Jumaat, 27 Mei 2011

KEK VELVET OMBAK BERALUN KASIH..dilanda tsunami...

Assalamualaikum..

Apa musim sekarang ni yer? Rasanya panas je kan, tapi kenapa kek yang sepatutnya berombak beralun kasih ni bagaikan dilanda tsunami? huhu...bukan salah tuan punya resepi..tapi salah loyang!! Loyang?? hehe..taknak mengaku salah sendiri, loyang disalahkan..sebenarnya loyang yang Ana guna terkecil dari saiz yang sepatutnya, jadi kek naik membumbung tapi disebabkan loyang kek tu berbumbung (ditutup alum.foil), maka rosaklah alunannya itu..kek tetap menjadi & gebu, sedap dimakan..yang dikukus bagaikan apam ke apa ek..lembut bukan padat..ada yang tak muat loyang, Ana msukkan dalam loyang petak kecil, kemudian bakar..sedap jugak, cuma kering sikit tepinya, dalam kek tetap lembut, rasa ala-ala kek butter yang moist..

versi bakar..

Tentang resepinya, haritu nampak DayangJack tayang, kemain cantik dia punya velvet..tu yang teringin nak buat tu, tapi hasilnya tak se'cun' kakak tu..huhu..tapi apa-apa halpun kira dah tahu apa sebabnya & dah boleh rasa apa keadaan kek, kira puas hatila kan..*sedapkan hati jek..*. Dalam kek ni Ana tambah serikaya, macam yang kak Dayang buat, sedap la..*yang tak letak kaya taktaule cemana rasanya kan...*

versi kukus..
Jom kita semak resepinya yang mudah nak buat ni..terima kasih kak fida..& kak DayangJack..^_^

KEK VELVET OMBAK BERALUN KASIH
Sumber Ilham : DJ@Dapurku Sayang

 

Bahan-bahan ( loyang 9x6x3 / 10x7x3 )

  • 5 biji telur - A yg sejuk dr peti ais
  • 1 cawan gula halus
  • 2 cawan tepung gandum - ayak
  • 1 sk baking powder
  • 1 sb ovallete
  • 1/2 sk garam
  • 1 sk esen vanilla
  • 1/2 cawan + 1/8 cawan susu sejat = (150g)
  • 10 sb mentega cair (100g)*guna minyak masak je
  • pewarna oren,hijau,kuning dan merah atau warna2 pilihan ikut suka
  • Secukup serbuk koko atau serbuk milo (boleh campur kedua2 skali)*guna serbuk minuman coklat
  • 4 sudu besar serikaya *tambah
rupa dalam sebiji kek yang dikukus..macam kena hempas dek ombak ke pantai..hehe

Cara-cara :
  1. Panaskan kukusan.Loyang dialas kertas dan digris sekeliling.
  2. Campurkan kesemua bahan kecuali mentega dan pewarna dan pukul hingga kembang.
  3. Masukkan mentega cair dan kaup-balikkan adunan hingga rata.
  4. Bahagikan adunan kepada empat bahagian dan warnakan.
  5. Ratakan adunan berwarna pertama di dalam loyang.Ayak serbuk koko di atas lapisan pertama rata2 hingga menutupi lapisan pertama tadi.
  6. Tindihkan adunan berwarna kedua di atas lapisan koko dengan kemas.Bagi memudahkan gunakan sudu makan dan tompok2kan adunan hingga rata menutupi lapisan serbuk koko.Tabur lagi serbuk koko rata2.Ulang melapis dan menabur serbuk koko untuklapisan ketiga hingga lapisan terakhir adunan berwarna tanpa ditabur serbuk koko.
  7. Tutup loyang kemas2 dengan aluminium foil yang telah disapu mentega.Kukus selama 45 min.
  8. Apabila masak,buka segera aluminium foil.Ketika ini kek yang dilapis dah kelihatan berombak.Biarkan kek 5 min di dalam loyang.
  9. Tangkupkan loyang dan sejukkan kek di atas redai.
  10. Biar kek benar2 sejuk dan boleh dipotong dan hidangkan.

13 ulasan:

Wanieyra berkata...

Salam Anna..

ingatkan kg anna kena tsunami..hehehe
tak pe rupanya tak cantik, yg penying rasanya

ilahjy berkata...

salam mak yong anna.. kak ilah pun baru lepas kukus kek ni hehehe mcm janji lak kita ya.. tapi kak tak dpt amek gmbr sebab anak bongsu bawa kamera g putra jaya 1 juta belia..
tapi mmg lembut sgt la kek tu best sedapppp.. kak tambah tepung suji..wala wala..sedapp..

Nieza berkata...

cantikla rupanya tu anna...menawan warna tu....janji mkn sodap...hehe bila nk rajin mcm ana ni yer...hehe

Nazrah Bakery & Dunia Kuih berkata...

takper la..2nd time wat mesti ok punya janji makan sedap

Mas berkata...

aku juga tak buat lagi..kikikiki
saspen jerk macam mana kesudahannya...
sedapp yerk anna kek tu..
nampak pun gebu jerk....
tunggu sampai seru dulu...

izahdaut berkata...

eh eh kek dah menjadi..ingat kan kroh kroh tadi.. ikikiki..

weh seru semangat kek kat aku lak anna..aku tunggu atas katil neh

HaSue berkata...

bagaikn ombk berhempas pulas nk memhempap pantai pun ade yg last tu..ok laa tu ade seninya..best kn kalo ade buat silap dlm masak2 baking2 nih..so next time kite tau silap dmana..kalo asik betul je mane ade experience...hehe..
penat aku bg motibasi,meh laa sekerat dua kek ko tuh..aku bukan ape,kecik ati sbb ko x buh kaler biru..hahaha

Kak Rose berkata...

Ana, apa ada pada rupa kan.... yg penting sodap!

Anna Qawina berkata...

Wanieyra ; haha..mintak jauh tragedi gitu kat kita yer...a'ah yg ptg sedap..

kak IlahJY : akak punya tu lg cun keknya kak..tapi takpe kan.,..belajr dari pengalaman,..hehe

Nieza : ku persembahkan buat pak mertua & ayahandaku le kek yg konon2nya kaler maler tu..haha

Anna Qawina berkata...

Nazrah : 2nd time? aduh...terasa macam nak makan tp malas lak..hihi..kalu buat pun mayb half je kot..bnyk sgt..

Mas : aku & kak IlahJy dah seru ni...nak kena perasap kemenyan ke? hihi..sedap lepas 1 malam..tryle..

Izah : ko tggu sape kat ats tilam? hahahaa...meh gelak kat Izah....

Anna Qawina berkata...

HaSue : hari2 ko dtg motibasi aku sah2 aku makin debab..hikhik..maklum dapat motibasi soh ngekek je kerjanya...umah aku takde kaler biru..sumpah tak pernah bli kaler biru ko..haha

Kak Rose : takde rupa kurang best le kak..hihi...tp sedap takpela kan..

Diana @ Melley Mey berkata...

Assalamualaikum anna...
ok jer tu diana tgk.. diana nak buat pun lom buat2 lg.. hehehe... risau plak x menjadi.. :)

tun_telani berkata...

fuhh.. mmg cantik aa ombak tsunami kak anna.. =)
rajinnyer melapis.. tun duk baca org ckp nk melapis kek nih mencabar sket.. terus lari aura R tun.. hihi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...