Sabtu, 4 Disember 2010

BERSIHKAN MINYAK...& CUCUR BILIS KEMBUNG

Assalamualaikum & selamat berhujung minggu..

Pagi ni Ana goreng Cucur Ikan Bilis Kembung, sambil2 menunggu tempoh sejuk sebelum disarapankan oleh kami anak beranak...nak kongsikan sedikit apa yang Ana tahu..

 

Bila dah goreng ikan @ ayam, minyak akan bertukar keperangan & mungkin juga berbau...nak buang sayang lagi kan..hehehe..apa kata kita bersihkan kembali minyak masak tu & guna semula...

Caranya amat mudah..

  • Bahan yang diperlukan adalah HALIA...kikis buang kulitnya & cuci bersih, potong nipis-nipis yea..
  • Masukkan minyak yg nak dibersihkan tu dlm kuali, panaskan, kemudian masukkan halia tadi, kacau2 sampai halia tu nampak sedikit kecut/garing & melekat serbuk2 dlm minyak tu kat halia tadi..jangan sampai hangit sudah...
  • Tutup api & keluarkan halia, minyak dah boleh guna semula untuk menggoreng ikan
  • Mungkin tak sejernih yang asal tapi bau hilang & lebih jernih dari yang sebelumnya..

SELAMAT MENCUBA
Ok...nak sarapan..Cucur Bilis Kembung..resepi ada sini...:-)

Bissmillahhirrohmanirrahim..jemput makan..


7 ulasan:

Fazlinil Irma berkata...

wahh.. sedapnya cucur kembung.
ni lah akibat tgok blog org msia tengah2 malam. terliur. heheh.

izahdaut berkata...

eh eh..ada cara ropanya... bboleh buat la...klu dah sebelum ni, buang je minyak tu...maceehhh..sesambil tu capai 20 ketui cucuq kembung..ngahaha

Anna Qawina berkata...

Irma : esok pg buatla..hihi..makan ngan coklat panas kan sedap...

Izah : tu info dlm majalah mant ha, lupo dah tp mmg selalu buat...
makaihh...cepuk tangan dia, ambik 2 3 ketui dahle..

K.Nor berkata...

salam ana, ada gak yg ajar supaya kita masukkan nasi dlm minyak tu. buat stail yg sama cam ana goreng halia tu..wallahua'lam

Anna Qawina berkata...

kak nor...yeke..agak2 takde halia leh gak try yea..kdg2 halia habis guna wat masak jek..hihi

Noorma Ismail berkata...

Time kasih Ana atas petua yang mmg berguna tu..boleh buat lepas ni..takde la buang jer minyak tu.. tp minyak itam (kete, moto) leh buat cenggini tak? hehehe...gurau pagi sabtu..

Tanpa Nama berkata...

jadikkah cara ini? saya akan cuba. terima kasih daun keladi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...