Selasa, 2 November 2010

KEK KARAMEL

Assalamualaikum w.b.t

Kek ni kali ke 2 Ana buat, kali pertama buat habis & kena buat kali ke 2, tapi agak kecewa sebab keremelnya kurang menjadi, mungkin salah teknik kot...heee..apa2pun kek yang sedap dimakan sejuk2..

Akmal, anak ke 2 kami ni susah benar nak makan kek selain kek coklat, tapi kek ni boleh pulak diulang2nya makan, siap mintak nak bawak g tadika lagi, tapi Umminya kata "Dah potong ni, malula nak bg cikgu makan, nanti Ummi buat lain yea.."..haaa..saje je nak buat lagi ni..kihkih..

 

Resepi ni dah lama simpan, tapi tak tahan tengok hari kawan2 asyik tayang kat FB, nak tak nak terbuat jugakler...lepas timbang2 banyak perkara..(apolah tu yea..) hee..takut tak jadi je, pastu telur tu kemain banyak lagi, risau gak takut takde yang nak makan...Tapi Alhamdulillah rakyat jelata kat rumah ni suka lak..buat sarapan pun yea..
Ana copy resepi ni dari halaman Fb yea..terima kasih kepada penyumbang resepi, (Pn Munira) tak tahu asal resepi dari mana, kalau ada yg tahu tolong bgtau yea..
Bahan2:
(A)-Gula Hangus
  • 2 sudu besar gula (utk bt gula hangus)
  • *tabur gula dlm loyang n msk ats api perlahan..biar gula hancur n wrna tukar jd perang)
  • Ketepikan dulu
(B) - Bahagian Atas
  • 1/2 tin susu cair FN...(blh tmbah klu nk karamel tebal ckit)
  • 70 gm gula kastor
  • 1/2 sudu teh esen vanila
  • 3 bj kuning telur...(kalau tmbah susu cair kena tmbah gak kuning telur)
(C) - Lapisan Kek
  • 140 gm tepung gandum
  • 70 gm gula kastor
  • 3 bj kuning telur
  • 135 ml air biasa
  • 1 sudu teh baking powder
  • 45 ml minyak msk
(D) Merinque
  • 6 bj putih telur
  • 70 gm gula kastor
  • 1 sudu teh krim of tartar
TAMBAHAN : 2 SUDU BESAR SUSU PEKAT MANIS..kek lebih lembut & sedap (",)
 Cara membuatnya:
  • Kacau semua bhn (B) perlahan2...jgn bg berbuih2...nti x jd karamelnye...
  • masukkan (B) td dlm loyang gula hangus tadi..ketepikan.
  • pukul bahan (C) *Ana guna senduk je..ketepikan.(masa ni bolehla tambah susu pekat manis tu)
  • pukul sampai bhn (D) smpai jd kembang & bila kita angkat dia x jatuh...
  • campurkan adunan (C) + (D) dan gaul ngan senduk hingga sebati..
  • bahgikan kpd beberapa bahagian & letak pewarna n paste kalau nak..
  • masukkan kedlm loyang yg ada gula hangus tadi (A + B)..selang seli warna, letak ditengah2 loyang
  • Bakar cara double boiling - selama 1 jam suhu 160-180'C
  • Bila masak angkat & rehatkan 10 minit baru terbalikkan kek yg dibakar tadi...
  • Masukkan dlm peti sejuk 1 jam n lepas tu mkn sejuk2.
 Sedap dimakan sejuk & tahan selama 5 hari di dalam peti ais ..Ermm..sempat ke 5 hari tu??

4 ulasan:

Lin Rosly berkata...

Wah! Sedapnya....Utk Kak Lin Tak Ada Ke?

Anna Qawina berkata...

Kak Lin : jap lg nak buat lg...nanti dtg ek..hihi..buat kak, sedap sgt

nuwairani ismail berkata...

kak ana!!!! sukenye! nani dh buat kek ni!!!

khairiah khaizu berkata...

anna,akak buat 2 kali dh tp x jd gak,lagi teruk dr pic anna yg atas tu cair trus lgsung x de yg keras....kenapa yek...blh x anna bgtau sbbnya..akak dh buat karamelnya mmg x de buih tp still x jd gak