Khamis, 20 Oktober 2011

Steamed Chocolate Blossom..tah mana 'blossom'nya

Assalamualaikum w.b.t.

Alhamdulillah syukur ke hadrat Ilahi kerana dikurniakan kesihatan yang baik untuk terus menjalankan rutin harian & menambah amal ibadat kepada-Nya. Mensyukuri nikmat sebagai hambaNYa dalam setiap hela nafas kita, InsyaAllah..

Maaf kerana beberapa hari dah tak jengah blog kawan-kawan, agak sibuk dengan macam-macam perkara, ditambah pula ada ank kecil ni tak sihat, naik ulser kat lidah & dalam mulut, meragam sepanjang hari, malam2 pun asyik nangis je, kita nak tidur rasa risau, sekejap2 jaga tengok apa yang perlu buat, siang2 kita pun banyak tidur la kan, rehatkan badan. Harap2 harini dah beransur2 sihat, bolehla dia makan macam2 yang kita masak.

Apam yang sedap & gebu..Ana buat apam ni dah 2 kali. sekali masa Mas sampai kat rumah sebelum ni, masa tu takde apa nak jamu, tergugel kat MyResipi, dapat Apam resepi Kak Fida ni. Tengok bahan2 & cara buat yang mudah, terus buat..Mas sampai pun kuih ni suam2 lagi..Semalam buat lagi untuk bekal anak-anak ke sekolah rendah..tapi agak terkilan sebab ke dua-dua kalinya kejadian apam ni tak mekar sejambak, tapi tersengih macam isi kerang yang dah siap rebus..hehe


Rasa segan nak letak 'Blossom' tu rasa macam tak kena lak nak letak kat kuih ni, dengan kejadian kuih ni macam tu kan, tah apa silap, ..hehe..apapun okla jugak sebab sedap & lembut je apam ni, anak-anak seka makan, tapi ada rungutan jugak, kata suara2 halus " chip tu sikit sangat Ummi bubuh, lain kali letakla banyak2.."  haha..Ana letak 3 ketul choc.chips je setiap biji kuih tu..bukan kedekut yer, jimat tau..barang2 semua dah mahal nak ooii..ish..bukannya budak2 tahu kan..

Resepi dari Kak Fida ni Ana kongsikan kat sini, kot2 ada yang nak cuba & hasilnya jadi mekar sejambak mana tahu..try yer..tak rugi mencuba sebab sedap. Anak-anak anda pasti suka InsyaAllah.

STEAMED CHOCOLATE BLOSSOM
Sumber : Kak Fida@MyResipi

Bahan-bahan ( 30-35 biji )

  • 140 g gula halus*Ana letak 120 g je
  • 160 g tepung gandum*
  • 20 g serbuk koko*
  • 2 sk baking powder* ( * diayak bersama )
  • 2 sk ovallete
  • 2 biji telur - A (yg sejuk dr peti ais)
  • 110 g susu sejat
  • 1 sk choc. paste (opt) *Ana letak 1 sdk choc.emulco
  • secukup choc. chip atau choc. masakan yg didadu - untuk inti 


    Cara-cara

    1. Masukkan kesemua bahan ke dalam mangkuk pengadun kecuali inti dan pukul hingga kembang dan pekat.
    2. Sediakan acuan kecil berlapikkan papercup,bubuh 1 sk adunan,isikan inti choc. dan tutup dengan 1 sk lagi adunan.
    3. Kukus hingga masak selama 10-15 min. 

    SELAMAT MENCUBA

      20 ulasan:

      Mak Qis berkata...

      ana...kira blossom la tuh (kembang) hehehe...janji blossom..jgn bantat udah....akak tgk neh pun teringin suda

      Mas berkata...

      anna....buat lagi anna apam yg gebuss ni..
      ari tu anak2 aku perabiskan kejapp jerk..he3

      hazila berkata...

      Salam tuan rumah,
      Wah ada apam atas meja, bagus juga sebab belum sarapan lagi....

      quinnie berkata...

      hehhehe...anna...blossom nya dah jadik kembang cam kerang lak ye..kekke...tak pernah cuba lagi resepi kak fida ni...ada setengah apam tu jenisnya suka kembang naik..tak mo pecah...kita pernah buat dulu apam gula merah..heran..ngape tak kembang..tapi naik meninggi..kekekke...

      anna thanks ek..tips milo tu..nanti akan ku cuba...:)

      Wanieyra berkata...

      Salam Anna...

