18 Februari, 2011

DONUT MAYO

Assalamualaikum..
Salam penuh berkat di hari Jumaat ni, walaupun sudah kelewatan petang hari..semoga semua ummat Islam dimuka bumi ini terus menerus diberkati Ilahi hendaknya..sma-sama kita mensyukuri nikmat & rahmat yang telah di'beri' secara percuma oleh DIA Yang Maha Esa..Amin..

Dah petang-petang ni, tentu dah siap menu minum petang kan..hehe..Ana baru je siapkan kuih untuk bekal anak-anak ke sekolah iitu Donut Mayonis, resepi dari Ros@Jintanmanis..harapnya donut ni kekal menjadi donut sehingga esok pagi, sebab esok sekolah ganti, senang nak bagi bekal anak nanti kan..hihi..*maknanya kekal tu tak dikerjakan oleh seisi rumah ni ler..*


Lembut..sungguh lembut kejadian donut ni, Ana buat sebijik sebijan ikut resepi Ros tu..adun lak guna BM je..maklum, nak panaskan 'enjin' BM yang dah dkt sebulan tak beroperasi..risau gak, kang bangun pagi tengok2 BM ku itu dah takde kat dapo..kena jual oleh Incik Asbend sebab buat menyemak je rotinya tak buat..kekekkee...ish..takdenya Cik Abe kita tuh nak naya kita kan...hihi..kalau takat perli2 sira pedas tu adala kot..


Okeh..ni saja cuba buat macam Hana buat semalam, nampak cantik Hana buat ala-ala gelangmutiara air tawar tuh..Ana pun nak gak cuba..hehe..rasanya oke le kot..tak dapat gred A, bagi C pun Ana terima..janji kita cuba kan..


Ini lak ape ek? hihi..telah pun dilelehkan dengan Butterscotch Sause..yummy..sungguh enak dimakan tanpa was-was..hehe..ada kena pancung nih..


Tayangan ala kadar ajela ek..bukannya lawa mana sangat pun,takut lebih-lebih kang ada yang makan hati ayam ulam jantung pisang lak..


Yang ni sedang disejukkan lepas masuk dalam kuali kejap, nak frozenkan..kunun-kununnya la...

Ok..meh kita semak resepi le...terima kasih Ros yang sudi berkongsi resepi ni, adunannya cukup mudah nak gentel2 & bentukkan..

DONUT MAYO

Bahan-bahannya
  • 330 gram tepung gandum
  • 1 1\2 sudu besar mayonis (ros guna mayonis kimball,Ana guna Jasma Mayonis)
  • 1 sudu besar susu tepung/skim milk
  • 1 biji telur ( dipukul sedikit mengunakan garpu) 
  • 140ml air suam
  • 1 1\2 sudu besar marjerin
  • 3 sudu besar gula 
  • 4 gram yis ( 1 1/2  sudu kecil)
  • sedikit serbuk gula sebagai salutan pada donut mayo ni nanti.
CARA-CARA :

1. Buat doh, Kaedah 1, penggunaan Bread Maker (BM), masukkan semua bahan dan ikut arahan menguli pada BM masing-masing dan tekan Start, tunggu sampai siap di uli dan boleh terus ke langkah no. 4 di bawah.

2. Kaedah 2, Jika uli tangan, masukkan semua bahan doh dan uli hingga tidak melekat pada tangan,  Tips untuk dapat doh yang lembut, ambil plastic bersih dah letakkkan doh di dalam plastic tu, ramas-ramas beberapa minit, lebih kurang 5 hingga 10 minit, keluarkan dan uli semula dalam bekas adunan, anda akan dapat doh yang lembut dan elastik.

3. Kemudian perap doh dan tutup bekas adunan dengan plastic wrap dan biar doh naik dua kali ganda. Selepas itu tumbuk-tumbukkan doh bagi mengeluarkan angin.

4. Bahagi doh pada bebola kecil dan rehatkan selama 6 hingga 8 minit, kemudian bentukkan seperti donut, lubangkan tengahnye, biarkan naik dua kali ganda, dan goreng sehingga ke-emasan, gunakan api sederhana, angkat dan salutkan dengan serbuk gula, sedia untuk dihidangkan, Selamat Mencuba.

3 ulasan:

izahdaut berkata...

wehhh sedapnya naa.... donut ngan sos tu..grrr.. cam nak gigit gigit je.. tapi tepung lak kehabisan..malas nyer nak ke kedai..esok esok lah nak try donut neh...

Anna Qawina berkata...

Izah : grrrrr..ko tengah gigit ape tuh Zah? yg dah leleh tu aku dh habiskan..hihi...order je tepung tu ngan mamak..soh dia tlg hantarkan..hehe

Mas berkata...

aarrgh..mas baru bercadang nk buat esok2..he..he..
nampak gebu la...nak sikittt..he..he..

BELAJAR MENJUAL DI SHOPEE..AYUH!

Bismillah..Assalamualaikum.  Hari ni kita nak mula belajar basic nak menjual di platform SHOPEE pulak. Saya cuba guide mana yang termampu, s...