Jumaat, 22 April 2011

KEK COKLAT LEMBUT CHEF ZUBAIDAH

Dah kenyang makan jemput2 kita layan kek lak..kek kukus yang dah ramai jugakle mencubanya..baru datang seru nak buat lepas adik hantar mesej suruh buatkan dia kek..apa-apa kek le katanya...dah lama tak makan..konon..taktik nak makan free kan..haha..tapi sebenarnya dah lama jugak teringin nak buat kek ni, cuma kalau hari2 biasa takde sape nak habiskan, budak-budak kurang sikit makan kuih kek, sebab bila balik sekolah pun dah pukul 7, senja dah..nak makan nasi jela..

Ana buat 1 adunan, guna loyang petak 8 inc, ada lebih sikit, jadi cuba masukkan dalam loyang kecik..boleh gak kita rasa kan..yang petak besar Ana bakar..yang kecik dikukus...hmmm..bila makan yang kukus tu, Subhanallah..cukup lembut, tak payah bertopping, orang takde gigi pun boleh kemam & telan je..heh..

kukus..

Yang dibakar lak, bila nak masukkan dalam bekas, tak muat, Ana potong bucunya, jadi, dapatle makan yang dibakar tu sikit..sedap jugak tau..cuma yang kukus lebih moist berbanding ke'moist'san  kek yang dibakar tuh...hihi..*punah bahasa..*


Sumber : Chef Zubaidah & Along@myresipi
Copy : Izah & Noorsha

Bahan-Bahan:

**100 gm serbuk koko
**1 tin susu cair
**200 gm minyak masak/minyak sayuran/butter cair
**250 gm susu pekat

250 gm gula kastor - aku kurangkan ke 180 gm saja
4 biji telur - pukul hingga berbuih
150 gm tepung gandum
1st soda bikarbonat
1 st baking powder

bakar..


Cara-Cara
1. Campurkan kesemua bhn bertanda ** dan masak dgn api perlahan sehingga licin. Tak payah sampai menggelegak
2. Satukan dgn telur yg di pukul tadi dgn mixer. Gaulkan bhn2 kering & campurkan sedikit2 sehingga sebati.
3. Masukkan ke dlm tin yg di lapik & minyakkan. Kukus selama 1 jam dgn api sederhana. Pastikan air telah menggelegak sebelum di kukus.
4. Sejukkan dahulu sebelum di hiaskan dgn icing @ ganache.


Bahan2 Simple Chocolate Ganache:
1 cawan susu pekat
1 cawan serbuk koko
1 sb butter/margerin/minyak masak

*kacau semua bahan atas api kecil hingga likat dan larut sepenuhnya.

7 ulasan:

izahdaut berkata...

ko musim kek coklt lak ke? ko ngimpun ngn eggless kek skali ye.. hihi

Sue @ Nenie berkata...

Salam Kak..Amboiiii..tgk potongan kek tuuu...moistttt nya..tergoda sungguh

MaDiHaA a.k.a Ratna berkata...

alaa... buat terliur je pagi2 dok tayang kek cekelat nih.. lebih best yg kukus ye? yelah.. yg sebelum2 nih pun kalau dibandingkan mmg yg kukus lagi moist dari yg bakar.. apa2 hal salin resepi dululah ye... lom try lagi resepi ni.. aritu dok buat resepi DJ yg eggless tu pun best gakk.. thanks ye ana..

Kak Sam berkata...

Assalamualaikum..
akak buat semalam bawa pi opis. sedap tapi tak sempat nak tayang lagi.

Mas berkata...

anna..ni aku datang bawa pinggan..
isi penuh2 ngan kek coklat tu tau....
aku tahu ada lagi kek tu..jangan menyorok..

cik cek berkata...

Salam Anna...

Dtg sini tgk kek coklat pulak...musim org buat kek coklat...nampak moist....

tq ya ziarah n follow kak cek...:-)

ilahjy berkata...

mak yong ni rajee sungguh mengekek.. org yg dah pencen ni juga yg kemalasan.. oittt ada ayat punah bahasa.. hikhik alaaa janji seangkatan dgn hobi kita mengekek dan memasak ..ayat2 mcm tu menambahkan kerajinan kita sebagai ibu2 bila nak masak hehehe..itu yg membuatkan kita tersenyum bila membaca..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...