Jumaat, 21 Januari 2011

TEMPE SIRA BERMADU

Kudapan sihat & istimewa untuk anak-anak..ibu bapak yang bukan kategori anak-anak pun buleh je join semulut 2..sedap, rasanya ala-ala kuih bepang..kenal tak? ala yang kacang tanah tu...Ana ambil resepi ni kat Majalah Keluarga Februari 2011, Tempe Sira Manis, kita tukar nama sikit..kira baru keluarle buku ni..


Dikongsikan pula kat sini, sesiapa yang nak cuba bolehla buat, anak-anak pasti suka, lagipun snek sihat ni kan..

Resepi TEMPE SIRA BERMADU:
Bahan-Bahan
  • 2 keping tempe (potong kiub)
  • 2 sudu makan gula
  • 1 sudu makan madu..Ana guna madu asli
  • 2 sudu mkan sos cili
  • 1 ulas bawang putih
  • 2 ulas bawang merah
  • garam secukup rasa

Cara-cara :
  • Bawang ditumbuk halus
  • Goreng tempe hingga garing, ketepikan.
  • Tumis bawang yang ditumbuk sehingga garing.
  • Kemudian masukkan sos cili, gula dan madu. Biarkan sehingga likat, kacau selalu.
  • Kemudian masukkan tempe & garam, gaul mesra. Jgn lama sangat, nanti hangit..
  • Angkat & hidangkan.

4 ulasan:

hana berkata...

aduduuhhduhhhhh... tempeee my peberettt! ader dua bungkus lg yg frozen tuh lom goreng... tp tak sesedap tempe mesia! janji ade boley laaaa... haha

Mas berkata...

sedapp tu anna, nak satu tappeware...

Ayu Safieza berkata...

Ana, with tempe...I enjoy every recipe....:) boleh cuba wat ni..s.elalu kirim kat family g beli kat batu pahat ni.....sekilo rm14 yang sire.....errrrrkkkk mahai...now dah leh wat sendiri....yaabedabedooooooooooooooo!!

Anna Qawina berkata...

Hana buat sendiri ke tempe tuh? kihkih...takpela janji tempe jugak kan..tryla..:)

Mas : 1 ketul pun aku takleh bagi..sbb dah abeess..hikhik

Ayu : ada jual ek? tak pernah beli pun selama ni makan macam ni pun taj pernah..mahal gk tuh, buat sendiri kan berbaloi..selamat mentempekan diri..heheh

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...