Khamis, 30 September 2010

POPIA NESTUM

Assalamualaikum w.b.t....apa menu minum petang kawan-kawan yek? Kat sini hujan & mendung sepanjang hari, mata pun asyik kuyu je...huhu...pekena jemput-jemput pisang & kopi O panas sodap nih...jap lg nak g ngendeng le kat dapo sape2 yang buat jemput-jemput tu, ada tak? Hehehe...kat dapo Ana takde jemput-jemput cuma ada benda nih jer...krup..krap..krup..krap...tak sedar dah nak abes rupanya, baru teringat nak masukkan kat sini..hihi..


Nampak ke nestum tu? Tak nampak le, sebab boh sikit jer, yang jelas lagi terang gula tu je..tergolek-golek mak aiih..kasar2 la plak..hihi...nak cepat jer....yang nyata lagi bersuluh ialah rasanya yg sedap...Resepinya Ana copy dari rumah Izah, cuma Izah buat letak horlicks..Ana takde benda alah tu..boh nestum jerla...Kat dapo Mas pon banyak nih, siap bersira lagi...apa2 hal pon meh kita layaaannnn resepinya yang teramat mudah ni...

Bahan-bahan :
  • 2 bungkus popia
  • 1/2 cawan nestum*
  • 1/2 cawan gula pasir*
  • 1/3 cawan horlicks*Ana tak letak
  • 2 sudu makan tepung gandum+sedikit air,jadi paste)-untuk melekat popia
  • minyak secukupnya(dlm 3 cawan) untuk menggoreng
Cara:
  1. Pisahkan kulit popia satu persatu
  2. Gulungkan dan 'gam'kan hujungnya dengan paste tepung.
  3. Setelah semua selesai digulung,gunting dalam 1 inci
  4. Goreng sehingga bertukar warna kekuningan,angkat dan toskan
  5. Kisar bersama bahan2 * menggunakan pengisar bahan kering
  6. Gaul bersama bahan 4 bersama bahan kisar semasa masih suam.
  7. Sejukkan sepenuhnya sebelum disimpan di dalam balang dan boleh dinikmati bila2 masa..
 
Resepi asalnya umah Mek Sue

    2 ulasan:

    izahdaut berkata...

    weh..krup krap sengsorang je ke...jemput2 la aaku niha skali...hihi..sedapkan popia cam ni..bgoss tul sape bagi idea ni

    Anna Qawina berkata...

    oit..Izah..takdenye sorang2 nak krap krup tu....berderet2 dok mamam sampai bersilang2 tangan budak2 ni ha...haha...tu aarr, blh wat bisnes nih..*mcm ler ghajin yer..*

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...