Sabtu, 6 November 2010

APAM PELANGI

Dah ramai yang buat apam ni, tapi pelangi Ana ni kurang seri warnanya sebab malas nak cuci mangkuk banyak-banyak..heee...banyak kojo nak buat..apolah yang banyak tu ek...

 
 Apam ni Ana buat utk sarapan semalam, sedapnya makan suam-suam gitu, sekali hadap je licin, nak buat tu senang gak kan...

Ana copy dari Izah..sblm tu nampak Hana yg buat, semalam Kak Lin pun buat gak tp dia punya Apam punyala besar, memang boleh makan hingga petang kot....ngeeee..ampon Kak Lin..gurau jek..


Sumber : Kak Ilah jy

Bahan-bahan(setengah adunan asal)
  • 2 biji telur
  • 1 sudu teh ovellet
  • 1/2 sudu teh esen vanila
  • 150 gm tepung gandum
  • 150 gm gula halus - hana cume buh 90g je..Ana boh 120 g
  • 125 ml santan kara
  • 1 sudu teh baking powder
  • garam secubit
  • pewarna

Cara-cara
  • Pukul telur dgn gula dan ovelet sampai gebu.
  • Masukkan santan dan esen vanilla kacau sebati.
  • Masukkan tepung yg diayak bersama baking powder kacau rata.
  • Bahagi kepada 3 warna yg kita suka. Tuangkan selapis demi selapis sehingga habis dan kukus 30 minit sehingga masak.

4 ulasan:

Sari Yusa Ibrahim berkata...

owhhhh... malas basuh mangkuk ya.. ngelat nih.. hehehe

Lin Rosly berkata...

Salam Ana...Mmg Besar Pun..Itu Pun Tak Cukup Tau...Dah 2 Buku Kak Lin Buat Baru Tepek Kat Blog...

Mas berkata...

salam Anna, mas pun dah buat apam pelangi ni, sedapp kan Anna..Anna, lepas ni Anna nk gi rumah mas, gi blog satu lagi yer, Duniaku, blog masduniaku ditutup sekarang,

*diera* berkata...

salam.. saya dah cuba memang sedap.. sy mohon share resepi kat blog saya ye.. mintak halal ye.. tqvm

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...