Khamis, 7 April 2011

DONUT KENTANG ROS

Tiada kata seindah bahasa..baik diam membisu seribu bahasa..sebabnya dah tak banyak masa nak bebel..hehe...sekadar tayangan perdana untuk cuci bijik mata di waktu senja...



DONUT KENTANG ROS
Copy : Izah

Bahan-bahannya
  • 250 gram tepung gandum
  • 80 gram kentang yang telah direbus dan dilenyek ( lebih kurang 2 biji kentang saiz kecil)
  • 2 sudu besar susu tepung/skim milk
  • 1 biji telur ( dipukul sedikit)
  • 80/90ml susu segar boleh ganti dengan air suam
  • 1 1/2 sudu besar marjerin
  • 2 sudu besar gula
  • 4 gram yis ( 1 1/2  sudu kecil)
  • ( susu tu ros letak sikit-sikit klu 80ml tu dah memadai dan doh ok, kita guna 80ml je, klu rasa keras guna 90ml, sebab saiz telur yang digunakan lain-lain kan, di sini kena pandai agak-agak ye, doh jangan lembik sangat, nanti donut meresap minyak bila digoreng.)**Ana letak 80 ml air suam je & guna telur saiz A**
 
Caranya.
1. Masukkan semua bahan dalam bekas adunan dan uli hingga tidak melekat pada tangan. Pastikan Doh betul-betul lembut, Uli selama 8 hingga 10 minit. Kalau guna BM, tekan ON dan tunggu je siap, kemudian boleh terus bentukkan.

2. Kemudian perap doh dan tutup bekas adunan dengan plastic wrap dan biar doh naik dua kali ganda. Masa perapan lebih kurang 40 minit atau 1jam.

3.Selepas itu tumbuk-tumbukkan doh bagi mengeluarkan angin. bahagi doh pada beberapa bahagian kecil dah lubangkan di tengah-tengahnye, seperti bentuk donut. Susun donut di atas dulang dan biarkan sehingga donut naik dua kali ganda.

4. Goreng di dalam minyak panas sehingga perang, dan salut donut kentang bersama serbuk gula ataupun coklat masakan. Sedia untuk dihidangkan, Selamat Mencuba..


Cara menyalut donut dengan coklat cair :

  • Cairkan coklat masakan bersama sedikit mentega, masak dengan kaedah double boil..biarkan mereneh atas api yang perlahan & celupkan donut yang dah sejuk, taburkan apa-apa hiasan yang anda sukaa..
  • Kalau nak cepat keras coklat tu, masukkan donut bercoklat tu dalam peti ais sekejap & kemudian keluarkan..ngap!!
  • Sekian..

5 ulasan:

Nazrah Bakery & Dunia Kuih berkata...

Kita suka makan donut..tapi tak rajin buat..mintak tolong wat kan boleh tak...??? :)

izahdaut berkata...

makin lama makin cun seh donut ko neh.. suke sukee.semalam pun aku baru mendonat..haiisshh bertambah kombang laa den

Mas berkata...

amboiiiiii.....montok2 gebunya donut kau anna....
ni sapa yang suka donut ni..kau ke anak2 kau...
aku tengah memikir ni...muahaha

Ayu Safieza berkata...

Assalamualaikumwbh...
Just want to let u know..you have been recognised:)

I have award for you sis! sudi2kanlah pick it up:)

Jazakillah

Suara Kalbu berkata...

Lawa lawa donut Anna..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...