Sabtu, 23 April 2011

IKAN TAUHU MASAK STIM

Assalamualaikum

Petang baru berkesempatan melayari alam maya ni haa..hihi...harap anda semua sihat walafiat ye..InsyaAllah..Kawan-kawan dah masak kan..masak apa? Nanti ada kesempatan akan ku terjah melihat menu kalian..harini masak biasa-biasa aje, yang pasti makanan kesukaan anak-anak, bila cuti sekolah ni selera makan diaorang lebih dari biasa je..layan jela, hari2 sekolah penat kan, makan pun kurang..


Petang semalam Ana masak ikan tauhu stim..kami panggil ikan tauhu, tupun Cik Abe yang perkenalkan ikan ni lepas kawen, sebelum tu tak pernah lak makan..hehe..orang lain panggil ikan apa tak tahu la..isi ikan ni lembut, warnanya putih..sesuai untuk kukus @ masak 3 rasa..

Cuba ubah selera dengan mencuba resepi dari blog Izan ni..ok gak..sedap tau..cubalah..

Sumber : AnnaQawina

Bahan-bahan
 

A) Bahan perap
  • Halia 1/2 inci 
  • Bawang putih - 3 biji
Tumbuk dan lumurkan pada ikan. Isi didalam mangkuk dan stimkan

B) Bahan kuah

  • Ikan - (Kerisi/siakap/etc)Ana guna ikan tauhu
  • Bawang besar - 1 biji setengah
  • Halia - 1 inci
  • Bawang putih - 3 biji
  • Cili padi saiz sederhana - 10 biji
  • Limau nipis - 1 biji
  • Sos tiram - 1 sudu
  • Daun ketumbar..Ana letak daun sup je
  • Garam & gula secukup rasa

Cara-cara
1. Tumiskan bawang merah, bawah putih dan halia hingga garing.
*Separuh di asingkan untuk bahan tabur.
2. Masukkan air 3 cawan
3. Tumbuk pecah cili padi dan masukkan kedalam kuali
4. Masukkan sos tiram, garam & gula secukup rasa. Biarkan kuah mendidih.
5. Hiris limau nipis dah perahkan patinya kedalam kuah.
6. Tuangkan kuah yg sudah siap tadi kedalam mangkuk ikan dan taburkan daun ketumbar yg sudah dihiris. Teruskan stim ikan selama lebih kurang 5 minit.
7. Buka penutup dan rasakan aromanya.. fuhhhhhhhhh.........!
8. Akhir sekali taburkan bawang goreng yg diasingkan tadi. Siap untuk dihidang!

TIPS: Kuah stim seharusnya rasa pedas, lemak pati ikan, sedikit masam dan ada resa-resa manis. Aroma & rasa perahan limau kasturi dan daun ketumbar menambahkan lagi keharuman & keenakan masakan!

SELAMAT BERHUJUNG MINGGU

3 ulasan:

Mas berkata...

anna..simpan kat aku sikit tau..
jap lagi aklu bawa pinggan...he..he...

tun_telani berkata...

haha.. 1st time dgr ikan tauhu.. mula2 ingat ikan tu masak sekali ngan tauhu..hihi... nengok bhn2 pun dh tau sedap.. masuk queue nih.

HaSue berkata...

wahh..lama x ngukus ikan..terliur aku ngk ikan2 kukus nih..gndingkn dgn smbl kicap..aiyarkk.sedapppp woohh

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...