Rabu, 13 Oktober 2010

SAMBAL PATIN GORENG

Apa menu nak masak ha? Yang ada ikan patin dengan kepala ikan kerapu....dah puas ditenung2 ke dua2 ikan tu, maka terhasillah lauk untuk makan malam ni, hiihiii...ikan patin lagi, semalam pun dah masak ikan patin tempoyak, kali ni resepi Ana ambik dari orang yang sama. Mas..katanya hanya dia je gemar ikan patin, hubby dia tak layan patin nih, Ana lak cik Abe yg terlebih gemar, kita ambik lebih kurang je..kata orang tolong masak & tumpang secubit 2 la...hihi...err..bole caya ke?
 
 
 
Rasa ikan ni belum tahu le lagi kena tunggu Cik Abe balik & makan2 bersama-sama baru ada berkat, ye tak? Tapi InsyaAllah sedap...

Resepi Sheila Rusli kata Mas..Ana kopipes yo...
Bahan :
  • 2 ketul ikan patin - dicuci bersih dengan air limau / asam jawa
  • 10 biji cili kering yang dikisar
  • sedikit udang kering - direndam kejap , toskan  ( tumbuk halus )
  • 2 biji bawang besar - dikisar halus
  • sedikit bawang putih - tumbuk halus
  • sedikit ikan bilis - dikisar
  • gula, garam serbuk perasa 
  • 1 sudu besar sos tiram
  • 1 sudu besar sos cili
Cara memasak :
 - Lumurkan ikan patin dengan garam, kunyit dan sedikit tepung gandum dan goreng hingga garing. Ketepikan. Tumis bahan2 kisar dan tumbuk hingga garing dengan minyak secukupnya,kemudian  masukkan sos cili, sos tiram, gula ,garam dan serbuk perasa secukupnya, masak hingga sambal garing. Masukkan ikan patin dan sebatikan. Angkat dan letakkan dalam pinggan.

SIAP..hehhe...

2 ulasan:

Mas berkata...

salam anna, nanti cakap tau macam mana respon hubby anna, pada mas patin goreng ni memang sedapp...

Anna Qawina berkata...

Mas : cik abe ai kata sodak gak wat camni..ada rasa2 udang & bilis tu, tp kalau wat pedas2 lagi sedap, sian budak2 lak takleh makan nanti kan..hihi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...