Selasa, 2 November 2010

KEK PANDAN KELAPA

Buat petang semalam, harini sempat buat sarapan sikit & mungkin sempat gakla buat minum petang, kek yang budak2 kurang gemar, tapi nak tak nak kena buat sebab nak habiskan stok kelapa kering lebihan buat biskut raya haritu...kira sebelum diberi kepada Cik T.Pah, baikla di'kek'kan ke, di'biskut'kan ke, ye dok...


Tekstur kek ni macam bahulu lak rasanya, sedang2 elok manisnya, & sesuai kalau nak minum petang bersama teh 'O..ngeee

Sumber : Marjina..My Resipi

Bahan-bahan ( boleh dimakan seisi keluarga )

  • 125 gm mentega
  • 140 gm gula kastor
  • 1 1/2 cawan tepung naik sendiri
  • 2 biji telur gred A
  • 1/2 cawan susu segar..Ana boh susu cair
  • 1 sudu besar pes pandan..Ana boh perasa pandan
  • 1 sudu kecil esen vanila
  • 1/2 cawan kelapa kering 
  • sedikit pewarna hijau..Ana tambah

 Cara-cara

  1. Dengan menggunakan mixer, pukul mentega + gula kastor sampai kembang. Kemudian masukkan telur satu persatu dan pukul lagi.
  2. Masukkan esen vanila dan pes pandan. Pukul bancuhan dan masukkan 2 sudu makan tepung berselang seli dengan susu segar ke dalam bancuhan sambil bancuhan dipukul. Buat proses ini hingga tepung dan susu habis.
  3. Tutup mixer. Dengan menggunakan senduk atau spatula, masukkan kelapa kering kedalam bancuhan. Kacau sedikit.
  4. Masukkan bancuhan tadi kedalam bekas yang dilapik dengan kertas minyak dan bakar dengan suhu 345F selama 45-50minit.
  5. Cucuk ditengah kek dengan lidi untuk menguji samaada kek betul-betul masak.
  6. Selamat Mencuba! :)

7 ulasan:

soshylady berkata...

yummy, best la jadi mcm anna ni. terror tul msk. anna pkai mixer jnama apa?

Anna Qawina berkata...

soshylady..takdela teroor mana pun..cuba2 aje..yg jadi, ada yg tak jd pun ada.kikiki..
mixer besa2 je, tupun hand mixer je, mau berketul gak lengan kalau hari2 wat kek..heheee

HaSue berkata...

amboihh..lawo kek..pos laa brg sepotong 2 deh..nk meraso kek klate nih.hihi

maz berkata...

salam anna..blog walking diptg hari..mcm2 kek ada kat spur anna ni..suke tgk..

Anna Qawina berkata...

HaSue : keknya dah licin..cekodok pon takde...budu ado..(klate mari..) ngeee

Maz : alah, biasa2 je kat sini...time rajin tu adola..time M besar sungguh tu dtg mmg takde apa2pon..

Lin Rosly berkata...

Ana...Nanti Kak Lin Nak Cuba Buat Kek Ni...

Anna Qawina berkata...

kak Lin : tryla...ada lg 1 rsp yg lbh krg sama dgn yg ni blm ditry..heheh

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...