Khamis, 26 Mei 2011

AGAR-AGAR SUSU LAPIS COKLAT

Assalamualaikum..

Harini lewat masuk dapur sebab pagi tadi ada urusan..anak-anak ada acara sukan tahunan, walaupun tak pergi tengok, cuma ayahnya je yang pergi untuk tengok anak bujangnya beraksi..Alhamdulillah..kedua-duanya menang, Adam dapat tempat ke 4 (dapatla hadiah alat tulis), Akmal pulak dapat tempat pertama, dapat pingat je..hehe..ok le tuh, semangat kesukanan yang penting ada kan..Lepas diaorang balik dari sekolah tadi, suami ajak ke klinik pulak, memang harini kena checkup..ada sesuatu yang agak mengecewakan & membimbangkan, nanti la citer kemudian..takdela serius sangat..hehe..
Petang ni kita makan agar-agar je..buatnya pagi tadi, petangnya boleh makan sama-sama dengan ayah yang sampai petang ni. Senang je nak buat, sedap lak tu, budak-budak takpayah cakap le..belum potong dah nak cuit2..tak sabo..hehe..


Resepi ni Ana ambil kat dapur Kak Nor, asalnya Agar-agar Coklat, tapi kita tukar sikit namanya sebab ada bahan yang bertukar..hehe..jangan marah yer Kak Nor & Kak Ummi..sape2 nak try buatle..senang & sedap..rasa manis tu sedang2 aje..



Sumber : kak Ummi & Kak Nor
Sesiapa yang nak tengok resepi asal tengok dapur Kak Nor & Kak Ummi ye..
Agar-Agar Susu lapis Coklat by AnnaQawina

Bahan (Lapisan Coklat)
  • 10gm agar2 serbuk 
  • 4 1/2 cawan air
  • 7 sudu besar
  • 3/4 cawan Coklat Malt ~ k.nor letak 1/3 cawan serbuk koko
 Cara-Cara:-
  • Masak agar-agar bersama air hingga agar2 larut. 
  • Masukkan gula dan milo, kacau perlahan hingga gula larut. Tapiskan.*Ana tak tapis pun
  • Tuangkan adunan ke dalam loyang empat segi 20 x 20 cm ataupun dalam acuan yang dikehendaki. Biarkan beku sebentar.
  • Kemudian cakar sedikit permukaan lapisan coklat dengan garfu dan bolehlah dituangkan lapisan susu nnt.


 Bahan Lapisan Susu:-
  • 10 gm agar2 serbuk
  • 3 cawan air
  • 1/2 cawan gula
  • 1 1/2 cawan susu sejat/cair
  • beberapa titis esen vanila

Cara-Cara:-

  • Masak agar-agar dengan air hingga agar-agar larut.
  • Masukkan gual dan kacau sebati hingga gula larut. Tapiskan.*tak tapis juga
  • Masukkan susu sejat dan esen vanila.
  • Dengan perlahan-lahan, tuangkan adunan ke atas lapisan coklat tadi. Letak dalam fridge dan hidangan sejuk2.

6 ulasan:

Nazrah Bakery & Dunia Kuih berkata...

Baru berura ura nak wat agar2...boleh ler kita cuba ni

Cendana Kasih berkata...

rajinnya ko Ana..kalaulah dekat, mesti aku sampai dulu kan...

izahdaut berkata...

aku pun buat puding aka agar2 gak tadi. tnggu sejuk sdapnyaaa lalu kat tekak kan. weh nak try jugak la buat gini. simple je tu

Kak Rosaliza berkata...

sejuk tekak akk ni anna..cantik je agar2 tu

Ucu Faridah berkata...

mengamcamnye...terliur dibuatnye..

Miyek berkata...

Nak tanya. Cakar permukaan lapisan coklat tu maksudnya macam mana ya?