Isnin, 26 Julai 2010

YEAST PANCAKE & RED BEAN PASTE

Salam mesra buat semua...harini baru boleh berblog..sejak akhir-akhir ni line asyik tergendala je...apa masalah pon taktau le...bulan-bulan bayar sama gak, takde kurangnya..hmmm....harini nak cerita tentang Sabtu lepas punya..dah dekat-dekat nak puasa ni adala buat persiapan sikit, persiapan raya ni..hihi..sebelum keluar membeli belah yang tak seberapa tu Ana ada cuba buat pancake untuk sarapan pagi, dari resepi T&T  ni, makan dengan inti kacang merah, sedap yea..lembut je takle liat macam lempeng biasa2 buat...


Dah sejuk pun masih lembut gitu...untuk Hannah yang umur 11 bulan tu Ana bg makan dengan madu je...nak gulung macamana pun terserahla..kita yang nak makan kan...bab inti tu kalau nak letak inti coklat ke, kelapa ke tetap tak salah, taknak boh inti pun takpe...Inti kacang merah ni Ana buat sendiri gak, dah banyak hari simpan dalam peti ais..

Skrg Ana kopipes resepi pancake dari sini yea...

INGREDIENTS
  • 2 cups all purpose flour
  • 2 teaspoons dry yeast
  • 2 teaspoons sugar
  • 1/2 cup warm water
  • 1 and 1/2 cup warm milk
  • 3/4 teaspoon salt
  • 3 tablespoons melted butter
  • oil to grease the pan
METHOD
  • Combine yeast, sugar and warm water in a small bowl. Keep 10 minutes or until frothy.
  • In a mixing bowl combine flour, salt, butter and milk. Stir until no lumps.
  • Add yeast mixture to the flour and stir well. Keep covered for one hour.*Ana nak cepat, 15 minit je...hihi...*
  • Lightly grease the pan, pour 1/2 cupful of batter and turn when bubbles appear on top and cook the other side.
  • Repeat the process until batter is used up. Place a piece of pancake on a plate, stuff with desired filling and fold into half. Enjoy..
 
Ni pulak resepi & cara nak buat inti kacang merah...ambil kat facebook Mamajay..

Bahan-bahan :
  • 500 gm kacang merah
  • 1 1/2 cawan gula pasir
  • 1 keping gula melaka
  • 1 helai daun pandan
  • 1/2 cawan minyak masak
Cara-cara :
  • Kacang merah di rebus sehingga empok. *seeloknya rendam dulu 1 malam*
  • Tapis air yang berlebihan(jika ada banyak) dan masak sehingga airnya benar2 kering. 
  • Setelah itu masukkan semua bahan dan masak sehingga kental. selalu kacau supaya tidak hangit dasar periuk. 
  • Sejukkan & simpan dalam peti ais.
SELAMAT MENCUBA

1 ulasan:

TREAT AND TRICK berkata...

Salam Anna, thanks sudi cuba resepi kak, cantik jadinya...kalau boleh hantar gambar pancake ini ke treatntrick@gmail.com akan disiarkan di blog akak nanti...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...