Selasa, 18 Januari 2011

SAMBAL BELACAN ggrrrrrrrr!!!

Intai-intai resepi simple sambal untuk cicah dengan ulam salad & timun, nampak dah banyak hari Kak Rosaliza tayang, katanya resepi datang jauh nun dari Jepung..nape ada ggrrrrr?? sebab pedas yang amat bagi Ana ..hihi...sedap le sambal ni,  tambah-tambah lagi Cik Abe Ana ni dah lama benor tak makan sambal belacan, asyik2 bini dia ni hidang budu jer..huhu..bukan apa, malas nak menumbuk batu lesung tuh..kekekee..tetiba semalam terrajin lak, teringatkan dia yang dah lama request..kang biar lama-lama permintaan tak ditunaikan, jatuh derhakan lak kita nih..huwaaa..ampoonn..takmo..takmo..


gggrrrrrrrrr...*pedasss..*

 

Dapat banyak jugak ni, tambah lagi dok makan berdua je..adik & anak buah yang dok sini sebelum ni dah pindah, sorang masuk rumah sewa, sorang lagi masuk asrama..tak lama lagi habisla ank buah tu, & akan bertolak ke Jepun selama 3 tahun, kontrak kerja sambil belajar kat sana..Mara yang tanggung..bestnya..nanti nak soh dia g jumpa Hana la..heheh

kombinasi yg terpilih..ikan pekasam goreng dari Lumut..

 

Copy jela dari dapo kak Rosaliza ek...makacih kak..nah ambik sambal nih, ada belen lagi...hiiii

 

Bahan-bahan ( 4 org mkn )..(kat rumah ni 2 orang je makan..)

  • satu mangkuk kecil chili padi
  • 3-4 biji bwg merah
  • setengah genggam ikan bilis - yg dh kupas yer
  • 1-2 inci belacan
  • garam secubit
  • pak aji - klu suka. klu tk suka bleh gantikan ngan gula secubit
  • 2 sudu minyak masak
  • limau kasturi - hana xde limau kasturi so lemon jek yg ada. tp dcadangkan lagi sedap ngan limau kasturi..Ana perah air asam limau nipis jer..

 

Cara-cara

  1. Potong bwg. Chili padi belah dua (tips supaya tk meletup masa goreng)
  2. Panaskan minyak. Masukkan bwg,cili padi, ikan bilis n belacan.. goreng lebih kurang 5 minit atau hingga layu.bau belacan goreng mmg sodappp....
  3. Angkat. n masukkan dlm lesung. tambahkan garam n pak aji/gula n limau kasturi yg dah dipotong2. Tumbuk limau ngan kulit2 skali. klu tk suka tk yah la.. amik jus nyer jer..
  4. ok siap! bleh la dihidang sebagai pencicah ngan ulam2an... atau ngan sayur air/bening n ikan masin...SEDAPPP!!
  5. SeLamaT MencuBe.

AMARAN : SEDIAKAN TISU / TUALA UNTUK LAP HIDUNG & MATA SEMASA MEMAKAN INI SAMBAL...!!!
 

2 ulasan:

Kak Rosaliza berkata...

Salam ana..mmg sedap sambal ni kan. akk guna cili api siam, kurang sikit pedas

LinRosly berkata...

Salam Anna cayangggg....

Sambal belacan yg mengoda!!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...