Isnin, 14 Februari 2011

Ikan Baung Masak Lemak Cili Api

 Assalamualaikum w.b.t.

Harini sihat ke semua....harap2 sihat semuanya ya..ni ada sedikit menu nak kongsikan bersama yang dibuat kelmarin ni...resepi asal ialah menggunakan ikan patin, tapi Ana tukar kepada ikan baung, sebab Cik Abe yang beli ikan tu..hehe...

 

 

Rasanya dah ramai yang pernah buat ni, senang & simple aje kan..tapi pedas tu kena pandai-pandai ejasla ek..kalau nak makan dengan anak-anak kecil patut dikurangkan cili api tuh..berasap tau...terima kasih nOOrsha kongsi resepi..Ana jumpa resepi ni kat MyResipi..

 

Sumber : nOORsha@myresepi

Bahan-bahan ( 1 family )

  • 5 potong ikan patin/ikan baung
  • segenggam cili api
  • 1 biji kelapa -diparut & diperah santannya*Ana guna santan kotak 200ml & campurkan dgn air secukupnya.
  • 2 inci kunyit hidup
  • 1 batang serai - dititik
  • 1 keping asam gelugor
  • garam

Cara-cara

  1. bersihkan ikan patin dan rendam dengan air asam jawa untuk buang hanyir lebih kurang 15 minit.*Ikan baung tak payah rendam pun takpe..tak hanyir mcm ikan patin
  2. tumbuk lumat cili api dan kunyit hidup.
  3. masukkan pes cili yang ditumbuk tadi dan serai beserta santan ke dalam periuk.
  4. masak atas api sederhana sampai menggelegak. kacau selalu untuk elak santan pecah.
  5. Bersihkan ikan yg direndam dengan air asam jawa sekali lagi dengan air bersih dan masukkan dalam periuk. Tambah sedikit air jika perlu.
  6. kerap simbah kuah perlahan2 ke atas ikan hingga ikan masak utk elak santan pecah. jangan kacau kuah kerana isi ikan patin lembut n mudah tercerai.
  7. Sementara itu boleh masukkan asam gelugor dan perasakan dengan garam.
  8. Sedia dihidang
#tuan tanah tengah bizi + kurang sihat..kunjungan ziarah teman2 yang selalu diingati akan dijalankan kendian..hehe..harap maklum..#

1 ulasan:

Mas berkata...

sedappnya masak lemak..
terliur mas..ikan baung memang sedapp kan...sukanya..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...