Rabu, 1 Disember 2010

TEMPE GORENG

Assalamualaikum..

Ni menu petang semalam ni tau. Sebelum ni kalau tempe Ana cuma tahu tumis dengan bilis/kentang je, takpun masukkan dalam sayur mayur, pernah makan tempe goreng tapi tak tahu buatnya macamana, ingatkan goreng gitu-gitu je, rupa2nya ada gak rempah ratusnya kan..


Terima kasih buat Kak Lin yang tayang tempenya kelmarin, kebetulan Cik Abe Ana beli 1 ketul besar gakla, nak jugak cuba, pastu call en.suami tu dia cakap "boleh, sedap tu"...heee..senang kerja.."mestilah boleh, tekak jawa tu kan.." lepas siap masak tu Ana cuba rasa, makaiii sedap yang amat le..hihi..macam jakun jek ek...maklum..tekak ni kenal budu ja sejak lahir, tempe2 ni baru kenal  dlm 8 - 9 tahun ni sejak kawen ngan orang jawa ..hehe..eh..testimoni lak ek..

Copy resepi dari : kak lin Terima kasih kak
Bahan-Bahan:-

5          Keping Tempe – Di Kerat Dua
3          Ulas Bawang Putih
1          Sudu Teh Ketumbar
1          Inci Kunyit Hidup *Ana guna serbuk kunyit
-           Sedikit Air
-           Sedikit Garam
-           Sedikit Gula
  
Cara Menyediakannya:-

Tumbuk Kunyit, Bawang Putih Dan Ketumbar.  Masukkan Sedikit Garam Dan Gula Kemudian Tumbuk Lagi. Masukkan Sedikit Air.

Gaulkan Tempe Dengan Bahan-Bahan Yang Di Tumbuk Tadi Kemudian Goreng.

Bahan Utk Sambal Kicap:-

10        Biji Cili Padi
1          Biji Bawang Putih
-           Kicap Manis
-           Sedikit Gula
  
Cara Menyediakannya:-

Tumbuk Cili Padi Dan Bawang Putih. Kemudian Masukkan Kicap Manis Dan Gula.
Makan dengan tempe goreng..:-)

3 ulasan:

Mas berkata...

anna, mas nak tempe sepinggan, sedap ni makan macam tu jer...

Kak Lin berkata...

Anna >~ Terimakasih Anna...Cuba Resepi Tempe Goreng Tu...Terharu Kak Lin....

Kak Lin berkata...

Salam...Jg Lupa Dtg Umah Ambil Award....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...