Jumaat, 3 Jun 2011

IKAN ASAM DAUN KARI

Menu petang semalam..nampak dah ramai yang buat, jadi semalam cuba untuk menghabiskan 2 ketul ikan tenggiri dalam peti tu..cuma Ana buat berkuah sikit untuk anak-anak makan kuahnya, taknak masak banyak2 menu sebab Cik Abe ada jemputan kenduri tahlil & doa selamat malamnya..jadi biasanya dia akan makan sikit je kat rumah petang tu, buat alas perut..rupa2nya ada 3 tempat jemputan..huhu..kenala dia hadirkan dirinya dengan ikhlas hati bagi meraikan jemputan saudara seagama..


Ok, takmo taip panjang2..ada projek untuk dilakukan harini..InsyaAllah harap2 berjaya dilaksanakan..bukan apa, projek tu kiranya persediaan untuk hujung minggu ni, mana tahu ada yang sudi bertandang secara tak sengaja/sengaja nak datang ke teratak buruk nan indah tapi bersepah hamba ni kan..hehe..moh layanzzz!!


IKAN ASAM DAUN KARI
Sumber : Kak Asma, Izah, Mamahawa, Mas 
  • 4 keping ikan tengiri
  • 1 labu bawang besar - dihiris
  • 2 ulas bawang putih - dihiris
  • sedikit halia - dihiris
  • 1 biji lada merah dan hijau - dihiris
  • 1 batang serai - ketuk
  • sedikit daun kari
  • garam, perasa, air asam jawa
Cara memasak :
  1. Bersihkan ikan,lumurkan dengan serbuk kunyit dan garam.panaskan goreng hingga garing.angkat dan ketepikan.
  2. Keluarkan minyak dari kuali tinggalkan sedikit,masukkan bahan yang telah dihiriskan tadi,tumis hingga layu.
  3. masukkan lada,serai,daun kari,garam,perasa dan air asam.
  4. biarkan sebentar,baru masukkan ikan tadi.
  5. kalau suka berkuah agak2 hampir pekat matikan api.

8 ulasan:

ijayuji berkata...

Salam kembali kak anna! hihihi... kita tumpang makan sini ya :D malas betul nak masak, sedih kita kalau ada menu2 guna daun kari uuuwaaaaaa.... mana mau carikkkkk!!!!
Kak, kita tgh bakar kek pisang caramel tuu bau diaaaa... waduhhhhh wangi bau karamel pisang sok kita post n3 sbb kat luar mendung tak syok nak ambik gmbr :D

izahdaut berkata...

tumpang makan umah ko anna.. aku mals nak memasak hari ni.. no idea

Ayu berkata...

Assalam ana, lauk ni memang tengah tunggu queue nak buat ..nanti kena cari ikan tenggiri dulu..sedapnyaaa..

Ezadlieza berkata...

Anna...pe kabo hari ni..sehat...kata nak dtg makan umah akak...jenuh akak tunggu tepi tingkap nih...pssttt anna lepat pisang anna tu cuma letak tepung beras yer...pestime ler akak tgk resepi camni...

anymz berkata...

ana,simpan lauk ni elok2..boleh makan ,masa dlm pantang ni kan?..lebihkan asamnya..tabur dgn lada hitam..perghhh..

Wattie berkata...

Salam Ana,
nak tumpang makan kat sini boleh....kat sini ada macam macam, terliur la tengok

HaSue berkata...

ramai je org tumpang mkn umah ko nih naa..aku tumpang cuci pinggan jelaa kan sbb lewat smpai..hoho...cuci pinggan?ko gi masakkan sekor ikan dulu baru aku cuci pinggan sekeping nih

Mas berkata...

anna..bestkan ikan masak gini..
aku pun suka...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...