Selasa, 11 Oktober 2011

APAM MENTEGA

Assalamualaikum w.b.t

Menu sarapan kami harini juga bekal Adam, Akmal & Damia ke sekolah pagi tadi, buatnya malam tadi ler..sekarang udah habis..sedap sesangat kuih ni..dah terlalu ramai yang buat kan. tapi ambik resepi kat dapur Kak Fiza & Kak Ezadlieza..Kak Lieza lak ambik kat Ampang nun..amboi jauhnyer..apapun terima kasih buat empunya resepi ni & kawan2 yang mewar2kan.. setahu kita la kan, Kak Fiza ni meniaga la apam yang sedap ni, dikongsi pulak dengan kita resepinya..berkat tu ye kak..Alhamdulillah..yang dah cuba tu pasti tahu sedapnya kuih apam ni kan..jom layan..


Tak sangka anak2 semua suka makan lak..biasa kurang sikit bab2 kuih apam ni, pasni harap dapat buat lagi..InsyaAllah..

Salinan : Kak Ezadlieza

Bahan-bahan ( +-50 biji )


(A) Bahan2 utk gula hangus:-
  • 1 1/2 cawan gula pasir
  • 1 cawan air
  • 250 gm mentega *Ana guna marjerin Pelangi
(B)
  • 1 cawan gula castor ~akak ltk 3/4 cawan - sama le jugak
  • 4 biji telur *Ana guna gred A
  • 3 cawan tepung gandum ayak besama
  • 2 sudu teh soda bikarbonate
  • 1 tin susu cair
  • 1 sudu teh esen vanila

Cara-cara
  1. cara buat gula hangus: masukkan gula dlm periuk,masak dgn api perlahan hingga gula larut dan berwarna perang.
  2. padamkan api dan masukkan air.nyalakan semula api dan kacau hingga semua larut dan masukkan mentega,kacau rata dan ketepikan.
  3. Putar gula, telur dan esen vanila hingga kembang dan masukkan gula hangus yg masih panas tadi. *Guna mixer la senang..
  4. kemudian masukkan susu selang selikan dgn tepung.gaul semua hingga sebati.
  5. perap selama 1/2 jam.
  6. panaskan pengukus dan acuan lompang.tuangkan adunan ke dlm acuan.adunan ni jika dituang penuh kedlm acuan pun x mengapa sbb semasa masak dia x akan melimpah.*Ana sapu acuan dengan minyak masak.
  7. Jika guna acuan lompang kukus selama lebih kurang 15 min - 20 min.tutup pengukus dgn kain supaya wap tidak jatuh ke bawah.
  8. selamat mencuba

17 ulasan:

Sheila Shafeareen berkata...

Assla, Anna
ye lah akk pun teringin nak buat juga apam mentegani tp x terbuta juga pernah mkn to oder saja hehhe mmg sdp wangi bau mentega tu...budak mmg suka kuih2 mcm ni

nuwairani ismail berkata...

lebih kurang apam gula hangus la kan macam ni? best2! kite pernah buat sekali. tapi bukan resepi ni...dah lama tak buat..

Cik Tetra berkata...

sedapnye..nk try buat lah..thanks 4 the recipe,, :)

tun_telani berkata...

uwaahhh.. terasa lagi kesedapan apam mentega nih.. guna margerin pun sedap jugak ye. nnti tun nk try guna margerin jugak lah ^^

Zaliedana berkata...

Kak Anna.alahai comeynyer apam akak,tecik2 ajer,senang nak ngap kan..Xpernah try lagi apamnih,insyaAllah bila2 nanti nak juga try..

Alamdamai berkata...

Assalam, anna..
comeyyy apam tu... tgk ramai yang buat, mesti sedappp ni... bila2 free nanti nurul pun nak try gak :)

izahdaut berkata...

weh anna..comelnye bentuk apam mentega ko tu. jeles neh

Mas berkata...

untuk aku ada tak anna...
aku pun suka gak kuih2 apam gini..he3

sedappnya tengok apam mentega kau tu..

Masya berkata...

anna kalau pakai tpg naik sendri jer blh x?? x pyh pakai tpg gandum campur soda bikabonat

chikadakbiru berkata...

tak pernah lagi wat apam mentega nih..boleh tk bg seketoi dua..comel aje kejadiannyee

cik cek berkata...

Anna...

kak cek nak apam seketul...eh2 2 ketullah...:D

Yatie berkata...

Assalamualaikum Anna,
comelnya apam mentega Anna ni...suka akak tngk siap bunga2 lagi...kalau depan akak ni, takyah di pelawa akak terus NGAAAPPPPPP jekkkkk....

Yana Shaiful berkata...

comelnya apam nii..kejap je abis ni klu dapat kat yana..suka apam mentega..gebu jee :=)

Nieza berkata...

apam ni memang sedap!....:)

HaSue berkata...

aku nak jugak merasa seketul na..kat umah ni pun kurg gak apam2 nih..kot2 kalo apam nih diorg nak gak kan..leh gak try.tp aku je malas.haha..kena tunggu rajin mengapam la pulak

Naz / Nadz COSK berkata...

Wah Anna.. temuk2 pau tu naik.. Gebu nampaknya tu.. Mesti best..

Juwita Jamaludin berkata...

yum yum.. ada apam.. tak pernah buat.. tentu sedapkan .. anak2 suka la makan2 apam gini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...