Khamis, 21 April 2011

PUDING COKLAT PENAMBAT HATI

Assalamualaikum..
Update menu minum petang..eh takde minum2 yer, sebab menu dah manis2, elok minum air kosong je..pagi tadi Kak Ummi Kuantan tayang, terus salin resepi & buat sebab teringin nak makan puding & cari2 resepi yang mudah2 aje..kiranya resepi ni mudah amat & sedap, terasa sungguh coklatnya..anak-anak suka makan camtu je, taknak makan dengan sos..lebih terasa nyaman bila makan dengan sosnya tau, kira balance rasa coklat & susu..


Terima kasih buat Kak Ummi yang share resepi ni, Ana simpan kat sini lak & kongsikan bersama yang lain..bagi yang tercari2 menu sejuk2 untuk esok, bolehla mencuba yer..

       

PUDING COKLAT PENAMBAT HATI
Sumber : AnnaQawina

Bahan:-
  • 1/2 cawan serbuk koko (akak guna jenama Vouchelle)*Ana guna brand kedai bakery jek..
  • 190 gm gula pasir
  • 10 gm serbuk agar-agar
  • 900 ml air
  • 1 sudu besar rata tepung kastad
  • 1 sudu teh esen vanila
  • 1/2 tin susu cair
  • 1 biji telor
  • 2 sudu besar mentega
Bahan Kuah Susu:- (atau ikut resepi masing-masing)
  • 2 cawan susu segar *Ana guna 1 cwn susu cair + 1 cwn air*
  • 1/4 cawan gula
  • 1 sudu besar tepung kastad

MAU??...^_^
Cara Membuat:-
  1. Dalam periuk, satukan air dan serbuk agar-agar. Masak hingga mendidih.
  2. Masukkan gula pasir dan kacau hingga gula larut.
  3. Sementara agar-agar mendidih, satukan serbuk koko, tepung kastad, telor, susu cair dan esen vanila. Kacau sebati.**Step ni Ana campur & blend sebati**
  4. Masukkan ke dalam agar-agar tadi dan kacau sekejap hingga kuah nampak mendidih.
  5. Tutup api dan masukkan mentega dan kacau sebati.
  6. Tapiskan dan tuang ke dalam acuan yang telah dibasahkan dengan air terlebih dahulu. Biarkan wap panas hilang dan masukkan ke dalam peti sejuk. Hidangkan sejuk. **Dah blend tadi, jadi Ana tak tapis le, pakai tuang je..**
  7. Untuk kuahnya....kacau sebati semua bahan, masak sebentar di atas api perlahan sambil dikacau. Bila nampak pekat sikit. Tutup api dan biarkan sejuk sebentar. Sejukkan dan tuang atas puding bila hendak dimakan. SELAMAT MENCUBA...!!

10 ulasan:

Cendana Kasih berkata...

aku salin respi dulu yer..terliur nengoknya...ranap ler diet aku...hehehe

Ummi berkata...

Annaaaa cayanggg...waaah dah menerai eks...terima kasih laa..alhamdulillah kalau sume isi rumah suka..hehee..kalau bagi kat tikus pun mst dia suka nih..hahaha..akak guwwaauu jek, jgn marah eh..x best..haha..Apapun thanks sekali lg sudi try..tengok yg rendam dlm kuah tu...adeeii mengancam la Anna..hehe, muaahh!

kha berkata...

kne g cr acuan tu dlu anna,rse nya cam xkna klu guna acuan lain..hehe

Anna Qawina berkata...

Noorma : haha..ko salin kang ilang lak..baik ko buat cpt2..hehe

Kak Ummi : hihi..macih kak share rsp..mmg sedap kena time panas2 kan..
bukan takat tikus suka nih, ikan paus pon blh ngap nih..hahah..

Kha..ala..guna loyang leh gak, sbb snng nak potong, tak lembik..pastu shape ler ngan apa2 btk pon..hehe

Nieza berkata...

Ana,mau..mau cepat mai antaq sini nk minum ptng ni..hehe

Naz berkata...

Assallamualaikum Ana..
Ana, Ada soalan di atas tu kan.. Ni ha jawapannya : nak..nak.. Ha cepat bg. Dah jawap ni.. Nak 1 jer...

Kak Sam berkata...

Assalamualaikum...
Salam kenal. Awat saya boleh tertinggal resepi ni erk. Mesti kak ummi sorok ni. Nanti dia

Mas berkata...

amboiiii..dah buat puding coklat...
tak kasi aku pun...

Nazrah Bakery & Dunia Kuih berkata...

wah..sekali pandang macam coklat paraline plak....hitam berkilat..mesti meriah dengan rasa coklat...

Anna Qawina berkata...

nieza : err...sini dah pagi laa..hihi

Naz : hihi....nak ek? ambik resepi yer..kuihnya dah takde...

Kak Sam : waalaikummussalam..salam kenal jugak, terima kasih singgah...hihi..Kak Ummi main sorok2 yer..

Mas : smlm aku ketuk pintu umah ko takde..aku bawak balik smula ler..hehe

Kak Naz : eh..cam coklat ek..ye kot..rasanya pun penuh ngan coklat..hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...