Rabu, 25 Mei 2011

ROTI GORENG RANGUP...memang rangup lerr!!

Menu minum petang ni...sebenarnya  semalam dah buat untuk anak-anak bawak bekal ke sekolah, bila budak2 suka, semangat je malam tadi beli roti, buat lagi pagi tadi, adunan tepung masih berbaki, jadi petang ni buat lagi le..sedap betul makan panas2..semalam letak inti coklat, pagi ni anak-anak minta macam-macam..ada yang nak inti coklat, ada yang nak inti jem strawberry, ada jugak Ana letak serikaya..yang kaya tu kami suami isteri yang makan..hehe..memang sedap le..dah ramai yang buat ni, kita je asyik tangguh..rasa nyesal lak lewat cuba kan..

Ok, Mek Sue, nak kongsi kat sini lak yer...terima kasih kongsi2 menu yang mudah & sedap..<______>. 


ROTI GORENG RANGUP

sumber : HaSue@myresipi

Bahan-bahan ( Satu family leh makan )


  • 8 keping roti
  • Serikaya - Secukupnya
  • 2 cawan Tepung gandum
  • 2 1/2 cawan air
  • 2 sm Marjerin
  • 1 sudu kecil garam dan gula(gula bkn nak bagi perasa tp nak bg kuih sdikit berkilat je)
  • Sedikit pewarna kuning

Cara-cara

  1. Di dlm bekas,satukan tepung bersama marjerin,garam dan gula. Bancuh dgn air(guna whisk lg sng)warnakan kuning dan ketepikan.
  2. Ambil 2 keping roti dan intikan dengan serikaya dan potong ikut citarasa..nak cantik buang kerak tepi pun boleh.
  3. Panaskan minyak di dalam kuali utk menggoreng.
  4. Celupkan roti td ke dalam adunan tepung dan goreng segera sehingga keperangan. (Sy suka sedikit hangus,lg rangup!)

9 ulasan:

Noriz berkata...

bagus nye tak yah guna telur ek... best arr... leh la try :)

Ayu berkata...

gorengkan akak sikit petang2 ni anna..buat minum petang sedaap ni..breakfast pun sedap..

Anna Qawina berkata...

noriz : yer..jimat telur..hehe..tryle..

Kak AYu : meh sini..ada lg yg blm goreng..hehe

Mas berkata...

bestkan anna resepi hasue ni..
wat goreng pisang pun best tau,..

Diana @ Melley Mey berkata...

dah lama x makan roti mcm nie.. terasa keranggupannya tu...

Nieza berkata...

sedapnya!!..rajin tul la ana ni...mcm-mcm menu ada...nieza gak yg malas..kononya nk kurangkan mkn nk dietla tapi kalau ada belasah juga....roti ni mkn cicah sos lingham sedap ni...hehe

Naz berkata...

Anna... gorengkan sikit utk akak ..Nak rangup2 tau!

Anna Qawina berkata...

Mas : huhu..mmg sukala..nak2 mkn panas2...hihi..pisang tak sempat goreng lg..

Diana : dah lama tak buat ye..buatla..hehe

Nieza : diet ke? aduh..takyah bukak blog..hihi...dh buka blog kompom takleh nak diet..hehe

kak Naz : dah habis kak..akak goreng sdri yer..hikhik

HaSue berkata...

yeyy...aku berjaya bukak blog org petang nih...bukak2 blog ko terus nampak roti goreng nih..suka aku tengok!bagus laa anak2 ko nih suka inti pelbagai..leh la wat selalu kan..mmg adunan tu leh goreng pisang ke,kuih kcg ijo ke..keledek,keladi,cempedak,durian..dan sebagainya yg nak digoreng2...hehee..

makasih mekk..ko sudi cube resepi mudah nih..tetibe aku rasa sopan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...