Jumaat, 8 April 2011

DONUT SKYBLUE

Assalamualaikum

Donut lagi..lagi-lagi donut...donut & donut..meh layan ini gambar donut..hehe..

 

Kali ni ikut aje kemahuan anak-anak nak yang bercoklat & warna warni..takut gak diaorang bosan asyik bawak bekal yang sama rupa & bentuk tu hari-hari ke sekolah kan..asyik2 salut gula icing..

 

Bila anak-anak tengok, terlopong sekejap budak-budak tu..tersengih2 & sibuk lak memilih mana yang nak bawa bekal..agaknya dalam hati diaorang berkata-kata ..."terornya ummi ni wat donut kaler-kaler.."..muahahahaa..sebenarnya kurang rajin nak menyalut donut dengan coklat..senang main tabur gula je kan..

 

Maaf la ye, lupa nak snap yang digigit, biar nampak isi dalamnya..badan rasa tak sihat lak..asyik terbaring sepanjang hari ni..buat mana yang perlu jela.. adunan ni dapat banyak..lagipun Ana buat kecil-kecil je..


 

RESEPI DONUT SKYBLUE

Sumber : Skyblue@myresipi

Bahan-bahan ( 18 biji - saiz besar )


  • 3 1/2 sudu kecil yis segera (instant dry yeast)
  • 1/4 cawan air suam
  • 1 1/2 cawan susu segar, pada suhu bilik ATAU dipanaskan sedikit
  • 1/2 cawan gula halus
  • 1 sudu kecil garam
  • 2 biji telur
  • 1/3 cawan shortening/butter
  • 5 cawan tepung gandum
  • Minyak untuk menggoreng

 Cara-cara

  1. Masukkan air suam dan yis ke dalam mangkuk yang besar (mixing bowl), biar 5 minit atau sehingga berbuih.
  2. Masukkan susu, gula, garam, telur, shortening/butter dan 2 cawan tepung. Gaulkan sehingga sebati. Masukkan lagi tepung sedikit demi sedikit sehingga menjadi doh. Uli doh sehingga permukaan ia jadi licin dan tidak melekat pada tangan.
  3. Tutup mangkuk dengan kain lembab atau plastic wrap dan biarkan pada suhu bilik sehingga naik dua kali ganda. Bagi yg ada breadmaker, boleh sediakan doh dlm bread maker macam buat roti.
  4. Taburkan sedikit tepung di atas papan canai, canaikan doh tadi kepada ketebalan 1/2 inci. Potong 'donut' dengan donut cutter. Bagi yg takde dunut cutter (macam sy), bahagikan doh kepada 18 bahagian yg seimbang. Bulatkan doh, buat lobang ditengah-tengah degan jari.
  5. Tutup donut dengan kain kering dan rehat selama 30 minit atau sehingga naik dua kali ganda.
  6. Panaskan minyak. Goreng donut dengan api kecil atau sederhana sehingga perang keemasan. Jangan guna api besar, nanti doh kat dalam tak masak.
  7. Toskan minyak. Salut degan icing semasa donut itu masih panas.

**Ana guna bread maker untuk menguli aduan ni..**

10 ulasan:

ZalinZalina berkata...

Ana...pandai Ana buat donat...dah boleh buat jual ni...kak ina memang tiap2 hari hantar kat sekolah :)

Anna Qawina berkata...

hehe..kak..takde teror nyer kak, tgkle herot2 tu..saje nak bg ank2 mkn...

Ayu berkata...

ana, wah donut kentang ros ada donut skyblue pun ada!!.. donut apa yang tak ada?..rasa2nya donut curlybabe yg tak ada..hahah..sebab donut curlybabe tak pernah jadi kalau buat sendiri..selalu keras jadinya..so beli yang premix heheh..

jom jalan2 ..manalah ana nak bawa akak ikut aje lah..

Nieza berkata...

amboi lawanya donut2 tu anna...sayang lak nk mkn..haha sungguh menarik sure bebudak suka tu.

Mas berkata...

arrgghhhh...mabuk donutttt...
kau dah boleh buka kedai jual donut ni anna.....
makin teror mendonut....

tun_telani berkata...

whoaa... mcm2 kaler ada!! chop! tun nk yg paling byk coklat!! berebut ngan anak2 kt anna.. hihi

K.Nor berkata...

resipi donut yg paling akak suka buat :)

anymz berkata...

donut ko dah macam nak menjual akak tgk..lawo arrr ana..donut nya yang lawo ya..kahakah..

Anna Qawina berkata...

Kak Ayu..hehe..akak kuarkan le donat Ayu..kompon Ana try kak..hehe

Nieza : yolah..ank2 dah takmo yg tabur gula tuh..asyik2 nak kaler2.. penat nak cairkan coklat tuh..nak basuh bekas 1 kojo lak..

Mas : agak2 kalau aku buka kedai donat, ko nak dtg beli tak? hahha

Anna Qawina berkata...

Tun : ambik dgn sopan yer..jgn rebut2 nganank2 akak nih..tak sopan..hihi

Kak Nor : ye ke...haritu nampak gak akak letak laporan kat MYR..

K.Anim..nih nak puji tuan donat kan kan? betoi tak? ala toksah malu2 le akk..puji jerla tak marah aih..haha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...