Selasa, 5 April 2011

Boleh Tolong Tak? Nak Buat Apa Ni ek?

Hari Ahad pergi beli barang-barang dapur, macam biasala, mesti sengaja lalu bahagian peralatan dapur..konon-kononnya nak cari senduk kayu jer..tapi sambil-sambil tu jeling-jeling gak benda lain..heheh..korang mesti sama gak kan? Ada yang geleng tak ngaku...takpela...Ni bukan saja tayang n i tau..bukan nak eksen tau..tapi sungguh2 nak tau..apa fungsinya...macamana nak gunanya..aduuss...takde nak beli, dah beli nak guna tak reti..ada yang nak tergelak tu gelak jela..takyah malu-malu..ngeeee...


Ini Alum.Sandwich Box...En.Suami yang belikan, ada sekali cuba buat roti sandwich dalam ni, keputusannya doh roti keluar melimpah2 keluar kot celah2 tutup dia tuh..hampa & kecewa tengah2 malam buta..huhu..walau boleh dimakan sesetengahnya, tapi ada kat tengahnya tak masak..sudahnya tersadai takde sape yang sudi nak makan, kerana ianya juga tidak layak untuk dimakan kan..hikhik..Ada lubang kat dasarnya, bersama penutup juga, kat penutupnya kena gris ke masa nak bakar roti?


Ini loyang boleh buat kek chiffon ke eik? Yang nampak dalam kepala cuma kuih bingka..tu yang nak tahu sangat tu, teringin nak mencipon tapi betul ke boleh guna loyang nih?

Haaa...ini Ana TERAMBIK tau..hikhik..ada je yang TER tu..agak-agak boleh bakar doh pizza tak? Selain tu ada apa-apa lagi tak fungsinya? 

Jawapannya kena tunggu jika ada yang sudi menjawabnya...Ucapan jutaan terima kasih jika anda sudi..Sudi-sudikanlah yer...

11 ulasan:

izahdaut berkata...

betui la tuu.. ko terai je anna.. hikhik..kalau aku kengkadang bukan kegunaannya pun aku bantai je.kalau masak elok..syukur.. weh aku pun ada gak yang loaf tin tu.. cume tak berpaa pandai nak guna jugak cam ko

nOOrsha berkata...

waa best ar mould ni sume.. loaf tin tu agaknye kene gris butter @ minhyak dulu la kot.. pastu adunan roti tu ngan bubuh setengah... boh suku jer dari paras tin sebab nanti kan dye kembang sekali ganda kan.. pastu mase masak tu kene pandai ejas suhu kot.. ceh pandai je..ekeke..padehal sendiri pun x de menda tu... mould tengah tu mak metue bako kue bako jer salunye..tp rase leh gak wat cipon la.. da lame nak beli mould ni tp asek tak terbeli sbb aritu nampak kat kedai sume saiz besau..ingat nak cari yg kicik je sebab salu wat kek ke kue ke 1/2 adunan je, tak ramai katekan....yg bawah skali cam bes je nengok..rasenya leh wat mould utk agar2 @ puding...nak bako kek yg nifis² cam square cake n bronis pun ok kot rasenye....kalo idak pun leh wat mkn nasik dalam tu secara berjemaah ala² pelem hindi..ekeke..ape2 je lah ideanye ni.. sowi la kalo terganggu gugat ngan usikan2 ni ea.. tp mmg serius suke kalo dpt 3-3 mould tu..owhh...

Nieza berkata...

assalam anna, a'ah belasah jer ana nak pakai msk apa pun aku pun sama gak ngan izah hehe tapi utk chiffon kek tu betoi dah la tu.

Anna Qawina berkata...

Izah..kang alu belasah tak jadi kena blasah pot poe ngan laki aku lg haru..hikhik..
yg loaf tin tu haritu dia melekat roti tu kat penutupnya..nak bukak punyala seksa..malu aku kat laki aku tuh..huhu

Anna Qawina berkata...

Noorsah : hah..tergelak tergodang baca stetment ko nih...loyang bingka tuh besau gak..nak ambik yg klecik takde..tu yg plg bsr & plg kecik..tak hambik kang melepas rasanya kan..jd hambik jela..dok mikir kalau bt kuih sah2 kena agih2kan kat org..hahaha..
yg plg bwh tu nipis je..mayb kena bake pizza ke letak puding leh kot..

sbnrnya kan..mcm2 nak ambik, tapi dlm ati pk satu2 le..takle nampak tamak sgt kan..hahah..

Anna Qawina berkata...

nieza : kdg2 aku kukus kek pernah boh adunan kek dlm periuk..sbb takde loyang yg sesuai ngan adunan & kukusan..kehkehkeh...meh gelak sesama...

mokwonik berkata...

loaf pan tuh ade lobang kerr? 1st time nengok..hihi kuno sungguh mokwo! baking pan kat bawah tuh kalau boleh beli lebih skit , so bila buat kek boleh bakr dlm dua pan yg berasingan then bolehlah buat layer kek..pun boleh wat tart, quiche dll
tentang acuan lain2 tuh, mokwo sependapat dgn ahli jemaah yg lain2 lah..belasah ajerr lah !! dusyum!dusyum! hihi

Anna Qawina berkata...

mokwo...saya pon pestaim tgk benda nih, pesan soh hubby beli utk buat roti sandwich..tokey tu bg yg tuh...kira sam2 kuno la ek..heheh

yg loyang bwh tu blh wat tart ye...nanti kena terai test...dusyuumm..heheh

Kak Rosaliza berkata...

Akk pun tak tau nak buat apa gak ana, tapi kalo bab nak lalu kut bahagian peralatan dapur tu kita serupa heheheh....ada je alasan nak lalu gak tak beli dpt jeling pun jadi heheh

tun_telani berkata...

kak anna!!! loyang chiffon tu mmg betul laa.. yg len tun xtau.. haha.. tun biasa asal blh sumbat je.. hihi...

HaSue berkata...

ahahak!!banyak laa ko punya terambik..tu yg aku malas lalu bahagian tu naa..aku bukan takat terambik jer..ade jer yg peluk lutut aku nak ikut balik...kakaka..jadi terpaksa je aku bw balik wpun lum nak guna..
yg bwh sekali tu besa x naa?kalo utk bkr ciskek buh bwh loyang(bain marie) cam sesuai jer kan..
yg mould kek cipon tu dah betul dah tu..
yg sandwich box tu kalo ko x reti guna,ko guna utk bekas bekal sekolah anak ko jelah,sng citer..kakaka..aku x pnh jumpa lagi mende tuh..nak guna lg x tau..apa kata ko tanya tokey roti,ros?hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...