Sabtu, 15 Oktober 2011

BOM MANIS..yang tak meletup..

Assalamualaikum..maaf ya..nak cepat, ada urusan tertangguh lak..tapi nak jugak update sebelum internet buat hal lagi. Bom ni tak meletup ye, jgn risau..hihhi..


Sedap sangat bom atau cekodok ni..tapi adunan ni dapat sikit je tau, kalau anak branak ramai macam kat rumah ni kena buat 2/3 adunan baru cukup, suka je tengok bulat2 dalam kuali masa goreng..ops...Ana bancuh je, yg sudahkan adik..Ok jom layan menu petang semalam, petang ni hajatnya ada lagi kot buat..sebab semalam buat 1 adunan je, tak cukup..hehe

BOM MANIS

Bahan2 :
  • 1 sdt yis
  • 1 cawan tepung gandum
  • 2 sdb gula
  • 3 sdb susu pekat manis
  • secubit garam
  • air secukupnya
  • minyak untuk menggoreng

Cara-cara :
  • Campurkan yis, gula, susu & sedikit air..larutkan..Ana biar sampai pekat berbuih.
  • Campurkan campuran yis tadi ke dalam tepung gandum, tambah kan sedikit air, agak2 macam nak buat jemput2 biasa tu le.
  • Perap aduna dalam 1-2 jam bagi mendapatkan sarang yang cantik & kuih jadi bulat masa menggoreng
  • Panaskan minyak masak.
  • Sebelum menggoreng, tambahkan secubit garam ke dalam adunan & goreng hingga keperangan.
  • Hidangkan..yummyy...


13 ulasan:

Cik Tetra berkata...

sedapnya kalau dpt makan petang2..nyummy!! :)

Qhaifa Nur berkata...

dapat cicah dengan kopi panas....sedapnya

Yana Shaiful berkata...

Salam Kak Ana..singgah petang nak amek 4 bijik bom hihii

Fatin Farhana Binti Ramli berkata...

memang feveret famili petang petang .. dengan minum teh .. sedapnye ..

quinnie berkata...

anna..tengok kuih anna ni lagi menambah keinginan nak makan cucur....huhuhu..tapi malasnyaaaaa...

Mas berkata...

anna..teringat cucur mak aku..
gini la resepinya...
aku panggil cucuq manis..he3
sedapppkan...

Anna Qawina berkata...

CIK TETRA : ye sedap..lg sedap kalau ada org buatkan..hehe

QAIFA NUR : tak sempat cicah kopi ni, skali ngap je habis..

YANA SAIFUL : 4 biji cukup ke tu? ambik le semua skali..hhee..tq singgah..:)

Anna Qawina berkata...

FATIN FARHANA : feveret yer..nanti blh buatkan tuk family yer..:))

QUINNIE : awat malas 2 ni? lemak banyak sgt ke? tu sbb mkn kek bnyk sgt la tuh..haha..

MAS : oooo..ye ke...awat ko tak habaq? aku baru pestime buat ni..sedap laaa...

Mamasya berkata...

Aslmkum Anna

Ingatkan bom apa yg tak meletup... rupanya kuih bom manis..hi..hi. sesuai buat minum ptg ni.
baby tengah buat apa tu....

Treat and Trick berkata...

Cantik dan gebu kuih ni! Tentang strawberry tu, tak payah perap terus masukkan dalam adunan dengan airnya sekali.....

ady berkata...

as-salam
ingatkan bom apa..rupa2nye bom manis..ady blum pernah buat bom ni..nanti kalau dah buat dia meletup...

HaSue berkata...

aku baru nengok nih.. ada rasa donut x? ke rasa pisang?hehe

cik cek berkata...

Dtg singgah memalam ni...ada cekodok mulat2...dapat makan seketul dua ni best kan...ada lagi ke anna....alaaa...dah abis ke...gigit2 jari..:D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...