Selasa, 24 Mei 2011

APAM COKLAT SPECIAL

Assalamualaikum..

Pagi ni sarapan dengan apam coklat yang simple ni bersama kek pisang..apam coklat ni jugakle bekal Adam & Akmal harini..Harini kesibukan menjelma lagi, ayahanda datang dari kampung mungkin petang ni @ esok sampai rumah kami..sebenarnya kedatangan ayah kesini sambil2 melawat anak menantu & cucu2nya, kedatangannya adalah untuk menghantar cucunya(anak buah Ana) yang akan berangkat ke Jepun malam ni, tempat yang dituju ialah Hamamatsu Shizuoka(betul ke tak ni..), bertapak disana selama 3 tahun untuk bekerja (sambil belajar) dibawah tajaan MARA yang bekerjasama dengan syarikat Jepun..semoga segala urusannya dipermudahkan Allah s.w.t hendaknya..jauh diperantauan..berat hati keluarganya nak lepaskan tapi apakan daya..itu yang tersurat kan..Alhamdulillah..itulah rezekinya..

 

Jom tengok resepi mudah ni..rasanya dah ramai yang cuba kan..tapi kali ni apamku tak senyum..mungkin sebab masa kukus tu tuan apam tak senyum kembang semangkuk kot..hehehe..

 

APAM COKLAT SPECIAL

Sumber : ayeena@myresipi

Bahan-bahan ( 4 atau 6 orang )

  • 1/2 cawan gula
  • 1 cawan tepung gandum
  • 1/2 cawan susu pekat
  • 1/2 cawan minyak masak
  • 1/2 cawan air
  • 1 biji telur
  • 1/2 sudu soda
  • 2 sudu serbuk koko

Cara-cara

  1. campur smua bahan dn kacau shingga sebati.
  2. panaskan pengukus
  3. loyang dilapik dgn kertas minyak dan disapu dgn marjerin di seluruh permukaan kertas minyak.*Ana guna paper cup & letak dalam acuan lompang, isi adunan hampir penuh cup..
  4. tuangkan adunan dan kukus slama 45 min. Pastikan penutup pengukus tadi dibungkus dgn kain puth yg bersih spy wap air rebusan tidak menitis pd adunan.

14 ulasan:

Mas berkata...

aku suka apam coklat.....
meh sepinggan..
mesti kau buat banyak kan..he..he..

tun_telani berkata...

sedapnyer.. at least merekah jugak akak.. ni akak x ikut tips kak naz suruh sengih sepanjang mengukus nii.. hehe...

Wanieyra berkata...

Sukanya bila tgk apam ni, macam2 jenis..... ira pun buat apam gak

Sheila Shafeareen berkata...

Salam sdp npk apan cekelat tu..comel2 aje..resepi punmudah leh try ni...pe pun dth nka singah sarapan ada li ke...

MaDiHaA a.k.a Ratna berkata...

salam ana...

cantiknyer apam.. berkilat2... mesti sedap ni... ala2 kek choc moist kot ye... akak lom buat lagi.. sokmo ketinggalan.. huhu..

oh ya.. semoga segala urusan anak buah ana ke jepun dipermudahkan... amin..

Nazrah Bakery & Dunia Kuih berkata...

mulat mulat je apam tu..sengih jer..

Ucu Faridah berkata...

telan air liur lagi pagi2 ni....nanti nak buat jugak...minta resipi yer..

Ucu Faridah berkata...

telan air liur lagi pagi2 ni...nyomel2...

izahdaut berkata...

coklat giless.. kaya n mewah warna dia ana weh. suke tengok alaupun tak mekar

Anna Qawina berkata...

Mas : sikit jela dapt..tu sbb aku buat kecik2..hehe

Tun : tule..lupa tips kak nadz bg smlm..kena sengih spjg masa kukus kuih..haha

Ira : senang nk buat tuk ank2 mkn..kalau leceh malas le jugak kan..heh

cik cek berkata...

Waaa...sume org pun buat apam...bila la kak cek nak buat lak...he he :)

Anna Qawina berkata...

Sheila : tryle mudah sgt...:)

kak Madiha : berkilat2 tu nape ek..hehe..
oh..t.kasih utk doa akak tu...mudah2an yer..

Naz : kecik2 jimat sikit..haha

Anna Qawina berkata...

Ucu Faridah : jgn telan je air liur tu..kang kering tekak lak..hehe..

Izah : tak mekar sbb ko sumpah tak? haha..

Anna Qawina berkata...

CIK CEK : demam apam kot skrg..hehe