Jumaat, 23 Julai 2010

TAUHU JEPUN SAWI CINA

Salam buat semua...malam-malam baru nak letak n3 ye..biasala, siang-siang sibuk je..buat-buat sibuk pun ya gak...eheheee...dah malam-malam ni nak tunjukle menu harini..tauhu lembut..ada yg panggil tauhu telur, tauhu jepun *kat jepun nun asalnya kot..*apa-apapun tauhu ni memang sedap, nak tumis ke nak letak dalam sup pun ok...


Pertama kali Ana & suami rasa makanan ni masa kat Raub, dulu pernah menetap kat Raub & ada 1 restoran mualaf yang sediakan makanan jenis ni...
Nak buatnya senang je...

--->Celur sawi cina yang dah dibersihkan tanpa dipotong..kira sepokok terusla..ikutla nak banyak mana..
--->Potong tauhu ikut suka & goreng sekejap dalam minyak panas sampai kekuningan & toskan minyak.
--->Letak sawi celur bersama tauhu goreng di dalam pinggan & ketepikan

  • 3 ulas bawang putih*
  • 1 inci halia*
  • 2 biji buah keras* ditumbuk/cincang halus
  • 3 sudu makan sos tiram
  • sedikit tepung jagung *utk memekatkan kuah...tak boh pun takpe
  • air secukupnya
  • garam & gula secukup rasa
Cara-cara :
  • Panaskan sedikit minyak lebihan menggoreng tauhu tadi
  • Tumiskan bahan tumbuk sampai kekuningan
  • Masukkan sos tiram dan air bersama tpg jagung secukupnya
  • Masukkan garam & gula secukup rasa, dah mendidih & sedikit pekat, tuangkan kuah ke atas tauhu & sawi.
  • Siap untuk dimakan...

1 ulasan:

MAS ( DUNIAKU ) berkata...

anna...mas pun suka masak tauhu jepun macam tu, sedap kan...