Isnin, 27 September 2010

KEK PISANG II

Selamat pagi....uuu..2 hari tak bersiaran nih, sibuk memnuhi undangan makan-makan @ dengan kata lain jalan-jalan cari makan le, dapo pun tak berasap dah...N3 ni patutnya pagi Sabtu dah kluar tapi sebab sibuk kemain tak sempat gak nak masukkan...KEK PISANG lagi sebab ada pisang, tak maule wat cekodok, nanti takde sape nak makan, Ana cuba buat kek guna resepi yang dicilok dari umah Izah & katanya ambik nun dari Jepun...sapekah ituw?? hahaha....cek kat bawah ek....


Hasilnya sungguh memuaskan, memang tak muak makan & tak berminyak, Cik Abe oder lagi & memamg kena buat sebab nak prabihkan pisang tu..

Resepinya Ana copy dari Izah ye....10Q Izah & Hana
Sumber : Sofinar MyResepi
 
Bahan-bahan
  • 150g pisang emas - dilecek - hana lebihkan 40g utk lebih rasa pisang-Izah ikut kak hana..Ana pon ikut gak..haha
  • 180g tpg gandum- hana campur ngan tpg mixpancake (tpg gandum 90g, tpg mixpancake 100g)-letak tepung gandum je
  • 180g gula halus - klu nk kek kaler keperangan gune gula perang
  • 3 biji telor
  • 120ml minyak masak
  • 1 sudu teh ovelate
  • 1 sudu teh soda bikabonat
  • 1 sudu teh baking powder
  • secubit garam
  • hana tambah susu segar 2 sudu besar dan badam flakes-Izah ikut kak hana kecuali badam..Ana boh badam tu...

Cara-cara
  • campur semua bahan di atas dan putar dengan mixer hingga sebati dan adunan nampak putih
  • masukkan kedalam loyang yang digris dengan minyak masak, bakar 180 darjah selama 40 - 50 minit
  • pastikan adunan separuh loyang kerana kek biasanya naik sekali ganda.
 
NOTE: Hana blend pisang+susu dan sedikit gula. baki gula, ovelet dan telur pukul hingga gebu. kemudian masukkan pisang blend td dan juga minyak. pehtu baru masukkan tepung+ b.powder + soda bicarbonat yang telah di ayak. pehtu bakar.... sonang jaa...-cara-cara saya ikut kak hana..Ana pun ikut gitu gak..kuikui...



2 ulasan:

izahdaut berkata...

hehee..jomtuko kek pisang ngan cekelat..sedapkan kek nih..kalau perang lagi atas tu lagi sedap rasa kerak2 sikit..hehee...buat lagi jangan tak buat

Anna Qawina berkata...

keke..mmg sedap...harini buat lg nak prabihkan pisang yg dah kehitam2man tuh, sian dia kalo dibiarkan..haha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...