      Cuaca akhir2 ni memang susah nak jangka, sebab tu anak2 tak sihat je. Anak2 ira pun mcm tu juga....

      Nanti nak try jugalah, teringinlah pulak tgk,,,

      estee_8980 berkata...

      nape ye kalo saya buat apam biasanya jd camni (kerang) dia xnk mekar... kenkadang smpi fedap nk buat...ntah apa masalah....

      izahdaut berkata...

      ko tuko la namanya ana..apam senyum kerang. kiki.. aku pernah gak buat apam sengeh gini. aku pun turut serta sengih bersama mereka. haha

      tak pe, yang penting lembut gebu. aku kena hold dulu la kuih2 yanga da ovelete ni. sebab stok dah habis

      Anna Qawina berkata...

      MAK QIS : hehe..a'a kan..asal tak bantat sudahle. tp kalo blh nakle cun kan..hihi

      MAS : takde idea segera kena buat yg ni sbb cepat siap..hehe..

      Kak Rose berkata...

      Anna, banyak kali kak rose kena apam senyum kerang busuk cenggini... rasa pobia pun ada dah!.. apa pun, kalau kita x try x tau kan hasilnya?

      cik cek berkata...

      Annna....

      Blossommm dah tu...senyummm tersenyummm....cantik...gebu menggebu...kak cek nak rasa sebiji...:D

      AZLITA AZIZ berkata...

      ana cuba lain kali letak double acting baking powder.. tengok dia mekar tak?

      api tu bukak yg paling kuat
      dan tunggu air kukus tu melegak betul baru kukus apam tu..

      nanti akak nak cuba jugak lah nampak macam mudah aje buat dia tu.. mintak2 lah mekar.. doakan ye ana..

      JaSSNaNi berkata...

      oooo maksudnya resepi ni sama je kan ngan apam pokodot.. cuma apam pokodot boh kaler lain2.. yang ni lak boh serbuk koko kan.. mesti lagi best kalau anak2 makan...

      Anna Qawina berkata...

      KAK HAZILA : alamak..meja dah kosongla...kena buat lain ni..hehe

      QUINNIE : tu la kan..sblm ni dok buat apam yogurt cun giler kembangnya..yg ni takmo lak dia kembang..kalo kerang leh gak buat smbal..hehe

      Anna Qawina berkata...

      WANIEYRA : Salam..agaknya..harap2 anak2 sihatla cepat..maknya penat kalo ank tak sihat kan..
      Nnt tryla yer..kot2 kembang cantik je..

      ESTEE_8980 : nape ek? tahle..kdg2 buat tu elok je..susah nak jangka..kna try lagi kot..kikii

      Anna Qawina berkata...

      IZAH : ooo..rupanya bukan aku je yg dapat hasil gini yer..ko pun pernah gakla.ahahahaa..meh sengih sama2..memang gebus kuih ni..

      KAK ROSE : yela kak..apa nak buat kan..dah buat tu makan jela kan..tak buat tak tahu hasilnya macamana & tak dapatla makan kan..eh banyaknya kan...hiii

      Anna Qawina berkata...

      CIK CEK : yer tgh senyuuuummm la ni baca komen akak nih..hehe...sebiji? hajat nak bg 4 biji tapi dah habisla kak..heheh

      KAK AZLITA AZIZ : hmm..mmg guna D.A.B.P kak..api pon paling kuat tu..takleh kuat lg dah..takut terbako dapo lak..kekekee..apapun tq kak yer...akak try & test la ye..nnt saya leh buat lagi..pobia gak ni..hehe

      Anna Qawina berkata...

      JASSNANI : apam polkadot tak pernah buat tapi method dia lbh kurang sama kan..mix semua..cuima hasil je beza kot..kot la kan..hehe..tryla sedap..

      tun_telani berkata...

      kak anna cayang.. tun penah wat apam pisang jadi kembang cam gini.. hihi.. tp dh kembang pun bersyukur, risau gak kalu x kembang2 ;p

      Qhaifa Nur berkata...

      hai..

      sungguh gebulah sampai terbelah gitu janji sedapkan...

      nuwairani ismail berkata...

      hhihih...lucu pulak dengan cerita kak anna ni...ada2 aje...apam blossom jadi apam kerang tersenyum la pulak.... memang semua harga barang dah naik pon...terkejut betol kalauu beli brang dapur sekarang. minyak sekilo pon dah RM3. hadoi...

      tapi kalau tengok ke rupa apam tu mcm betol lembut...nak kene cari bekas acuan dulu baru boleh cuba ni...

      Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...