banyakle menu sampai tak sempat nak sentuh kan..

Semalam Ana ada cuba buat roti guna resepi asal English Bread tu & tak letak water roux pun, tapi tambah labu yang dah rebus..masuk semua sekali dalam BM termasuk labu tu, sekali siap, cair nak pegang pun tak boleh..adeehh...cepat2 sukat tepung tambah dalam adunan tu & ON BM semula, dah siap pun masih tak kenyal tapi lebih baik dari sebelumnya kan, nak masukkan dalam loyang kena guna senduk..hehe..tak payah nak tumbuk2 doh tu, sebab tak boleh nak tumbuk, nak uli nak bentuk...heheh..cuma biar ia naik 2 kali ganda & terus bakar..


Alhamdulillah bila dah masak, roti tu menjadi elok, lembut lak tu..bila makan cepat kenyang..hehe..rasanya serat labu tu kot yang lebih mengenyangkan perut kita..lain kali kalau nak tambah labu kena letak sikit je kot..masa membakar tu roti tak nampak sangat naiknya, bila siap...ok je..


Anak sulung Ana, Adam ni suka makan dengan kaya, Hannah lak makan gitu je, taknak sapu apa-apa..yang 2 lagi langsung taknak kalau roti tu bewarna selain putih..macam-macam..


Adunan roti tu macam resepi asal, cuma Ana letak 200 grm labu yang dah lenyek, kemudian tambah 100 grm tepung gandum lagi..banyak gak dapat..rasa roti ni tawar,maklumlah tepung tu kan banyak, sesuai makan dengan kaya..berani cuba? cubalah!! Hahaha...*gelak pagi

5 ulasan:

izahdaut berkata...

weh ana..ngapa ko gelak tu?hahaha..aku rasa cam tak berani nak cuba bila ko gelak..hehehe..sabo je la..tapi nampak lawo warne nyer tu..suke la warne dari labu yg mewah tu kan

Anna Qawina berkata...

Izah : aku gelak pagi2 sokmo..awet muda..ko tryle, wat sikit2 dulu, ko kan teror bab2 labu & pisang nih...jadinya cuma kena ejas sikit...

Mas berkata...

kau gelak kat aku ke..wakakaka..
aku pun pikir 100 kali ni...he..he..
tengok roti sedapp jer...
warna pun cantik...
nanti aku tanam labu dulu...he..he..
kau pun dah belajar derhaka yer..bagus2....kretif tu..

Tanpa Nama berkata...

air kena kurang kan kot spy adunan tak lembik

Nazrah Bakery & Dunia Kuih berkata...

Assalamualaikum...kita hari ini pun wat roti keledek..kalau ganti labu pun sama gak..memang sedap dan lembut kan..hyg

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...