Isnin, 23 Mei 2011

KEK COKLAT KUKUS SIMPLE

Assalamualaikum w.b.t.
Salam buat semua, semoga ceria melayari hari ini & hari-hari mendatang..pagini banyak kerja pulak..sebab semalam dah seharian tinggalkan rumah..dah macam kapal pecah pun ada..hehe..jadi harini update blog sambil nak BW sikit mana yang sempat *pc i ni semput je..nak open bnyk2 tab dia tak bagi..* hehe..sambil2 tu kena masak untuk anak-anak makan tengahari & setelkan mana yang patut le..ada sape2 free tu  leh datang tolong..terima kasih..

Kelmarin (Sabtu) Ana buatkan kek coklat..Adam yang mintak, katanya nak makan kek coklat, sambil2 tu memang dah berhajat nak pergi rumah kakak ipar hantar barang,boleh bawak ke sana makan-makan kan.. jadi cari punya cari resepi yang belum dicuba, maka terhasillah kek yang simple tapi cukup berbaloi nak buat & makan..rasanya disukai oleh kaum keluarga Ana & juga kakak, siap mintak mesejkan resepi lagi..


Memang betul berbaloi, adunannya cukup banyak, sesuai jugak kalau ada yang cuba berniaga ni, nak buat untuk kenduri pun elok..banyak dapat, Ana kukus dalam loyang 8' tak muat, masa tuang tu dah hampir penuh, jadi suku adunan Ana masukkan dalam bekas plastik kecil2 & kukus kemudian..MasyaAllah..letak separuh bekas, hasilnya membumbung tak muat nak tutup..hehe..lain kali kalau nak buat dalam bekas kecil2 tu cuma letak 1/3 bekas je.

Cuma maaf le, gambar isi dalamnya takde, dah buat untuk bawa ke rumah orang, taknak le potong2, bawak sebijik camtu je, yang dalam bekas kecil anak-anak dah makan lepas dah siap masak..lembut sangat tekstur kek, kandungan gulanya Ana dah kurangkan sebab nak letak topping kan, jadi kalau taknak letak topping, takpayah kurangkan gula tu, sedang-sedang elok je nanti..


Kat sini Ana kongsikan resepinya dari Sofinar..InsyaAllah boleh cuba lagi nanti..bagi yang terasa nak makan kek coklat yg senang boleh cuba..Toppingnya Ana guna resepi dari fendi75, memang cantik & senang topping tu, pastu tabur dengan parutan coklat masakan je..

KEK COKLAT KUKUS SIMPLE
Sumber : AnnaQawina

Bahan-bahan ( 10 orang boleh makan )

  • 2 cawan gula castor
  • 2 cawan tepung gandum
  • 1 cawan sebuk koko
  • 1 cawan minyak masak/ minyak jagung
  • 1 cawan susu cair
  • 3 biji telur gred B
  • 2 sudu teh soda bikabonat
  • 1 sudu teh baking powder
  • 1 sudu teh esen vanila
  • 1 cawan air panas 

Cara-cara


  1. panaskan pengukus
  2. campur semua bahan kecuali air panas, putar dengan mixer hingga sebati
  3. bila dah sebati masukkan air panas. dan putar lagi sekejap je..
  4. bila bahan di putar sebati masuk dalam acuan yang digris dgn minyak dan bolehla di kukus kira-kira 45 - 60 minit@sehingga masak
  5. kawan2 jgn putar lama2 sangat dgn mixer tu asalkan dah sebati kira ok la, * putar dengan whisk pun boleh je..
TOPPING GANACHE
Sumber : AnnaQawina

  • 1/2 cawan koko
  • 1/2 cawan susu pekat
  • 1 sudu besar minyak masak 
**masukkan semua bahan-bahan ke dalam periuk, dengan api kecil panaskan sampai nampak dah ok (berkilat & sebati)...tuang atas kek yg dah sejuk 

17 ulasan:

izahdaut berkata...

ana, semalam aku pun duk skodeng resepi kek ni. lawa n rajin ko mendeco bagai.. perghh mak yung ni mmg rajin

Anna Qawina berkata...

Izah : nak bawak g umah org..tuang jela ganache tuh..nampak sikit rajin..hihi

tun_telani berkata...

pagi2 ni byk pulak nengok kek coklat nyer.. ni yg terasa mcm nk mkn kek coklat ni.. pe kate akak wat lg sebijik bawak umah tun pulak.. topping lebih yer..hihi

Ayu berkata...

Assalam,
anna, sedap nampak kek anna ni..
kecur akak tengok lah..

Mas berkata...

ada lagi kek tu mak yong....kikiki...
sedappnya aku tengok..
rajinn betoi memasak...

kha berkata...

eh eh..sama menu lah kita..xleh nk ngecek lah..hihihi

Ezadlieza berkata...

aduyaiii semua olang buat kek cekelat..akak juga yg berputih mata..penyakit M tak ilang2.

Anna Qawina berkata...

Tun : nak makan buat sdri yer..jgn malas2..hihi

kak Ayu..sedap kak, tp kalau tgk pic kek kat blog akak ytu mau pitam...cun banget..haha

Mas : kek dah jd baja le Mas..nnt lenkali aku buatkan ko ek..hehe

Kha : projek tergempar sejak akhir2 ni kan..hehe

Kak Lieza : try tuko M tu jd R..hehe

Noriz berkata...

coklat ganache tu tak yah buat double boil ek?
terus kat api guna satu periuk je?

Anna Qawina berkata...

salam Noriz : maaf lewat jawab..a'ah mmg masak gituw je..takyh double boil, guna api kecil je..:)...

sue-sama berkata...

akak..cane nak bagi kek jadi lembut dan lembap? aritu buat keras..xtau salah ape

mawarsutera berkata...

Assalamualaikum kak..

rasanya baru buat 2x...(dah jadi fav mak n sedara mara) dan ari nie, tetb je teringin sungguh nak membuat + makan nyer...huhuhu.

memang moist n sedapppp...ikut resepi tue sebiji2..insya allah, cornfirm jadik.. thanks akak..

shas berkata...

Nampak cam sedap..

MatahatyCikMentega berkata...

thanks akak utk resepi yg super simple ni...choc cake dah siap! tggu nak makan je...:)

Tanpa Nama berkata...

salam, saya ada wat kek coklat kukus, resepi lebih kurang sama, tp masalah nya kek saya jadi berat. kenapa yer?? leh bagi pandangan atau nasihat x??

farra idayu :) berkata...

kek ni leh thn lme x klo ltak luar?sbb sya nk bwk blik kg yg prjlnnnye dlm 8 jam..

Tanpa Nama berkata...

dah tiga kali buat kek ikut resepi ni..mmg sedap dan tahan lama...